Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 01:03
  #133
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
om han inte är godast är han inte Gud...
Ja om han var äcklig skulle ju inte kristna vilja äta hans kött och blod?
Citera
2019-01-14, 01:44
  #134
Medlem
Det står ju i Bibeln, eller hur? Och Bibeln är skriven av -- just det! -- Gud! Och eftersom han är god kan han ju inte ljuga!

Vanlig enkel cirkellogik!!!
Citera
2019-01-14, 01:46
  #135
Medlem
Kanske gud är mat . Eftersom han är God.
Det vi lever av helt enkelt är Gud
Citera
2019-01-15, 20:10
  #136
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Kanske gud är mat . Eftersom han är God.
Det vi lever av helt enkelt är Gud
Nej tack, jag är vaken kannibal eller hungrig.
Citera
2019-02-01, 23:48
  #137
Medlem
Logisksvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Om man släpper in ”vem som helst” i himmelriket så blir ju även himmelriket ett helvete!

Fast varför skapar gud onda människor från början isåfall? Vill fortsatt poängtera att jag inte försöker provocera utan snanare förstå mig på logiken, sanningen eller vad man nu kan kalla det för..
Citera
2019-02-02, 00:19
  #138
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Fast varför skapar gud onda människor från början isåfall? Vill fortsatt poängtera att jag inte försöker provocera utan snanare förstå mig på logiken, sanningen eller vad man nu kan kalla det för..

Gud ser inte allt. Han har känt ånger och skam över människors styggelse sedan början, när Adam och Eva åt av äpplet och deras son Kain slog ihjäl sin egen bror Abel. Sedan dess har Han inte hittat botemedlet. Hittills har det varit förkortning av livslängden till max 120 år, floden som dränkte alla utom rättmätiga Noa (som ändå fick Nimrod till ättling) och till sist sände Han sin son ner på jorden för att förlåta.
__________________
Senast redigerad av Pust 2019-02-02 kl. 00:21.
Citera
2019-02-02, 00:39
  #139
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Gud ser inte allt. Han har känt ånger och skam över människors styggelse sedan början, när Adam och Eva åt av äpplet och deras son Kain slog ihjäl sin egen bror Abel. Sedan dess har Han inte hittat botemedlet. Hittills har det varit förkortning av livslängden till max 120 år, floden som dränkte alla utom rättmätiga Noa (som ändå fick Nimrod till ättling) och till sist sände Han sin son ner på jorden för att förlåta.

Det håller inte de som tror på en allsmäktig Gud med om.
Citera
2019-02-02, 00:43
  #140
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Fast varför skapar gud onda människor från början isåfall? Vill fortsatt poängtera att jag inte försöker provocera utan snanare förstå mig på logiken, sanningen eller vad man nu kan kalla det för..

Varför skapar Gud människor som inte har en vilja att söka sig till Gud och som därför hamnar i helvetet?
Citera
2019-02-02, 02:01
  #141
Medlem
Logisksvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skapar Gud människor som inte har en vilja att söka sig till Gud och som därför hamnar i helvetet?

Ja det var väl ungefär det jag skrev förstår inte riktigt vart du vill komma här?
Citera
2019-02-02, 03:22
  #142
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Ja det var väl ungefär det jag skrev förstår inte riktigt vart du vill komma här?

Ja det var ingen invändning mot det du skrev utan bara en liknande frågeställning som jag inte har fått svar på tidigare.
Citera
2019-02-02, 09:52
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Vad finns det för anledning att tro att gud bryr sig om oss människor eller tänker låta oss leva vidare efter döden? Det verkar mer rimligt att gud bara passivt ser vad som händer i världen och när han tröttnat raderar han alltihop och startar en ny värld.

Gud både bryr sig och ser passivt på.... ser passivt på just nu, men han kommer att agera i framtiden genom att, som du också säger, starta en ny värld:

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer." (Upp 21:1 Bibel2000)

Orsaken till att Gud passivt ser på just nu och under en viss tid, är för att tillåta människorna använda sin fria vilja att göra som dom vill. Detta eftersom människan inte ville underordna sig Guds vilja från början, utan gjorde uppror i Eden. Människan ville själv bestämma vad som var gott och ont, och detta ser vi idag i världen, alla har olika synpunkter på vad som är gott och ont, och därför oreda, krig och elände i världen.

Detta kommer Gud att råda bot på, genom att han har upprättat ett kungarike som kommer att agera på jorden i våra kungars tid:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2019-02-02, 10:13
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Fast varför skapar gud onda människor från början isåfall? Vill fortsatt poängtera att jag inte försöker provocera utan snanare förstå mig på logiken, sanningen eller vad man nu kan kalla det för..

Det är väl ingen människa som är ond från början. Människor begår ju både goda och dåliga handlingar. Det är väldigt få människor som kan anses som onda eller bara goda. Jesus är ju förebilden för att begå goda handlingar och för att bli en "god" människa. Det är ju ett val människan har att följa Jesus eller att inte bry sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback