Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-01, 12:31
  #13
Medlem
Tack för alla svar! Är en sån jäkla förvirring allting... vad tycker folket annars om en nyare ford fiesta som alternativ? Första bilen jag hade var en focus och den trivdes jag med. Var en 01 tror jag, tjejen kör idag en fiesta från tidigt 00 sent 90- tal och den har hållt bra sen dess och haft 2 ägare. Ford känns som en stabil bil som är lättlagad när de väl händer nåt??
Citera
2019-01-05, 16:07
  #14
Medlem
Ford är inte kända för sin kvalitet, men säkert ingen katastrof. Fiesta kan nog vara ok om man undviker den tyvärr jättevanliga 82-hästarsmotorn som jag utgår ifrån är slö o trist.
Jag hade kollat på Mazda 3 och Mitsubishi ASX i den prisklassen.
Vill du köra franskt så sägs det från många håll att Renault gjorde en enorm uppryckning vad gäller kvalitet med Megane som kom 2009 nånting.
Citera
2019-01-05, 18:25
  #15
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Ford är inte kända för sin kvalitet, men säkert ingen katastrof. Fiesta kan nog vara ok om man undviker den tyvärr jättevanliga 82-hästarsmotorn som jag utgår ifrån är slö o trist.
.
Vilken motor pratar du om?
Jag har 1,4l Bensin och den är på 79hk.
Inget fartvidunder men den går snålt på 0,56.
Även skatt och försäkring ligger på låg kostnad

Citat:
Ursprungligen postat av Zythie
Tack för alla svar! Är en sån jäkla förvirring allting... vad tycker folket annars om en nyare ford fiesta som alternativ? Första bilen jag hade var en focus och den trivdes jag med. Var en 01 tror jag, tjejen kör idag en fiesta från tidigt 00 sent 90- tal och den har hållt bra sen dess och haft 2 ägare. Ford känns som en stabil bil som är lättlagad när de väl händer nåt??
Fiestan lär funka bra.
Har en Fusion som ju är en Fiesta med förhöjd fjädring och takhöjd.
Har gått utmärkt den tid jag haft den.
Var dock noga med att kolla vid vilket miltal kamremmen skall bytas.
På min motor 1,4l bensin 79hp vid 16000 mil kostar det över 6000 kronor.
Pengar att pruta bort vid ett köp om miltalet är nära.
__________________
Senast redigerad av pantywanker 2019-01-05 kl. 18:36.
Citera
2019-01-13, 12:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Vilken motor pratar du om?
Jag har 1,4l Bensin och den är på 79hk.
Inget fartvidunder men den går snålt på 0,56.
Även skatt och försäkring ligger på låg kostnad


Fiestan lär funka bra.
Har en Fusion som ju är en Fiesta med förhöjd fjädring och takhöjd.
Har gått utmärkt den tid jag haft den.
Var dock noga med att kolla vid vilket miltal kamremmen skall bytas.
På min motor 1,4l bensin 79hp vid 16000 mil kostar det över 6000 kronor.
Pengar att pruta bort vid ett köp om miltalet är nära.

De flesta beggade bensin-Fiesta har 1,25 litermotor på 82hk. Men hur den upplevs beror mycket på karatären också. Provkörde en liten Suzuki Sx4 med 120hk som trots det inte kändes särskilt pigg.
Citera
2019-07-29, 15:28
  #17
Medlem
Missade denna tråd tidigare.
Jag har nu haft min första C4 av år 2016 i mindre än ett år.
Som du skriver så kostar de 100kkr o uppåt så du får prioritera vad du förväntar dig!
Om man nöjer sig med själva bilen och kör skötsamt och följer instruktionerna så håller nog vilken bil som helst om den inte har konstruktions fel.
Nåt speciellt med bilen är den automatvarianten med sin robotlåda. Man ska nog undvika att växla med rattspakarna om man inte vet när man ska klicka in växeln, det står det om i instruktionsboken.
Jag har frågat runt i olika verkstäder men ingen har haft fel med dessa lådor, men grannen har en bilsalong och han tog emot en begagnad nyare Peugeot som tydligen hade fel med växellådan men han kunde inte förklara felet.
Det är irriterande att man kan inte krypköra med denna låda, den liksom studsar fram i vissa situationer när man minst anar det. Råkar du starta på en backa så kommer bilen att brumma på ettans växel hela vägen upp, den liksom vägrar hoppa på tvåans växel hur mycket man än gasar.
En annan sak är dålig musikljud i bilen, trots att jag har sex högtalare så låter det antingen svagt eller illa när man vrider lite. Jag har mycket bättre ljud på min Yaris och tidigare Kia och Saab. Det är nog akustiken i bilen som är dålig.
__________________
Senast redigerad av ahisamer 2019-07-29 kl. 15:37.
Citera
2019-07-30, 20:37
  #18
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahisamer
Missade denna tråd tidigare.
Jag har nu haft min första C4 av år 2016 i mindre än ett år.
Som du skriver så kostar de 100kkr o uppåt så du får prioritera vad du förväntar dig!
Om man nöjer sig med själva bilen och kör skötsamt och följer instruktionerna så håller nog vilken bil som helst om den inte har konstruktions fel.
Nåt speciellt med bilen är den automatvarianten med sin robotlåda. Man ska nog undvika att växla med rattspakarna om man inte vet när man ska klicka in växeln, det står det om i instruktionsboken.
Jag har frågat runt i olika verkstäder men ingen har haft fel med dessa lådor, men grannen har en bilsalong och han tog emot en begagnad nyare Peugeot som tydligen hade fel med växellådan men han kunde inte förklara felet.
Det är irriterande att man kan inte krypköra med denna låda, den liksom studsar fram i vissa situationer när man minst anar det. Råkar du starta på en backa så kommer bilen att brumma på ettans växel hela vägen upp, den liksom vägrar hoppa på tvåans växel hur mycket man än gasar.
En annan sak är dålig musikljud i bilen, trots att jag har sex högtalare så låter det antingen svagt eller illa när man vrider lite. Jag har mycket bättre ljud på min Yaris och tidigare Kia och Saab. Det är nog akustiken i bilen som är dålig.

Min morbrors unge har en sån och lådan är varken automat eller manuell men går ju jävligt billigt o rycker en hel del men är ju så robotlådan uppbyggd . En annan sak är att du har ett fabrikationsfel på dörrarna ( rost i nederkant ) men du får nya dörrar på garantin Va mer jo ljudet är ingen höjdare men vill man ha en touch skärm som är felfri så sätter man hellre dit en ipad

Min åsikt är att de är bra bilar i förhållande till hur mycket man får . vad får man annars ? någon peugout ? eller dacia ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback