Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-31, 16:35
  #1
Medlem
Knivur-273s avatar
Har några av Herrarna eller Damerna några bra tips om den saken ?

Jag har använd samma blandning som när man lutar av möbler målade med oljefärg, eller så har jag använt en kommersiell produkt som "Mr.Muscle". Det fungerar nöjaktigt om man upprepar behandlingen flera gånger och torkar av emellan. Dock farligt för ögonen och huden, skulle man inte använda skydd.

Säg inte att grön eller gul såpa fungerar bra, det är ineffektivt. Det har en viss verkan, dock svag. Möjligtvis som förbehandling, för att få bort löst fett. Det biter inte på polymeriserat fett som blir som förnissa eller härdad linolja.

Glaset på ugnsluckan brukar vara nedstänkt med små droppar av polymeriserat fett. Jag har provat att skrapa glaset med en skärpt och polerad stekspade, men nu blev det små repor, om än rent och fint i slutresultatet. Jag trodde stekspaden var mjukare än glas, men icke, den var nog lika hård.

Jag blev förvånad. Glas har en hårdhet av ~60 Rockwell C och de flesta knivar likaså. En stekspade trodde jag var mjukare

Tack för alla svar.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-31 kl. 16:47.
Citera
2018-12-31, 16:47
  #2
Medlem
Bakpulver alt grönsåpa.
Sök på nätet o du finner...
Hur effektivt det är vet jag inte.
Använder mr muscle.
Sprayar på kvällen, låter det verka över natten.
Diskar ur ugnen o bränner ur resterna..
Finns skrapa som är till spis o ugn som funkar bra.
Rengör man sen efter var gång man använt den så blir den aldrig så skitig att du behöver skrapa mm
Citera
2018-12-31, 16:48
  #3
Medlem
Det här är två tips jag själv fått ta emot här i livet, båda fungerar bra.

Gul såpa in hela ugnen, värm lågt 100° i 3 timmar, använd sedan något lämpligt du har nära till hands för att skrubba rent.

Bikarbonat+vatten=the bomb

Blandas tills dess att konsistensen är som tandkräm.
Citera
2018-12-31, 16:50
  #4
Medlem
Grollarens avatar
vatten och diskmedel. Häll på sprayflaska spraya och låt vila ett tag. Häll ut lite på botten i ugnen med.
Köp stora stålbollar på willys. kostar ca 10 kr för två stycken. Ligger i tvåpack. Alltså INTE stålull.
Gno.
Citera
2018-12-31, 16:58
  #5
Medlem
alfamisos avatar
Mr Muscle, upprepad sprayning på påliggande hushållspapper, sedan över natt.
Citera
2018-12-31, 17:20
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Jag har numera en ugn med pyrolysrengöring så jag trycker bara på en knapp och sopar sen ur askan ur ugnen. Fundera på en sådan när du byter ugn nästa gång.
Citera
2018-12-31, 17:21
  #7
Medlem
Knivur-273s avatar
Tack för era svar.

Vad tror Ni om en s.k. skurboll, skulle den förstöra emaljeringen eller glaset ?

Om s.k. katalytiska / pyrolytiska ugnar med självrengöring, jag önskar jag hade en själv, nu kunde jag skicka in grilljärn, plättjärn och stekpannor i ugnen och sedan göra om instekningen med linolja i livsmedelskvalitet vid c:a 200..230°C, en bit under rykpunkten som är dålig för luften och hälsan .
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-31 kl. 17:40.
Citera
2018-12-31, 17:38
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
En lustig sak som ligger nära. Modellmotorer eller andra dito, som körts med ricinolja blir nedsmutsade med något som liknar förnissa. Enda boten att ta bort det utan repor i metallen, är att mekaniskt skrapa bort skiten vid hög värme med en bit trä, efter kokning i etylenglykol minst en timme, helst flera.

Inte så lätt med ugnen.

Jag skall prova de bästa tipsen nästa gång jag rengör ugnen.
Citera
2018-12-31, 17:48
  #9
Medlem
Dreamtimes avatar
Grillrent
Citera
2018-12-31, 17:50
  #10
Medlem
De där tanterna som brukar tipsa på Tv4 ibland (de hade eget städprogram oxå) har ju sjukt mkt bra tips. Har lärt mig att fixa en massa saker därifrån.

https://www.google.com/search?client...iw=360&bih=560

Annars kör jag ättika till allt i städväg numera.
När kylskåpet luktar, i tvätten när man glömt tvätt i maskinen i 2dar. Funkar säkert i ugnen oxå på nåt sätt.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-12-31 kl. 18:24.
Citera
2018-12-31, 18:20
  #11
Medlem
Turbomachines avatar
Kör själv med en h2o mopp fungerar kanon och inga kemikalier heller.
Citera
2018-12-31, 18:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Kör själv med en h2o mopp fungerar kanon och inga kemikalier heller.

Ångprylen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback