Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-31, 19:16
  #13
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Nu vill jag inte gå of topic men...

bitpengar är väl virutuela pengar?

samma sak som mina låsasmynt väl på ett riktigt värde på 5467342567miljoner kr men egentligen är mina låsasmynt väl värda 0?
Jag tror du trollar, eller så är det riktigt bitter för att du inte investerade.

Jag blev introducerad till bitcoins under min högskole-tid 2009, en studiekamrat var väl bekant med silkroad och eftersom vi pluggade på en liten ort där ganjan var dyr, köpte vi regelbundet via silkroad istället.

Jag insåg snabbt att detta var en framtidssäker investering att beslutade mig för att ta hela studielånet och investera i bitcoins. Jag investerade mestadels under slutet av 2009 när bc var som lägst. En del av mina studiekamrater hoppade också på tåget. Vissa var negativa och festade upp sina studiepengar.

När valutan plötsligt tog raketfart någon gång under 2010, blev vi helt förstummade i chock. Vi hade alla gjort en dunderinvestering och fortsatte utbildningen med ett stor leende på läpparna.

Många av oss är totalt ekonomiskt oberoende idag och pengarna växer och växer. Några av oss har även investerat i andra framtidssäkra investeringar, som cannabis aktier.

Vissa sålde sina bitcoins under 2010. De ångrar sig idag och skäms. Vi umgås inte med dem längre.
Citera
2018-12-31, 22:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Nu vill jag inte gå of topic men...

bitpengar är väl virutuela pengar?

samma sak som mina låsasmynt väl på ett riktigt värde på 5467342567miljoner kr men egentligen är mina låsasmynt väl värda 0?

Dom är värda precis så mycket som nån är villig att betala för dom. Precis som dina SEK, är bara printade på papper egentligen men de har ett värde för att du och alla andra anser de värda. Svårare än så är det inte.
Citera
2019-01-01, 12:20
  #15
Medlem
Haloperidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Nu vill jag inte gå of topic men...

bitpengar är väl virutuela pengar?

samma sak som mina låsasmynt väl på ett riktigt värde på 5467342567miljoner kr men egentligen är mina låsasmynt väl värda 0?

Ja, BTC är en virtuell valuta, en så kallad kryptovaluta. Dina så kallade "riktiga pengar", det vill säga svenska kronor, benämns som fiatvaluta och ges ut av Riksbanken. Man kan rimligtvis påstå att både BTC och SEK enkom innehar instrumentellt och inte instrinsikalt värde. Den fundamentala skillnaden ligger i att SEK ges ut av Riksbanken, det vill säga staten, medan BTC "ges ut" i enlighet av en inprogrammerad algoritm.
Citera
2019-01-01, 12:56
  #16
Medlem
Du får skatta på rubbet helt enkelt när du säljer men mer problem än så blir det väl inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback