Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-30, 19:40
  #1
Medlem
Madagascars avatar
(minus upphovsrättskyddat material)

Det har varit digitalt sedan 2013 (det är FEM år sedan):

https://www.svt.se/kultur/sveriges-r...-helt-digitalt

SVT har kommit mycket längre med sitt Öppet Arkiv. Varför är SR så slöa!?

Det är ett slöseri att hela arkivet är digitaliserat men det går inte att komma åt det. Skärpning! Det är faktiskt 2018 nu. 2019 i övermorgon.

(förresten är det massor som är tramsigt med det som är upphovsrättsskyddat. Finns det någon alternativ kommersiell marknad för t ex radioteater från 60-talet!? Eller är det någon rättighetsinnehavare av dylik radioteater som tror att det kommer bli en framtida kommersiell boom för det i framtiden!?)
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2018-12-30 kl. 19:49.
Citera
2018-12-30, 19:53
  #2
Medlem
Luxuss avatar
Nu vet jag inte vad som ingår i materialet, är det allt som sänts i radion?
För isåfall kan det ju finnas en mängd produktioner där sr varit delägare, eller bara köpt upp rättigheter att sända ett visst antal ggr eller mellan vissa datum. Då måste ev avtal omförhandlas antar jag?

Så SKULLE det kunna vara.
Obs ej jurist.
Citera
2018-12-30, 20:01
  #3
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nu vet jag inte vad som ingår i materialet, är det allt som sänts i radion?
För isåfall kan det ju finnas en mängd produktioner där sr varit delägare, eller bara köpt upp rättigheter att sända ett visst antal ggr eller mellan vissa datum. Då måste ev avtal omförhandlas antar jag?

Så SKULLE det kunna vara.
Obs ej jurist.
Det måste ju finnas massor med saker som i det närmaste är problemfria. T ex borde man kunna lägga upp alla nyhetssändningar som gjorts (och som finns inspelade)!?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2018-12-30 kl. 20:08.
Citera
2018-12-30, 20:54
  #4
Medlem
Dreamtimes avatar
Som licensbetalare kräver jag att samtliga säsonger av "Opp Amaryllis" läggs ut på SRs app!
Citera
2018-12-31, 01:52
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Menar ts att SR ska släppa hela sitt arkiv som i princip drar ner byxorna på dem själva i deras multikultivurmande? Kommer inte att hända!
Citera
2018-12-31, 08:12
  #6
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Menar ts att SR ska släppa hela sitt arkiv som i princip drar ner byxorna på dem själva i deras multikultivurmande? Kommer inte att hända!
Tror du verkligen att SR undviker att släppa material för att dölja politisk bias? Jag hoppas du har fel.
Citera
2018-12-31, 12:36
  #7
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tror du verkligen att SR undviker att släppa material för att dölja politisk bias? Jag hoppas du har fel.

Tja, det är ju klassiskt att vänstern försöker döda/dölja historien så deras misshugg inte ska synas.
Citera
2018-12-31, 14:39
  #8
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Det vore riktigt bra ifall de åtminstone kunde göra nyhetssändningar och samhällsprogram tillgängliga på nätet.

Ett av de största hindren är tydligen copyright och anställningsavtal. Musik blir svårt att lägga upp, det skulle kräva en massa byråkrati för att anmäla spelningarna till STIM. Och åtminstone för SVT så har skådespelare och andra tillfälligt medverkande tidigare haft vetorätt för ifall något ska få återutsändas igen, dvs man skulle behöva kontakta en massa människor och skriva kontrakt innan man kan lägga upp en gammal TV-serie på webben. Jag antar att något liknande gäller för SR, i de fall där externa människor har anställts för att spela in något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback