Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 17:41
  #1
Medlem
Denoms avatar
De sju topparna också kallade Seven Summits är alltså de högsta bergstopparna för de sju olika världsdelarna jorden över. Jag har inte varit aktiv bergsklättrare på något sätt så jag vet inte särskilt mycket om vad de specifika svårigheterna är för de sju bergstopparna eller att försöka sig på det i det stora hela annat än att jag varit på diverse fjäll och vandrat i alla årstider.

Så även om det är ganska främmande för mig känns det som ett intressant mål att föreställa sig att klara av under en livstid, då är ju frågan bara vad man kan räkna med att ribban ligger på för att bestiga de sju bergstopparna i nuläget och hur spontant de sju topparna går att beta av i så fall.

Är det någon här som har det som kort- eller långsiktigt projekt att försöka sig på att bestiga alla de sju världsdelarnas respektive högsta bergstopp och kanske även gjort framsteg på vägen och kan dela lite mindset om det hela?
Citera
2018-12-29, 17:42
  #2
Medlem
loliravers avatar
Jag gjorde det för något år sen
Citera
2018-12-29, 17:47
  #3
Medlem
Sikta på ett berg om året, sikta på dom lägre topparna först som ingår i Seven summits.

Det kostar, oerhört mycket stålar om du ska gå med guide, vilket du kommer behöver göra om man har mindre erfarenheter..

Själv så har jag bokat in Elbrus nu under 2019, och Mt blanc, (Ingår inte i seven summits)
2020 siktar jag på Kilimanjaro och planerar ytterligare ett annat berg (6000+) som inte ingår i seven summits.

Ingen här inne har gjort seven summits.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-12-29 kl. 17:51.
Citera
2018-12-29, 17:50
  #4
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Jag gjorde det för något år sen
Var fixade du resor, guider etc. genom då?
Citera
2018-12-29, 21:02
  #5
Medlem
Jag har gjort Elbrus och Aconcagua, siktar på Kilimanjaro och Denali inom något år.
Kostar rätt mycket, dessutom behöver du vara i mycket god form om du vill ha en relativt njutbar resa👍
På de flesta berg finns det ”mountain guides” vilket jag skulle rekommendera.
Vill du åka med en svensk grupp finns bla. Adventure Lovers. Finns mycket att googla fram😊
Ju mer förberedd du är desto roligare blir det.
Citera
2018-12-29, 21:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Sikta på ett berg om året, sikta på dom lägre topparna först som ingår i Seven summits.

Det kostar, oerhört mycket stålar om du ska gå med guide, vilket du kommer behöver göra om man har mindre erfarenheter..

Själv så har jag bokat in Elbrus nu under 2019, och Mt blanc, (Ingår inte i seven summits)
2020 siktar jag på Kilimanjaro och planerar ytterligare ett annat berg (6000+) som inte ingår i seven summits.

Ingen här inne har gjort seven summits.

Håller inte helt med dig att man ska sikta på dom lägre topparna. Aconcagua är ju näst högst, men dom flesta vid god form klarar den toppen.
Denali som är lägre har en summit rate om ca 35%/år främst pga. kyla och hård vind.
Även om jag inte har gjort Kilimanjaro än har jag förstått att det är en väldigt påfrestande topp på grund av den korta tiden upp till toppen. Många som blir höjdsjuka där, så välj gärna några extra dagar istället för att må piss när du ändå åker dit.
Vinson är ju också rätt låg? Kostar ofantligt mkt. Så jag skulle istället välja berg efter ekonomi och börja med Elbrus.
Testa gärna norrsidan då södra är som att åka lift upp.
Rekommenderar alla som inte är extremt erfarna att gå med guide, var med om att folk dog pga. vädret på både Elbrus och Aconcagua. Inte min grupp utan några som gick själva.
__________________
Senast redigerad av Ahoy 2018-12-29 kl. 21:14.
Citera
2018-12-29, 21:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahoy
Håller inte helt med dig att man ska sikta på dom lägre topparna. Aconcagua är ju näst högst, men dom flesta vid god form klarar den toppen.
Denali som är lägre har en summit rate om ca 35%/år främst pga. kyla och hård vind.
Även om jag inte har gjort Kilimanjaro än har jag förstått att det är en väldigt påfrestande topp på grund av den korta tiden upp till toppen. Många som blir höjdsjuka där, så välj gärna några extra dagar istället för att må piss när du ändå åker dit.
Vinson är ju också rätt låg? Kostar ofantligt mkt. Så jag skulle istället välja berg efter ekonomi och börja med Elbrus.
Testa gärna norrsidan då södra är som att åka lift upp.
Rekommenderar alla som inte är extremt erfarna att gå med guide, var med om att folk dog pga. vädret på både Elbrus och Aconcagua. Inte min grupp utan några som gick själva.

Varför jag rekommenderar lägre toppar att börja med är av den anledning att lära sig hantera höjden bättre, du lär dig hur din kropp reagerar.
Visst att det är lägre topp behöver inte innebära att det är lättare, finns höjder på 2000m som är extremt svåra om det var något sådant du hade i åtanke.

Som du säger också ska man tänka på att välja guider som gärna lägger några dagar på acklimatiseringen, men det innebär också lite dyrare alltid.
Det allra bästa är att göra 2 toppar direkt efter varandra, då kan du göra en speed summit på nästa berg, vilket kanske gör att du kommer undan flera tusen kr billigare i slutändan.

Du som gjorde Elbrus, vilket bolag kör du med? Ska bli spännande att få göra detta berg.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-12-29 kl. 21:55.
Citera
2018-12-29, 23:54
  #8
Medlem
sfrges avatar
Ja. Pengar lär ju behövas i alla fall.
Vad kostar ett tillstånd för att bestiga Everest?
500 000kr?
Och allt får du lägga ut själv. Det kan ju inte finnas något företag som sponsrar en Everestexpedition nu i alla fall.
Citera
2018-12-30, 16:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför jag rekommenderar lägre toppar att börja med är av den anledning att lära sig hantera höjden bättre, du lär dig hur din kropp reagerar.
Visst att det är lägre topp behöver inte innebära att det är lättare, finns höjder på 2000m som är extremt svåra om det var något sådant du hade i åtanke.

Som du säger också ska man tänka på att välja guider som gärna lägger några dagar på acklimatiseringen, men det innebär också lite dyrare alltid.
Det allra bästa är att göra 2 toppar direkt efter varandra, då kan du göra en speed summit på nästa berg, vilket kanske gör att du kommer undan flera tusen kr billigare i slutändan.

Du som gjorde Elbrus, vilket bolag kör du med? Ska bli spännande att få göra detta berg.

Jag syftade generellt på Seven summits och inga andra som Mont Blanc, Kebnekaise eller så 😊
Även om dom bergen är bra att börja med behöver du komma upp på +4500m för att se hur kroppen reagerar.

Om du tänker speed summit inom Seven Summits kanske Aconcagua och Vinson ligger bäst till? Annars är det massa restid. Men håller med att man sparar tid och lite pengar även om det inte bör vara målet.

Jag gjorde Elbrus genom Adventure Lovers, men dom i sin tur använde sig av Elbrustours. Så vill du spara någon krona kan du använda dig av Elbrustours. Ryska guider kan kan engelska.
Garanterad svensk grupp kanske du kan få genom Adventure Lovers beroende på bokningar. Annars vet jag inte. Deras glaciärkurs i Norge (Jostedalen) rekommenderas som förberedelse👍
Citera
2018-12-30, 16:39
  #10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja. Pengar lär ju behövas i alla fall.
Vad kostar ett tillstånd för att bestiga Everest?
500 000kr?
Och allt får du lägga ut själv. Det kan ju inte finnas något företag som sponsrar en Everestexpedition nu i alla fall.
Finns folk som blir sponsrade eller försöker med crowdfunding i någon utsträckning, beror väl på hur det pitchas och om man har något innovativt i åtanke.

Everest kostar $45 000 - 70 000 ungefär beroende på hur påkostat det är, sen finns variabler som hur många man är och hur lång tid det tar bland annat som spelar in men det är jävligt dyrt hur som helst.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3005899

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback