Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 18:36
  #1
Medlem
tjena var ute idag och kollade isen på mälaren på björnön, i västerås.
Den var cirka 6-8cm. lite blandat kärnis på vissa ställen, annan inte lika klar is på andra ställen. Isen såg annars ganska fin ut.

Tror ni man kan ut å fiska eller skulle ni väntat ett par veckor?
__________________
Senast redigerad av afs123 2018-12-29 kl. 18:38.
Citera
2018-12-29, 18:54
  #2
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
tjena var ute idag och kollade isen på mälaren på björnön, i västerås.
Den var cirka 6-8cm. lite blandat kärnis på vissa ställen, annan inte lika klar is på andra ställen. Isen såg annars ganska fin ut.

Tror ni man kan ut å fiska eller skulle ni väntat ett par veckor?
Du borde kanske inte ut och färdas långt på denna is, för den kan ju vara lite tunnare plötsligt. Men har du 6 cm kärnis bär den med visst svaj. Hitta ett ställe där det snabbt blir djupt, pimpla nära land och sen sakta rakt utåt till dess du får kontakt. Ett bra djup för abborre just nu är kanske 10 m.

I väntan på starkare mälar-is kan du även söka dig norrut en smula till mindre vatten med bättre is.
Citera
2018-12-29, 21:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Du borde kanske inte ut och färdas långt på denna is, för den kan ju vara lite tunnare plötsligt. Men har du 6 cm kärnis bär den med visst svaj. Hitta ett ställe där det snabbt blir djupt, pimpla nära land och sen sakta rakt utåt till dess du får kontakt. Ett bra djup för abborre just nu är kanske 10 m.

I väntan på starkare mälar-is kan du även söka dig norrut en smula till mindre vatten med bättre is.
Tackar för bra svar som alltid. Tänkte åka till kolbäcksgropen. den borde väl ha frysit ett par centimeter till. Om du vet vart den ligger
__________________
Senast redigerad av afs123 2018-12-29 kl. 22:01.
Citera
2018-12-30, 09:56
  #4
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Tackar för bra svar som alltid. Tänkte åka till kolbäcksgropen. den borde väl ha frysit ett par centimeter till. Om du vet vart den ligger
Kollade kartan, lite mindre än Mälaren, rimligen skapligt tjock is.
Fast det här med tillfrysning kan ibland vara knepigt; ex sjö A fryser och får 2 cm is, sedan ramlar det ner 20 cm snö vilket stoppar isen från att bli tjockare, medan den större sjön B fryser efter snöfallet och snabbt får 3 dm prima is.
Citera
2018-12-30, 20:41
  #5
Medlem
Västeråssidan av Mälaren har inte långt till Kloten, hur är det med isen där?
Citera
2019-01-06, 22:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
tjena var ute idag och kollade isen på mälaren på björnön, i västerås.
Den var cirka 6-8cm. lite blandat kärnis på vissa ställen, annan inte lika klar is på andra ställen. Isen såg annars ganska fin ut.

Tror ni man kan ut å fiska eller skulle ni väntat ett par veckor?

Är det bra kvalité på isen så bär den mer än nog, men eftersom du frågar, det krävs erfarenhet.

Var minst två, båda bär flytväst eller flytoverall, isdubbar, rep och ispik, sen håller ni ett bra avstånd mellan er. Två slag med piken och det går bra, får du vatten med ett slag bör du vända om, och absolut om du slår igenom!

https://www.skistart.com/swe/zandstra-ispik.html
Citera
2019-01-06, 23:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Är det bra kvalité på isen så bär den mer än nog, men eftersom du frågar, det krävs erfarenhet.

Var minst två, båda bär flytväst eller flytoverall, isdubbar, rep och ispik, sen håller ni ett bra avstånd mellan er. Två slag med piken och det går bra, får du vatten med ett slag bör du vända om, och absolut om du slår igenom!

https://www.skistart.com/swe/zandstra-ispik.html
vi är två som ska pimpla i helgen, eller nästa helg. isen är nog runt 10- 12. behövs flytväst?
Citera
2019-01-07, 13:48
  #8
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
vi är två som ska pimpla i helgen, eller nästa helg. isen är nog runt 10- 12. behövs flytväst?
Beror på om isen håller eller inte och det vet man inte alltid på förhand. Flythjälp är bra den dagen du plurrar.
Citera
2019-01-07, 14:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Beror på om isen håller eller inte och det vet man inte alltid på förhand. Flythjälp är bra den dagen du plurrar.
jag tar me mig i bilen, får vi se om jag använder den. lite bökigt bara med hela vinterklädseln + en flytväst
Citera
2019-01-08, 22:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
jag tar me mig i bilen, får vi se om jag använder den. lite bökigt bara med hela vinterklädseln + en flytväst

Det duger bra med en seglarväst. Vinterklädseln blir tung i vattnet. Många får chock eller orkar inte hålla sig flytande och försvinner. Många orkar inte dra sig upp sig själva med dubbarna på grund av tyngden. De får snällt vänta i kalla vattnet tills någon drar upp dem Bra att ha flythjälp
__________________
Senast redigerad av onerider 2019-01-08 kl. 22:14.
Citera
2019-01-09, 18:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Det duger bra med en seglarväst. Vinterklädseln blir tung i vattnet. Många får chock eller orkar inte hålla sig flytande och försvinner. Många orkar inte dra sig upp sig själva med dubbarna på grund av tyngden. De får snällt vänta i kalla vattnet tills någon drar upp dem Bra att ha flythjälp
Jag har en sån seglarväst så jag testar. better safe than sorry
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback