Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-30, 13:20
  #1
Medlem
Hej!

Märkte igår kväll att min hamster var oerhört trött och kändes kall, somnade i handen på mig. I morse när jag klev upp och skulle kolla läget rörde hon inte på sig och är kallare. Det märktes att hon var död. Hon ryckte till lite då och då och gjorde en del "pust"-ljud. Antog att det kan hända när man dött.

Nu har det gått drygt fyra timmar, jag TYCKER att jag känner hennes hjärta klappa när jag håller pekfingret där, men ser ingen andning på hennes bröstkorg. Däremot så gör hon ett pustljud var 30-60e sekund. Jag länkar en video till ljudet hon gör.

Död eller vid liv?
2018-12-30, 13:27
  #2
Medlem
Här är videon: https://streamable.com/z7ocj

Tänk på att den är loopad, detta inträffar kanske var 30-60e sekund.
2018-12-30, 13:36
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kan ha sockerbrist, ge sockerlösning i munnen och lägg hamstern i en socka på elementet så den håller sig varm.

Svar från min sambo som är djursjukvårdare.
2018-12-30, 13:39
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur gammal är hamstern?

Googla hur du gör en sockerlösning och det enklaste är om du har en spruta hemma och spruta in i munnen på hamstern. Annars kan en blomspruta funka och försiktigt spruta in i munnen med.
2018-12-30, 13:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur gammal är hamstern?

Googla hur du gör en sockerlösning och det enklaste är om du har en spruta hemma och spruta in i munnen på hamstern. Annars kan en blomspruta funka och försiktigt spruta in i munnen med.


Hon är ungefär 1½ år gammal. Ska pröva att ge henne det, tack! Uppdaterar här senare.
2018-12-30, 13:47
  #6
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lycka till och hoppas på bättring.
2018-12-30, 13:48
  #7
Medlem
Har gett henne sockerlösningen nu, känns som att det blev lite mer liv i henne.

Värt att tillägga: Igår vinglade hon rejält när hon gick runt, hon kunde inte stå still utan att ramla. Hon hade även diarreliknande avföring som satt fast i svansen.
2018-12-30, 14:13
  #8
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan ge hamstern lite morotspuré mot diareen.
Låt henne ligga kvar och bli ordentligt varm och nog inte fel att fortsätta med sockerlösningen också ett par dagar.

Diaree leder till näringsbrist och vattenbrist så då behövs det lite extra. Kan göra att man blir yr och vinglar.

Hoppas det går bra och att hon piggnar till mera.
2018-12-30, 14:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan ge hamstern lite morotspuré mot diareen.
Låt henne ligga kvar och bli ordentligt varm och nog inte fel att fortsätta med sockerlösningen också ett par dagar.

Diaree leder till näringsbrist och vattenbrist så då behövs det lite extra. Kan göra att man blir yr och vinglar.

Hoppas det går bra och att hon piggnar till mera.

Hon är mycket mer aktiv nu, hennes såna där pipljud är högre och mer långdragna. Nyss rullande hon ihop sig som hon krampade, och sträckte sedan ben och armar och olika håll medan hon öppnade sin mun på vidgavel...
2018-12-30, 14:53
  #10
Medlem
Åk till veterinären imorgon
2018-12-30, 14:53
  #11
Medlem
Luxuss avatar
Den ör inte död, den bara vilar sig!
2018-12-30, 14:56
  #12
Medlem
Rikspsykoss avatar
prova kör den i micron en stund nejdå åk till vet
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback