Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 01:59
  #1
Medlem
Hej, jag har världens skevaste dygnsrytm och det har jag haft så länge jag kan minnas. Jag kan alltså intr gå och lägga mig och gå upp på samma tider i mer än en vecka innan jag börjar lägga mig senare och gå upp senare. Drtta har ju naturligtvis hindrat mig att nå min fulla potential i livet och jag börjar nu få lite ångest över det.

Vad jag märkt är att när jag återställt sömnen och somnar normalt kl 23 och går upp 07 kommer helgen fram.. och så fort jag stannar uppe en timma extra så är det helt omöjligt att somna på samma tidpunkt igen. Vad beror det på? Möjligtvis en blandning av naturliga gener att vara en kvällsmänniska men också på grund av att min hjärna motarbetar mig och vill få ut mer av dagen innan den ska vila.

Nån som har haft samma problematik och funnit en lösning? Insomningstabletter, alkohol eller andra fusk vägrar jag använda mig utav utan jag ska fan lära mig någon rutin för att känna mig redo för sängen varje dag på samma tidpunkt.

Ska tilläggas att jag är i 30 årsåldern snart och detta känns ju bara pinsamt men någon ordning måste det bli.

Tacksam för svar.
Citera
2018-12-31, 02:15
  #2
Medlem
Har liknande problem. Något som hjälper för mig ibland är att vara uppe hela natten för att sedan kunna somna tidigt kvällen därpå.
Citera
2018-12-31, 02:19
  #3
Medlem
Har accepterat läget. Oavsett mängd träning / avstå från elektronik innan läggdags osv osv så kan jag bara inte somna innan 3. Är uppe till 3-4 och sover sedan till 12-13, fungerar ypperligt bra. För runt ett år sedan har jag arbetat natt.

Så som svar på din fråga - det är menlöst. Skulle det gå så upprätthåller jag aldrig det ändå för natten är något jag vill ta vara på.
Citera
2018-12-31, 05:01
  #4
Medlem
RadioDDR1s avatar
Du är byggd och skapad för att jaga om dagarna. Säkert sitter du uppe och spelar TV-spel om dagarna. Byt ut jakten mot någon form av träning. Lägg inte träningen för sent.

1h innan sänggående inta:
Passionsblomma (finns på apoteket)
Vänderot (Valerina)
Magnesium
Zink

EDIT: Cheddarjoe har nu äntligen somnat.
__________________
Senast redigerad av RadioDDR1 2018-12-31 kl. 05:06.
Citera
2019-01-02, 19:03
  #5
Medlem
nonameds avatar
Prova att gå en långpromenad innan sängdags. Funkar ofta för mig och du har inte grova sömnproblem.
Citera
2019-01-08, 04:41
  #6
Medlem
Samma här förutom att jag är lite äldre än dig. Har inte haft en ordentlig dygnsrym sedan jag gick i mellanstadiet ungefär. Är sjukt trött om dagarna. Nära att somna när jag kör bil och svårt att fokusera och vara produktiv. Har bland annat varit tvungen att avbryta en krävande universitetsutbildning då ingenting fungerade i princip. Nu har jag ett ganska enkelt arbete men det är ändå oerhört jobbigt då jag aldrig känner mig utvilad. Är kort sagt jävligt trött om dagarna och pigg på nätterna. Blir även hungrig på natten men har fått för mig att det blir värre (om det kan bli värre) ifall jag äter på nätterna.

Om en timme ca ringer väckaren... 😣

Bör man börja se sig om efter sömntabletter kanske?
Citera
2019-01-08, 19:07
  #7
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Samma här förutom att jag är lite äldre än dig. Har inte haft en ordentlig dygnsrym sedan jag gick i mellanstadiet ungefär. Är sjukt trött om dagarna. Nära att somna när jag kör bil och svårt att fokusera och vara produktiv. Har bland annat varit tvungen att avbryta en krävande universitetsutbildning då ingenting fungerade i princip. Nu har jag ett ganska enkelt arbete men det är ändå oerhört jobbigt då jag aldrig känner mig utvilad. Är kort sagt jävligt trött om dagarna och pigg på nätterna. Blir även hungrig på natten men har fått för mig att det blir värre (om det kan bli värre) ifall jag äter på nätterna.

Om en timme ca ringer väckaren... 😣

Bör man börja se sig om efter sömntabletter kanske?
Du borde prova sömntabletter. Vet du vad som är problemet till din oregelbundna sömn så kan du jobba med det också.
Citera
2019-01-08, 19:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Du borde prova sömntabletter. Vet du vad som är problemet till din oregelbundna sömn så kan du jobba med det också.

Den tanken har slagit mig men misstänker man blir beroende av sådana läkemedel. Har bestämt mig för att köra stenhårda rutiner med mat och koffein vid bestämda tider den närmaste tiden och se hur det går. Samt skippa eftermiddagstuppluren eftersom den har en tendens att bli alldeles för lång och förstöra allt
Citera
2019-01-08, 23:39
  #9
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Den tanken har slagit mig men misstänker man blir beroende av sådana läkemedel. Har bestämt mig för att köra stenhårda rutiner med mat och koffein vid bestämda tider den närmaste tiden och se hur det går. Samt skippa eftermiddagstuppluren eftersom den har en tendens att bli alldeles för lång och förstöra allt
Låter som en bra sak. Kan funka. Problemet är oftast att personen är trött men kan inte sova. Händer det under en längre tid så blir man väldigt seg. Speciellt om man har jobb som börjar tidigt. Jobbar du med problemet varför du inte kan sova så blir det bättre om det inte är något fel i kroppen. Sen finns det sömnhormoner som inte är beroendeframkallande. Värt att testa.
Citera
2019-01-09, 00:11
  #10
Medlem
Propavan har fungerat bra för mig. Man blir seg dagen efter, men dels så avtar de besvären i takt med att man vänjer sig, och dels så blir man ju ändå seg om man inte sover.
Citera
2019-01-10, 12:51
  #11
Medlem
E-Mac.s avatar
Vissa är nattugglor, och jag tror att många kan vänja sig vid det om de vill. Men kanske kan du hitta något som du vill kliva upp till och som du ser fram emot, men det skall helst vara något som inte går att skjuta upp på alltför mycket. Ett bra exempel är ett roligt arbete, trevliga arbetskolleger...etc.

Gå och lägg dig tidigare än vanligt är annars mitt bästa sömntips, för då har du en "tidsbuffert" att somna om, och mot tankarna och stressen att "jag bara måste somna om", detta ifall du vaknar upp för till exempel toalettbesök, eller bara ett ofrivilligt uppvaknande mitt i sömnen.
__________________
Senast redigerad av E-Mac. 2019-01-10 kl. 12:57.
Citera
2019-01-13, 20:42
  #12
Medlem
neuron-drones avatar
Har man haft det hela livet är det obotligt. Finns rätt rejäl forskning kring circadiska sömnstörningar och det är uppenbart så att människan har två dygnsklockor i kroppen om de är normala. Men hos oss som har dessa problem, fungerar inte den dagliga nollningen av klockan. Det är den och inte vanor, som gör att folk har ett sömnmönster. De tror att de får det av envishet och vana, men det är deras egen biologi som sköter om det. Det enda de gör är kanske att sluta missköta sig så att naturen får jobba i fred. Och efter det tror de att de har gjort det själva.

Det leder till att vi också ibland tror att vi kan. Men det är som att försöka gå normalt fast man bara har ett ben. Vi har något som saknas i hjärnan, det är fakta och det går inte att bota. Lika lite som man kan växa ut ett ben.

Melatonin kan ibland funka, eftersom en tidig skjuts av det faktiskt kan lura kroppen. Men det finns baksidor och biverkningar av långtidsbehandling med detta. Men det är det närmaste en naturlig behandling du kan få.

Att träna sig till ett tidigt sömnmönster gör att du tappar delar av din djupsömn, du kanske känner igen dig om jag säger att du vaknar groggy och väldigt trött, istället för att vara redo för dagen. Det beror på att ditt kl 7 är andras kl 4, då de ligger och sover som djupast, eller som i mitt fall, kl 7 är som kl 1 på morgonen. Jag skulle vilja se de duktiga hoppa ur sängen och tralla runt mellan kl 1 och 4.

Sk kronoterapi där man långsamt försöker vrida sitt dygn rätt, leder till cancer. Precis samma som händer när morgonmänniskor måste jobba natt. De får cancer. Cancerceller bildas relativt ofta och det är vårt immunförsvar under djupsömnen som dödar dem. Mindre djupsömn = mer cancer.

Vill du vara riktigt säker på att di har en circadisk sömnstörning, vad är det som får dig att somna på vardagarna så tidigt som kl 23? Känner du att du somnar för att du egentligen sovit lite för lite så gör du som de flesta med denna sömnstörningen, vi självbehandlar med konstant sömnbrist. Annars kan vi i helvete inte somna på kvällen!

Det är säkert delvis sömnbristen som vill att du sover annorlunda på helgen. Kroppen vill ha sin sömn.

Vad kan man då göra? Inte mycket. Läkarkåren i Sverige har bestämt att circadisk sömnstörning är ytterst ovanlig och all kontakt med vården kommer leda till en diagnos av antingen dåliga vanor eller insomni.

Måste du upp kl 7 så kör på med det till du stupar eller blir sjuk. Det var ungefär vad jag gjorde. Jag fattade inte själv problemet, jag trodde på allvar att ingen människa i världen hade ett tidigt sömnmönster inpräntat i sig, trodde att alla ville sova på förmiddagen men att de tvingade sig upp. Blev väldigt förvånad när jag faktiskt stötte på äkta morgonmänniskor som inte kan sova längre än halv åtta-åtta.

Eftersom vi som barn och ungdomar måste upp tidigt, ofta innan 7, så grundlägger vi förödandet av männskor som har denna åkomma redan tidigt i livet. De straffas rätt ofta av psykisk ohälsa, olyckor (pga dagtrötthet), fysisk ohälsa och cancer. Om man som vuxen har en chans att byta arbetstid till något som faktisk passar, lär man vinna kanske 10 livsår av detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback