Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-30, 00:46
  #1
Medlem
Skulle det vara möjligt för, säg en större grupp flashbackare, att köpa upp en mindre tidning nu när många, i synnerhet lokala tidskrifter, har det svårt ekonomiskt? Givetvis med syftet att kunna styra nyhetsförmedling och urval åt önskat håll. Eller handlar det om allt för stora prislappar för att vara realistiskt för en grupp privatpersoner att röra sig med? Tanken måste ju dryftats tidigare? Speciellt nu under pågående tidningsdöd.
Citera
2018-12-30, 00:59
  #2
Medlem
mossyvictorys avatar
De håller på att dö av en anledning, ingen vill läsa deras skit. Din lösning är inte att byta koncept utan att köpa skit för att hållet skiten flytande. Låt döende företag gå under, ingen anledning till att kasta pengar åt det för det är som att kasta pengar i ett svart hål. Tidningen kommer att gå under ändå, man håller bara på med konstgjord andning till ingen nytta. Kolla hur bra det gick för SAAB tex, helt bortkastat.

Bättre att alla får sparken så kanske de kan lägga tid och energi på något annat som bringar samhällsnytta.
Citera
2018-12-30, 01:06
  #3
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Skulle det vara möjligt för, säg en större grupp flashbackare, att köpa upp en mindre tidning nu när många, i synnerhet lokala tidskrifter, har det svårt ekonomiskt? Givetvis med syftet att kunna styra nyhetsförmedling och urval åt önskat håll. Eller handlar det om allt för stora prislappar för att vara realistiskt för en grupp privatpersoner att röra sig med? Tanken måste ju dryftats tidigare? Speciellt nu under pågående tidningsdöd.
Absolut! Men bara om din dynga är bra mycket bättre och får flera läsare än dyngan dom förmedlar!
Citera
2018-12-30, 02:02
  #4
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Skulle det vara möjligt för, säg en större grupp flashbackare, att köpa upp en mindre tidning nu när många, i synnerhet lokala tidskrifter, har det svårt ekonomiskt? Givetvis med syftet att kunna styra nyhetsförmedling och urval åt önskat håll. Eller handlar det om allt för stora prislappar för att vara realistiskt för en grupp privatpersoner att röra sig med? Tanken måste ju dryftats tidigare? Speciellt nu under pågående tidningsdöd.

Möjligt, ja? Men realistiskt? Inte det minsta. Flashbackare klarar ju inte ens av att gå samman och köpa ut en polisutredning för 1000 kronor, finns ingen anledning att anta att vi skulle klara av att köpa upp en konkurshotad tidning för miljonbelopp.
Citera
2018-12-30, 02:08
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
En mindre landsortstidning har ju inte så många anställda. Ett sådant företag, om det är konkurshotat, lär inte vara extremt dyrt att köpa. Problemet är att tidningen går back ekonomiskt. M.a.o. måste ägarna skicka in nya pengar hela tiden om de inte lyckas vända trenden. Att vända trenden i tidningsbranschen tror jag är nästan omöjligt idag. Det är inte bara i Sverige tidningarnas upplagor rasar, tvärtom är detta något som sker i hela världen.

Dessutom ligger ett företags värde också mycket i de anställda. Detta betyder att om den nya ägaren önskar att tidningen helt skall byta fokus och t.ex. skriva mer om sport och mindre om ekonomi är det fullt möjligt att personalen helt saknar nödvändig kunskap. Eller om den nya ägaren önskar att tidningen byter politisk åskådning är det en stor risk att stora delar av journalisterna på tidningen ogillar detta och slutar. Jag tror därför det vore lämpligare att starta en helt ny tidning istället för att köpa en etablerad och ändra dess inriktning.

Jag känner till fall då personer köpt förtag i branscher de ej behärskar och tänkt att detta kan vilken idiot som helst klara - med resultat att företaget gått fullständigt åt helsike. Det är viktigt med en förtagsledning som kan branschen de är aktiva i. Dessutom måste ledningen också veta hur man leder ett företag. Det är förvisso många som tror sig kunna det, men få som verkligen gör det.

Så m.a.o. tror jag bara din plan skulle resultera i att tidningen kommer att gå i konkurs än fortare samt att ägarna förlorar alla sina investerade pengar.
Citera
2018-12-30, 02:31
  #6
Medlem
Kan förstå kritiken, men fördelen med att köpa en redan etablerad tidning framför att starta en ny är ju just att du övertar ett redan etablerat namn och med det en redan vunnen läsarskara som är bekanta med tidskriften. Generellt sätt har ju nya tidningar problemet att många läsare inte vill byta vanor och övergå från traditionella medier till "nazist-fascist-rasist-hat-spädbarnsätare-fakenews"-media. Är det en tillräckligt liten region får du ju dessutom mer eller mindre monopol på nyhetsrapporteringen i området. Idag är det väl i och för sig bara Nya Tider av alternativmedierna som har tryckta upplagor, och de kommer väl dessutom ut tämligen få gånger om året? Så man skulle bli tvungen att arbeta väldigt annorlunda i sådana fall, vilket kanske är den egentliga utmaningen.

Givetvis finns den egentliga makten hos jättar som Aftonbladet, DN och Expressen osv. Men där gissar jag på att vi pratar astronomiska prisvärden som få dödliga kan punga upp.
Citera
2018-12-30, 02:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
En mindre landsortstidning har ju inte så många anställda. Ett sådant företag, om det är konkurshotat, lär inte vara extremt dyrt att köpa. Problemet är att tidningen går back ekonomiskt. M.a.o. måste ägarna skicka in nya pengar hela tiden om de inte lyckas vända trenden. Att vända trenden i tidningsbranschen tror jag är nästan omöjligt idag. Det är inte bara i Sverige tidningarnas upplagor rasar, tvärtom är detta något som sker i hela världen.

Dessutom ligger ett företags värde också mycket i de anställda. Detta betyder att om den nya ägaren önskar att tidningen helt skall byta fokus och t.ex. skriva mer om sport och mindre om ekonomi är det fullt möjligt att personalen helt saknar nödvändig kunskap. Eller om den nya ägaren önskar att tidningen byter politisk åskådning är det en stor risk att stora delar av journalisterna på tidningen ogillar detta och slutar. Jag tror därför det vore lämpligare att starta en helt ny tidning istället för att köpa en etablerad och ändra dess inriktning.

Jag känner till fall då personer köpt förtag i branscher de ej behärskar och tänkt att detta kan vilken idiot som helst klara - med resultat att företaget gått fullständigt åt helsike. Det är viktigt med en förtagsledning som kan branschen de är aktiva i. Dessutom måste ledningen också veta hur man leder ett företag. Det är förvisso många som tror sig kunna det, men få som verkligen gör det.

Så m.a.o. tror jag bara din plan skulle resultera i att tidningen kommer att gå i konkurs än fortare samt att ägarna förlorar alla sina investerade pengar.

Det prövas ju på flera håll idag, med enda resultat att, om man ens får en tillräckligt stor läsarkrets för att nå uppmärksamhet, blir utmålade till Hitlers reinkarnation av journalister och mediebolag som givetvis inte vill öka konkurrensen kring sina egna tjänster. Därmed når man aldrig ut till fler än de mest hardcore politiskt inkorrekta som självmant söker sig dit.
Citera
2018-12-30, 04:48
  #8
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Det prövas ju på flera håll idag, med enda resultat att, om man ens får en tillräckligt stor läsarkrets för att nå uppmärksamhet, blir utmålade till Hitlers reinkarnation av journalister och mediebolag som givetvis inte vill öka konkurrensen kring sina egna tjänster. Därmed når man aldrig ut till fler än de mest hardcore politiskt inkorrekta som självmant söker sig dit.

Nä, det är knappast direkt enkelt att lansera en ny tidning, snarare precis tvärtom - mördande svårt!

Tidningsbranschen förefaller idag vara kraftigt överetablerad. Det är få människor som prenumererar på en dagstidning och dessa blir allt färre för var dag som går i och med att de dör undan. Då t.o.m. Metro har svårt att bli av med sina gratistidningar är det nog bortkastade pengar oavsett vad man än väljer att satsa på. Jag tror man bör undvika branschen helt och hållet.

Men att betala några miljoner för att köpa en befintlig lokaltidning som går kraftigt back, har en personal som inte vill/kommer vägra producera det man ber dem om och vars enda värde är ett varumärke endast lokalbefolkningen känner till och allt färre av dem bryr sig om samt några allt färre och allt äldre vaneköpare är nog en dålig idé.

Man skulle med ett köp av "Byhålans Allehanda" för några miljoner kr förvisso nå några hundra st 80-åringar. Det är nog mindre dumt att använda alla dessa pengar till att bygga upp och marknadsföra en ny fräsch produkt än att försöka rädda ett sjunkande skepp.

Att köpa ett varumärke som t.ex. DN eller SvD går nog snarare på miljardbelopp, men det var ju inte heller trådens fråga utan köp av en lokaltidning. En lokaltidning är ju oftast bara känd lokalt. Önskar man nå fler läsare måste den, m.a.o. precis som en helt ny tidning, börja från noll utanför dess täckningsområde. Skillnaden mellan att lansera en tidning i hela Sverige och en i hela Sverige förutom en viss ort där den redan är känd (/ökänd?) är nog inte så stor tror jag.

Så såväl att starta en ny och att köpa en befintlig tidning är nog idiotiskt. Det är nog bara frågan om vilket av dessa två som är mest idiotiskt. Jag tror att det är att köpa en befintlig konkurshotat landsortstidning.
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-12-30 kl. 04:51.
Citera
2018-12-30, 15:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, det är knappast direkt enkelt att lansera en ny tidning, snarare precis tvärtom - mördande svårt!...

Jag syftade väl snarare på något i stil med Trelleborgs Allehanda med några tusen läsare än den mest minimala av minimala. Men det är svårt att få någon riktig insyn när ägarförhållandena idag är så komplex, och många bolag äger flertalet tidningar.

Huruvida det går att vända trenden med negativa siffror beror ju givetvis på vad som ligger bakom. Konkurrensen från fria nätbaserade informationskällor är mördande, men logiskt sätt borde lokala tidningar vara mindre drabbade pga att de täcker lokala nyheter ingen annan avhandlar.

Nummer två är huruvida man kan bredda läsarkretsen åtminstone regionalt trots en lokal bas. Slutligen om man till och med kan vinna läsare långt borta genom positiv PR.

Men visst är det en svår bransch oavsett. Möjligtvis skulle Sverigedemokraterna kunna köpa upp lokaltidningar i områden där de är extremt populära, inom Skåne eller Blekinge för att försöka balansera upp medieklimatet.
Citera
2018-12-30, 15:45
  #10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Det handlar inte om läsare. Det går dåligt för tidningarna eftersom de har svårt att få företag att betala för annonsplatser. Delvis har det med upplagan att göra men också med att tidningsreklam är lika effektivt längre.

Sedan är det stor skillnad på vilka som läser tidningen. Annonsplatser i tidningar som Connauessur som läses av rika knösar är värdefullare än i tidningar som läses av anonyma flashbackare.
Citera
2018-12-30, 16:12
  #11
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det handlar inte om läsare. Det går dåligt för tidningarna eftersom de har svårt att få företag att betala för annonsplatser. Delvis har det med upplagan att göra men också med att tidningsreklam är lika effektivt längre.

Sedan är det stor skillnad på vilka som läser tidningen. Annonsplatser i tidningar som Connauessur som läses av rika knösar är värdefullare än i tidningar som läses av anonyma flashbackare.

För mindre tidningar vars läsekrets består av prenumeranter så handlar det absolut om läsarna när det gäller finanserna. Speciellt vad gäller årlig planering av inkomster. Då jag jobbar i branschen är det intressant att få höra kunder, förlorade kunder och potentiella dito säga vad det tycker om innehåll, kostnader och presentationsform. Numera är de förlorade kunderna enligt mina erfarenheter par från 65+ och uppåt som inte längre har råd eller lust att betala 3000 kronor och uppåt för ett år. De delar tidning med grannar eller vänder sig till eventuella reklamfinansierade alternativ som finns.

Att annonsörerna vill ha andra plattformar är en stor del av problemet men det beror på att de ser en avtagande kundkrets som inte vill eller kan kasta pengar omkring sig som när de var 40 och hade barnfamilj.

Jag tackar fan varje dag att min ex-boss var en sån psykopatfitta att vi inte hade något val än att gå vidare med en modern tidning som faktiskt får nya läsare även bland 20-åringar.

Jag tror Flashbacks investerare gör bäst i att starta en egen nyhetsförmedling från scratch eller investera i NEVS som lydiga medlemmar av kinesiska kommunistpartiet.
__________________
Senast redigerad av Ratad 2018-12-30 kl. 16:15.
Citera
2018-12-30, 16:39
  #12
Medlem
Men om jag förstått saken rätt så köper man upp en tidning och börjar sedan skriva en massa rasistiska saker för att få folk att börja köpa tidningen igen då det var all antirasism som gjorde att tidningen fick lägga ner.

Jo, det skulle kunna gå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback