Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 23:39
  #1
Medlem
Hej! Jag söker specifika lakan närmare bestämt sådana jag sov på hos min farmor som liten. De var alltid "sträva och hårda" således kändes det väldigt fräscht. Hon manglade dem vet jag men inte mer än så. Dagen lakan verkar vara så tunna och sladdriga så jag söker mer grova lakan som går att mangla bra. Tips?
Citera
2018-12-29, 23:51
  #2
Medlem
Ronilles avatar
Förmodligen bomullslakan som var stärkta och manglade.

Det fanns inte sidenlakan, egyptisk bomull och annan lyx. Bara gamla hederliga lakan som var välpreparerade.
Citera
2018-12-30, 00:01
  #3
Medlem
Grollarens avatar
Just de lakanen säljs bara på secondhand nuförtiden. Å andra sidan är de billiga och går att tvätta i 60 grader. De är vita oftast med broderier i övre kanten. Ligger i färdigmanglade rullar.
Citera
2018-12-30, 00:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Just de lakanen säljs bara på secondhand nuförtiden. Å andra sidan är de billiga och går att tvätta i 60 grader. De är vita oftast med broderier i övre kanten. Ligger i färdigmanglade rullar.

Måste väl finnas nya att köpa? Vill inte ha åkes gamla pung-svett i lakanen.
Citera
2018-12-30, 00:14
  #5
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Måste väl finnas nya att köpa? Vill inte ha åkes gamla pung-svett i lakanen.

Nä för de görs inte längre. För dyrt. Folk vill sova på lite mjukare grejer med.
Jag förstår att du inte tycker det är fräscht. Men har du en gammal släkting har de säkert såna i en låda någonstans. De håller ju i hundra år pga av den fantastiska kvaliteten.
Då är du ju åtminstone släkt med pungsvetten
Grejen är att du kan tvätta dem i väldigt höga temperaturer, så bakterierna dör
Citera
2018-12-30, 00:30
  #6
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej! Jag söker specifika lakan närmare bestämt sådana jag sov på hos min farmor som liten. De var alltid "sträva och hårda" således kändes det väldigt fräscht. Hon manglade dem vet jag men inte mer än så. Dagen lakan verkar vara så tunna och sladdriga så jag söker mer grova lakan som går att mangla bra. Tips?

De är av bomull.
Köp secondhand och tvätta i 90 grader.

Kolla även annonser på nätet, en del som skänker bort också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback