Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-01-01, 18:08
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Fattar inte vad folk köper torra oxfiléer för? Köp entrecote eller saftiga ryggbiffar istället, med en härlig kappa av fett på! Skulle hellre käka fläskkarré än oxfile. Finns absolut inget "lyxigt" med oxfile, förutom kanske i WT-kretsar.
Håller med, det krävs en bit anklever och en juste sås för att det ska vara någon mening med dessa menlösa köttbitar.
Citera
2019-01-01, 18:27
  #62
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Summa sumarum. Helstekt bit är bättre än stekte skivor, vilket var det enda jag skrev. Att vi kan steka kött i skivor vet vi som sagt... nu skrev jag att helstekt bit är GODARE än stekta skivor. Svårare än så var det inte.

Vad är det du tycker blir bättre med att helsteka ryggbiff?
Personligen tycker jag om smaken som maillardeffekten ger, att helsteka ryggbiff är synd då det finns detaljer som lämpar sig bättre för just detta.
Att helsteka ryggbiff är att göra det lätt för sig då det inte kräver någon som helst vana vid spisen.
Att få en skiva ryggbiff a point och samtidigt ha en perfekt yta är något du lär dig med tiden om du försöker.
Känslan är A och O.
Citera
2019-01-01, 19:42
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Den brasilianska är säkert jättegod men garanterat mycket mer rester från antibiotika i den. Skulle aldrig köpa det.
Man får väl ändå lov att köpa svenskt kött annars kan det faktiskt vara.
Citera
2019-01-01, 20:11
  #64
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad är det du tycker blir bättre med att helsteka ryggbiff?
Personligen tycker jag om smaken som maillardeffekten ger, att helsteka ryggbiff är synd då det finns detaljer som lämpar sig bättre för just detta.
Att helsteka ryggbiff är att göra det lätt för sig då det inte kräver någon som helst vana vid spisen.
Att få en skiva ryggbiff a point och samtidigt ha en perfekt yta är något du lär dig med tiden om du försöker.
Känslan är A och O.

Det är rostas jag hävdar är godare helstekt. Han som "drev" gled in på ryggbiff.

Skulle däremot inte påstå att det är särskilt svårt att steka en skiva ryffbiff så som du påstår. Tycker inte det är någon konst att helsteka heller. Men att få en helstekt bit god rakt igenom anser jag är både svårsre och godare. Men allt beror på smak och vad för verktyg man har.
Citera
2019-01-02, 00:40
  #65
Medlem
utforskarens avatar
Jag tycker det är lite knepigt att tillaga oxfilé så att den blir riktigt bra. Det, samt priset och faktiskt också smaken, gör att jag hellre väljer fläskkött.

Det kändes lite komiskt när jag gick in på City Gross och kom på "just ja, passa på att köpa nån nyårsmat kanske?", för att sedan gå förbi nötkötts-kylen där ett tiotal personer stod och trängdes kring oxfilén

Tills den dag jag själv blir bättre på att laga mat, så föredrar jag nog att få oxfilén lagad åt mig av duktiga kockar på restaurang.
Citera
2019-01-02, 06:41
  #66
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Fattar inte vad folk köper torra oxfiléer för? Köp entrecote eller saftiga ryggbiffar istället, med en härlig kappa av fett på! Skulle hellre käka fläskkarré än oxfile. Finns absolut inget "lyxigt" med oxfile, förutom kanske i WT-kretsar.
En oxfilé är aldrig torr rätt tillagad, så ett påstående som inte går att säga.

Men med det sagt, så är entrecote en bra bit det med och med mycket smak mot oxfilén.
Men många har jag märkt försöker döda oxfilén med massa tillsatta smaker, och som tar över köttet.

Oxfilé är en spröd råvara, som ska hanteras varsamt.
Och för man detta, så är det utan tvekan en av de bästa bitarna på kossan.(med det finns fler styckningsdelar som är jävligt bra också).
Men det största problem är övertillagning, och krydda sönder biten.

Och oxfilé kommer alltid vara en liten lyxig styckningsdetalj, det berättar priset för oss.
Överskattat, nja, men väl överdrivet pris på den.
Men det är en styckningsdetalj man gör allt för ha så högt pris som möjligt, man dumpar hellre oxfilé i andra länder, än att fundera på sänka priset på den.
Och WT kommer det aldrig bli, men det hindrar inte folk att inbilla sig.
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag tycker det är lite knepigt att tillaga oxfilé så att den blir riktigt bra. Det, samt priset och faktiskt också smaken, gör att jag hellre väljer fläskkött.

Det kändes lite komiskt när jag gick in på City Gross och kom på "just ja, passa på att köpa nån nyårsmat kanske?", för att sedan gå förbi nötkötts-kylen där ett tiotal personer stod och trängdes kring oxfilén

Tills den dag jag själv blir bättre på att laga mat, så föredrar jag nog att få oxfilén lagad åt mig av duktiga kockar på restaurang.
Men om du tar och tittar på Gordons beskrivning på hur man steker kött(På Youtube, Skippa olivoljan oftast), så får du en bra överblick i hur man gör.
Sen kan du testa själva om och om igen, dröjer inte länge innan du börjar pricka temperaturer utan ens kolla.

Får nog säga jag tillhört en av de kassa på steka kött innan, men idag anser jag mig helt okey.
Sen får man reda ut hur man vill ha köttet med, för det avgör ju tid i stekpanna.
__________________
Senast redigerad av klyban 2019-01-02 kl. 06:44.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback