Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 16:33
  #1
Medlem
Har en ganska enkel fråga men tror den kan ge upphov till diskussion.

Om jag bara får 1500 kcal per dag för resten av livet kommer jag som halvfet gå ner till normal vikt (idealvikt) men sen stannar viktnedgången. Dvs jag kommer inte tyna bort, kroppen anpassar sig.


Vad gäller då egentligen vid överskott, är det så orättvist att exakt varje kcal man överdoserar blir lagrat som fett - eller kan kroppen även här kompensera åt andra hållet? Dvs bara slussa vidare överskottet utan att det blir fett på kroppen?
Citera
2018-12-29, 16:43
  #2
Medlem
Turist i tidens avatar
Vid överskott ökar du i vikt tills att du är så tung att du inte orkar ta dig ur sängen. Sedan tynar du bort eftersom du inte kan ta dig till kylskåpet.
Citera
2018-12-29, 16:51
  #3
Medlem
Har också funderat på det här.

Om man tänker sig en helt normal svensk, inte fet eller smal, utan helt normal. Han har helt normalt jobb och motionerar då och då. Jämför det med de som lever på svältgränsen i tredje världen och kan spela ritch ratch filibombombom på revbenen.

Vad är det som gör att båda två behåller sin vikt och inte ökar eller minskar? Svensken äter ju rimligtvis vansinnigt mycket mer, utan att för den delen röra sig överdrivet mycket.
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-12-29 kl. 16:54.
Citera
2018-12-29, 16:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Har också funderat på det här.

Om man tänker sig en helt normal svensk, inte fet eller smal, utan helt normal. Han har helt normalt jobb och motionerar då och då. Jämför det med de som lever på svältgränsen i tredje världen och kan spela ritch ratch filibombombom på revbenen.

Vad är det som gör att båda två behåller sin vikt och inte ökar eller minskar? Svensken äter ju rimligtvis vansinnigt mycket mer, utan att för den delen röra sig överdrivet mycket.
Exakt!!! Kcal in - kcal ut-svaret stämmer ju inte fullt ut?

Dvs underskott för att gå ner, överskott för att gå upp.
Citera
2018-12-29, 17:03
  #5
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Exakt!!! Kcal in - kcal ut-svaret stämmer ju inte fullt ut?

Dvs underskott för att gå ner, överskott för att gå upp.

Vid svält ställer kroppen om så att man inte konsumerar energi i onödan. Äter man sedan mer så lagrar kroppen på sig fett. Därför fungerar inte bantning långsiktigt om man inte är extremt disciplinerad med hur mycket man slevar i sig.
Citera
2018-12-29, 17:29
  #6
Medlem
Taklampsfots avatar
Sedan väger väll dessa svältande afrikaner ( ditt exempel )kanske hälften av en normalviktig svensk.
Då borde det gå åt mindre kcal för att hålla igång kroppen.
Citera
2018-12-29, 18:48
  #7
Avstängd
Pinkivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Har en ganska enkel fråga men tror den kan ge upphov till diskussion.

Om jag bara får 1500 kcal per dag för resten av livet kommer jag som halvfet gå ner till normal vikt (idealvikt) men sen stannar viktnedgången. Dvs jag kommer inte tyna bort, kroppen anpassar sig.


Vad gäller då egentligen vid överskott, är det så orättvist att exakt varje kcal man överdoserar blir lagrat som fett - eller kan kroppen även här kompensera åt andra hållet? Dvs bara slussa vidare överskottet utan att det blir fett på kroppen?

Jag tror ju jiddrar för mycket. Sen betyder inte 1500 kalorier någonting. Jobbar man inom industrin, fiskebåtar eller inom sjöräddningen.

1500 kcal/dygn är möjligen energiförbrukningen för en man när han ligger och sover!

Tro inte annat!
Citera
2018-12-29, 20:44
  #8
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Har en ganska enkel fråga men tror den kan ge upphov till diskussion.

Om jag bara får 1500 kcal per dag för resten av livet kommer jag som halvfet gå ner till normal vikt (idealvikt) men sen stannar viktnedgången. Dvs jag kommer inte tyna bort, kroppen anpassar sig.


Vad gäller då egentligen vid överskott, är det så orättvist att exakt varje kcal man överdoserar blir lagrat som fett - eller kan kroppen även här kompensera åt andra hållet? Dvs bara slussa vidare överskottet utan att det blir fett på kroppen?

Det som händer är att du gör av med färre kcal ju mindre du väger och du behöver således färre kalorier för att överleva. Du kogå ner tills du har 5% kroppsfett. mmer tids nog att

Kcal in/ut är en nästan perfekt förklaringsmodell. Det är enbart ett fåtal udda faktorer som påverkar den.
Citera
2019-01-15, 15:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det som händer är att du gör av med färre kcal ju mindre du väger och du behöver således färre kalorier för att överleva. Du kogå ner tills du har 5% kroppsfett. mmer tids nog att

Kcal in/ut är en nästan perfekt förklaringsmodell. Det är enbart ett fåtal udda faktorer som påverkar den.
Tack för att du klargjorde detta.

Det är väl därför det är så svårt att gå ner sista kg innan man har sin "idealvikt", men om man väger 150kg (1.80cm lång) så rasar man i vikt av att bara äta normala 2000kcal per dag eftersom kroppen med allt fett förbränner 3000kcal per dag.
Citera
2019-01-15, 18:09
  #10
Medlem
seaworthys avatar
Aptiten självregleras hyfsat bra efter tillgång på mat. Många individer har svårt för ständig tillgång till energität mat och blir feta.

Det är ju inte så att alla viktstabila räknar kalorier. Är man viktstabil så innebär det en balans i intag och förbränning av kalorier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback