Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-30, 21:30
  #13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Säg det till Jan Stenbäck och hans systrar..
Där handlade det inte om "att ha det bra", det handlade om makten över familjeföretaget.
Sådant sker oftare än vad som meddelas offentligt.
Fast det är fan pinsamt när man inte presterar något själv utan bara snyltar på familjen, sådant hade inte accepterats i min familj. Att ta över pappas företag är väl mer något som någon måste göra.
Citera
2018-12-30, 22:20
  #14
Medlem
Ja det är högre sannolikhet att de har bättre släktsammanhållning (de skiljer sig inte lika ofta bl.a och har fler barn). Sen så har de även råd att resa för att träffa släkten och underhålla familjebanden. Slutligen finns det även ett egenintresse att underhålla banden (arv).
__________________
Senast redigerad av har 2018-12-30 kl. 22:25.
Citera
2018-12-30, 23:04
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast det är fan pinsamt när man inte presterar något själv utan bara snyltar på familjen, sådant hade inte accepterats i min familj. Att ta över pappas företag är väl mer något som någon måste göra.

Det pinsamma i Jan Stenbäcks fall var att han manövrerade ut ("blåste") sina systrar. Själv byggde han ju vidare familjeföretaget till en flera gånger större koncern: Hört talas om tele2, TV3, Viasat, Metro etc? Så presterade själv, det gjorde han.
-Familjebolaget var i sammanhanget ett litet skogsbolag/pappersmassebolag.

Men om vi ska fokusera på familj här, så är alltså familjesammanhållningen inte särskilt mycket bättre i välbeställda familjer.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-12-30 kl. 23:10.
Citera
2018-12-30, 23:51
  #16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det pinsamma i Jan Stenbäcks fall var att han manövrerade ut ("blåste") sina systrar. Själv byggde han ju vidare familjeföretaget till en flera gånger större koncern: Hört talas om tele2, TV3, Viasat, Metro etc? Så presterade själv, det gjorde han.
-Familjebolaget var i sammanhanget ett litet skogsbolag/pappersmassebolag.

Men om vi ska fokusera på familj här, så är alltså familjesammanhållningen inte särskilt mycket bättre i välbeställda familjer.
Hur har det gått för systrarna, är de bittra uteliggare nu?

Jag kan visserligen förstå om de är sura men jag tror inte att Stenbäcks har sämre familjemiddagar än valfri industriarbetare.
Citera
2018-12-31, 00:16
  #17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Du kan vara fullkomligt övertygad om att så är fallet. Undertecknad kommer från en välbärgad familj. På högtider i vår släkt ser det ut som i filmen Fanny & Alexander.
Man unnar sig och efter generationer av "överflöd" så är man inte snål med sammanhållningen heller.
Familjen måste leva vidare till varje pris och inre status är a&o.Man är sin egen auktoritet och äger ett stycke av samhället. Makt främjar familjens gemenskap skulle jag säga. Men visst, missköter sig till exempel en son så kan han åka ut med huvudet före - för gott! Man tenderar att inte vara smutsig så att säga. Det har inget med heder handlingar att göra. Inte så mycket iaf.
I rika släkter har man tid och råd att ställa upp.
Vi har inte precis vunnit våra pengar på lotto! Den fattige (och mera isolerade, missampassade)begriper oftast inte hur vi fått kämpa och det är med blod, svett och tårar som den välbärgade tillskansar sig rikedomar.
Det borgar för karaktär.
Låter som någon 50-talsfantasi... vad tillförde du själv släkten som tillgiven trust fund baby?
Citera
2018-12-31, 15:20
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hur har det gått för systrarna, är de bittra uteliggare nu?

Jag kan visserligen förstå om de är sura men jag tror inte att Stenbäcks har sämre familjemiddagar än valfri industriarbetare.

Endast en är i livet, Margareta af Ugglas, hon blev Sveriges utrikesminister. Vill du fördjupa dig mer så finns wikipedia. (Jan avled 2002).

Vad jag ville fokusera på, är att det absolut inte är en garanti för bättre familjesammanhållning om familjen är välbeställd/rik. Arvstvister och maktkamper kan sabba rejält. Men "mat för dagen" har de inga problem med. (Allt bör sättas i relevant perspektiv).

Gott slut!
Citera
2019-01-05, 15:32
  #19
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Säg det till Jan Stenbäck och hans systrar..
Där handlade det inte om "att ha det bra", det handlade om makten över familjeföretaget.
Sådant sker oftare än vad som meddelas offentligt.

Bara för att en familj hade lite groll betyder det inte att alla företagarfamiljer hamnar i konflikter. Är det pengar inblandat kan det säkerligen bli infekterat många gånger.
Citera
2019-01-05, 20:39
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Bara för att en familj hade lite groll betyder det inte att alla företagarfamiljer hamnar i konflikter. Är det pengar inblandat kan det säkerligen bli infekterat många gånger.

Det är väl just detta du tar upp med "huvudet på spiken": I välbeställda familjer finns det "pengar att bråka om". Så jag ser inte bra ekonomi som någon "garant" för familjens sammanhållning. Sådant dyker i alla fall upp om någon gång vid arvskiften. (Finns det inga pengar att ärva/bråka om, bråkar man logiskt sett inte om det obefintliga arvet).

(Så länge "arvfarbrodern" lever, firar alla jul med falska smile med arvfarbrodern, när han dör börjar släktingarna att bråka om arvpengarna, på ett ungefär..)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback