Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 07:50
  #1
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Jag har sett i trådarna att folk förordar den röda jästen för mäsk. Har provat skiten men aldrig fått det att fungera alls. Vad gör jag för fel?
Blandar jästen med vatten och finfördelar den med händerna. Lite svalare än kroppstemperatur. Ner med jäst och hjorthornssalt i byttan med 6 kg sockerlag. Fyller på till 19 liter. Inget händer.

Med turbojäst måste jag nästan hålla koll så att dunken inte exploderar...
Citera
2018-12-31, 08:26
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Blandar jästen med vatten och finfördelar den med händerna. Lite svalare än kroppstemperatur. Ner med jäst och hjorthornssalt i byttan med 6 kg sockerlag. Fyller på till 19 liter. Inget händer.
Ska man inte ha i jästen efter att vattnet är tillsatt?
Citera
2018-12-31, 12:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Blandar jästen med vatten och finfördelar den med händerna. Lite svalare än kroppstemperatur. Ner med jäst och hjorthornssalt i byttan med 6 kg sockerlag. Fyller på till 19 liter. Inget händer.
Jag vill påstå att du har för mycket socker eller för lite vatten. Om jag tolkar det du skriver rätt så har du 6kg socker till en totalvolym på 19l. Det skulle kunna ge en alkoholhalt på 18,5% om allt jäste ut. Spär du ut det till 25l kommer du ner till 14,1% alkoholhalt om allt jäser ut.
För hög alkoholhalt dödar jästen. För hög sockerkoncentration i starten gör att det inte ens startar jäsa.
Citera
2018-12-31, 13:24
  #4
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan
Jag vill påstå att du har för mycket socker eller för lite vatten. Om jag tolkar det du skriver rätt så har du 6kg socker till en totalvolym på 19l. Det skulle kunna ge en alkoholhalt på 18,5% om allt jäste ut. Spär du ut det till 25l kommer du ner till 14,1% alkoholhalt om allt jäser ut.
För hög alkoholhalt dödar jästen. För hög sockerkoncentration i starten gör att det inte ens startar jäsa.

Jag misstänker att det nog är bäst att använda röd jäst som en förkultur, dvs, låta den jäsa på egen hand innan den hälls i mäsken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback