Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 04:08
  #1
Medlem
Vänligen håll er till ämnet och saker som att jag är ”dum”, det vet jag, men det är det bästa jag kan göra nu.

Jag behöver låna cirka 150-200k. Har Swedbank.

1. Kommer jag få det beviljat? Bor med familj, vi bor i en bostadsrätt som står på farsan. Har nästan 400k i årsinkomst och över 300k i banken. Inga skulder. Dock bara varit medlem i facket i 2 månader

2. Hur detaljerade är dom med vad pengarna ska gå till? Vill nämligen ha så lite frågor om det som möjligt. Och vill inte heller använda de pengar jag redan har. Inga frågor om detta tack.

3. Viktigast av allt! Familjen får verkligen INTE få reda på detta. Skickas det hem brev hem eller dylikt vid lån? Eller sköts allt digitalt?

4. Anta jag lånar 200kr med en ränta på 6 procent som jag vill betala av under 3 år. Betyder detta att jag kommer betala 5555 kr i månaden + 100 kr i ränta varje månad?

5. Vad ger detta för konsekvenser för framtiden. Kommer jag ta kunna ta ett bolån i framtiden (1-2år). Kommer såklart sköta mina betalningar

Tack på förhand
Citera
2018-12-31, 04:44
  #2
Medlem
IamMakarovs avatar
Ja du lär få lån.

Gör det via appen då det är enklast och digitalt, inga papper alls, du signerar via BankID

Du kryssar in att du har en tillsvidare anställning längre än 6 månader.

Inga andra skulder.

1 - 3 dagar senare får du pengarna på kontot.

Ingen ringde mig eller kontaktade mig, gjorde allt via appen och det var oerhört enkelt, 3 steg.

Fick lån på 160K som är nu betald.

För att sedan ens kunna få ett bolån så måste du betala av hela skulden.
Citera
2018-12-31, 07:41
  #3
Medlem
Du får det säkert med 400k.

Dom skiter i vad du ska göra med pengarna, renover el. what ever.

Du kommer få hem en UC. Men om dina päron inte öppnar posten kan du ju bara säga att du köpt nått på nätet.

Det blir 1000kr i månaden cirkus i ränta, givet 6%.

Det spelar ingen jätte roll om du har ett blancolån för att få bolån.
Citera
2018-12-31, 07:44
  #4
Medlem
2. Med privatlån så skiter de i vad pengarna används till. Ditt jobb och framtida lön är säkerheten på lånet. Hur du använder pengarna är din ensak. Undantaget är om du använder det för att samla andra skulder, då måste pengarna gå till att betala av de andra skulderna.

3. Familjen får inte öppna din post.

4. Det är ett annuitetslån, så sök upp första bästa annuitetsräknare. Jag får fram att du ska betala 6084 kr varje månad med ditt exempel. Då har jag inte räknat med uppläggningsavgift och eventuell aviavgift. Till en början är det 1000 kr i ränta, men andelen ränta och andelen amortering förändras när man har annuitetslån (man betalar samma summa varje månad, men lånet krymper ju så det blir mindre ränta och mer amortering för varje månad). Observera att Swedbanks privatlån har rörlig ränta, så den kan gå upp. Om de drar mer varje månad eller om de förlänger lånetiden framgår inte.

Totalt kommer du betala ca 20000 kr i ränta.

5. När du ansöker om bolån så kommer de titta på dina inkomster och dina skulder, samt såklart bostaden du tänkt använda som säkerhet. Banken gör sedan sin bedömning av hur mycket de vågar låna ut till just dig. Det viktiga för banken är att du har pengar kvar att leva för även om räntan på bolånet går upp till 8%. Privatlånet borde inte göra det omöjligt att låna, men ditt låneutrymme krymper ju mer skulder du har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback