Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 18:27
  #13
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Tack för era svar.

Vad tror Ni om en s.k. skurboll, skulle den förstöra emaljeringen eller glaset ?

Om s.k. katalytiska / pyrolytiska ugnar med självrengöring, jag önskar jag hade en själv, nu kunde jag skicka in grilljärn, plättjärn och stekpannor i ugnen och sedan göra om instekningen med linolja i livsmedelskvalitet vid c:a 200..230°C, en bit under rykpunkten som är dålig för luften och hälsan .

Skurbollen jag pratade om förstör emaljering då den river bort rubb och stubb.
Den kan du naturligtvis inte använda på spisen.
Men i ugnen funkar den bra, har inte repat ugnsglaset heller.
Citera
2018-12-31, 19:29
  #14
Medlem
Grollarens avatar
Jag har nu pratat med min kompis som påstår att det finns ugnar som är emaljerade på insidan. Gud så dumt. Jag ändrar därför mitt tips till : Jag har ingen aning.
Citera
2018-12-31, 19:34
  #15
Medlem
DyslexiKungens avatar
Jag har alltid en bit av ett Aluminiumfolie på botten av spisen, den är lätt att ta bort sen med fett och allt.


mvh/
Citera
2018-12-31, 22:45
  #16
Medlem
K2 ugnsrengöring, trettio kronor, finns i matvarubutiker.
Citera
2019-01-01, 01:23
  #17
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ångprylen?
Japp, kom över en för en hundring på en loppmarknad, fungerar klockrent.
Citera
2019-01-01, 11:54
  #18
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag tror att jag skall prova den brutala saken, att lägga på natriumhydroxid på pappersbitar. Pappersbitarna var en ny sak...

Självklart med handskar och skyddsglasögon som förr.

Vad gäller glaset, jag får vässa och polera skrapstålet bättre...
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2019-01-01 kl. 11:56.
Citera
2019-01-06, 19:04
  #19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Kör själv med en h2o mopp fungerar kanon och inga kemikalier heller.
Du ligger bakom och har tydligen aldrig rengjort en ugn själv...
Citera
2019-01-08, 03:53
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Försök ta bort förkolnade skorpor på gallren, skenorna eller väggarna med en jävla ångmopp. Du kan börja med att städa under sängen i ditt tonårsrum.
Citera
2019-01-10, 15:55
  #21
Medlem
Svea.Folks avatar
Någon som testat väterperoxid i ugnen? Fick bara en galen idé. Har tidigare tvättat rödvin från möbler med det.

Jag har testat huskurerna med citronånga/ättika/bakpulver och annat. Det funkar inte på min gamla extremt ingrodda ugn. Så ska köra lite Mr. Muscle Ugnsrengöring i helgen. Men det luktar fan, så blir kallt med fönstret öppet.
Citera
2019-01-10, 21:11
  #22
Medlem
Grillrent (ph ~11) löser det kvickt, men det gäller att inte spilla på golv e.dyl då det blir skador omgående.
Citera
2019-01-11, 07:41
  #23
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Någon som testat väterperoxid i ugnen? Fick bara en galen idé. Har tidigare tvättat rödvin från möbler med det.

Jag har testat huskurerna med citronånga/ättika/bakpulver och annat. Det funkar inte på min gamla extremt ingrodda ugn. Så ska köra lite Mr. Muscle Ugnsrengöring i helgen. Men det luktar fan, så blir kallt med fönstret öppet.
Det fungerar icke.

Prova med väteperoxid på en kolbit i grillen. Om den försvinner helt eller delvis, det tyder på positivt resultat, men det kommer aldrig att inträffa.

Prova att hetta upp kolbiten till 500°C i en timme. Det fungerar.

Vinfläckar sägs kunna tas bort från trä med oxalsyra. Jag har ett kg

Du måste behandla ugnen upprepade gånger med stark natriumhydroxid, antingen Mr.Muscle eller egen blandning. Kolet som inte kan tas bort med natriumhydroxid måste skrubbas bort mekaniskt. Inga genvägar på den punkten tyvärr. Glöm inte att det är vådligt och att du måste iakta skyddsåtgärder.

Skälet till att en del s.k kol kan tas bort med kemikalier, är att det egentligen är polymeriserat fett blandat med kol. Problemet är att en del av det binds av polymerer som rengöringsmedlet inte biter på.

En del av avlagringarna är omöjliga att få bort utan mekanisk avverkning, såvida man inte har en s.k katalytisk ugn som förvandlar all skit till aska som kan sopas ut efter processen.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2019-01-11 kl. 08:00.
Citera
2019-05-02, 08:34
  #24
Medlem
katten80s avatar
Stålull är enligt min erfarenhet det ända som biter på inbränningar på ugnsglaset.
Har någon fått gott resultat med bakpulver? Har aldrig fungerar för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback