Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 18:47
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Jag har rest en hel del och varje gång jag stött på en skotte, så verkar dom ha ett starkt avsky mot irländare. Jag generaliserar inte nu, utan alla skottar jag träffat hatar folket på den gröna ön.

Borde inte båda parter stödja varandra?
Citera
2018-12-31, 18:48
  #2
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag har rest en hel del och varje gång jag stött på en skotte, så verkar dom ha ett starkt avsky mot irländare. Jag generaliserar inte nu, utan alla skottar jag träffat hatar folket på den gröna ön.

Borde inte båda parter stödja varandra?
I så fall har du bara träffat unionister (rangers-supportrar)
Citera
2018-12-31, 18:49
  #3
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
I så fall har du bara träffat unionister (rangers-supportrar)

Snabbaste svaret! Kan nog vara så. Skottar verkar också ha ett tuffare temperament.
Citera
2018-12-31, 19:16
  #4
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jag tyckte snarare England verkade vara Den Store Satan när jag frågade mina skotska kollegor..
Citera
2018-12-31, 20:31
  #5
Medlem
Protestantiska irländare i Ulster är egentligen skottar, och katolska skottar i Glasgow är egentligen irländare. It's complicated.
Citera
2019-01-01, 13:29
  #6
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kynologen
Protestantiska irländare i Ulster är egentligen skottar, och katolska skottar i Glasgow är egentligen irländare. It's complicated.

Skottar och irländare har samma ursprung?
Citera
2019-01-01, 16:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Skottar och irländare har samma ursprung?
Delvis.
Men det intressanta är att dagens protestantiska nordirländare kommer från Skottland, ”Ulster Scots”. Länk.
I motsvarande mån har vi irländare som har emigrerat till Skottland, ”Irish-Scots”. Länk.
Bakgrunden till denna befolkningsutväxling är både religiös, politisk och social.
Och med sådant kommer förstås konflikter.
Citera
2019-01-02, 19:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Borde inte båda parter stödja varandra?

Ja de borde, men skottarna lämnade kyrkan för cirka 500 år sedan för att sedan låta sin fina kultur späs ut under engelsk inflytande. En förlikning mellan skottar och irländare måste bland annat ha Skottlands erkännande av Irlands enhet som bas, de kan inte (regeringen) sitta och heja på att ön förblir delad och fyld av hat. Kärlek och kristendom är nyckeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback