Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 15:02
  #1
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-2...-i-klassrummet

"Det blir ett hot mot demokratin om vi exempelvis vägrar rösta för att vi tror att det är en elit som styr, säger Helena Dal, verksamhetschef för information och vägledning vid Statens medieråd, som tagit fram utbildningsmaterial som kan användas av både lärare och föräldrar."


Kommer detta utbildningsmaterial kämpa för att räta ut falsk information även när denna riktar sig mot motståndare till statlig och 7-klöver-agenda?

Kommer den kämpa mot hysterin där nazism och rasism lurar i varje hörn?

Eller är det bara 1984-aktivitet av staten - igen?
Citera
2018-12-29, 15:13
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
(FB) Statens propagandamyndighet oroad: Barnen ej indoktrinerade, tror på "konspirationer"
Citera
2018-12-29, 15:15
  #3
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-2...-i-klassrummet

"Det blir ett hot mot demokratin om vi exempelvis vägrar rösta för att vi tror att det är en elit som styr, säger Helena Dal, verksamhetschef för information och vägledning vid Statens medieråd, som tagit fram utbildningsmaterial som kan användas av både lärare och föräldrar."


Kommer detta utbildningsmaterial kämpa för att räta ut falsk information även när denna riktar sig mot motståndare till statlig och 7-klöver-agenda?

Kommer den kämpa mot hysterin där nazism och rasism lurar i varje hörn?

Eller är det bara 1984-aktivitet av staten - igen?

Det finns en relativt homogen grupp människor som skaffat sig en dominerande maktpostion inom politik, media, finans, organisationer och sk. "folkrörelser" i Sverige.
Vi kan betrakta det som att Sverige idag är ett totalitärt samhälle, pga av att samma grupp kontrollerar både regeringen och de partier som påstås vara "opposition".
Denna ganska stora grupp människor som innehar makten i Sverige idag agerar utifrån en behaglig maktpostion där man till och med har lyckats avskaffa personligt ansvar och likhet inför lagen för den egna makthavande gruppen.

Det handlar nu om denna grupps fortsatta privilegier och behagliga tillvaro.
Där går den politiska skiljelinjen, det är inte ovanligt att diktaturer förbjuder avvikande åsikter och politisk opposition. Sverige som defacto-diktatur är givetvis inget undantag från regeln.
Citera
2018-12-29, 15:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
(FB) Statens propagandamyndighet oroad: Barnen ej indoktrinerade, tror på "konspirationer"
tack för länken, missade den.
Jag är dock mer intresserad av medieaspekten.
Är det möjligt att media med näbbar och klor kommer börja validera fakta neutralt även när det "gagnar mörka krafter".
Eller är detta bara ännu ett sätt att manipulera.
Citera
2018-12-29, 15:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det finns en relativt homogen grupp människor som skaffat sig en dominerande maktpostion inom politik, media, finans, organisationer och sk. "folkrörelser" i Sverige.
Vi kan betrakta det som att Sverige idag är ett totalitärt samhälle, pga av att samma grupp kontrollerar både regeringen och de partier som påstås vara "opposition".
Denna ganska stora grupp människor som innehar makten i Sverige idag agerar utifrån en behaglig maktpostion där man till och med har lyckats avskaffa personligt ansvar och likhet inför lagen för den egna makthavande gruppen.

Det handlar nu om denna grupps fortsatta privilegier och behagliga tillvaro.
Där går den politiska skiljelinjen, det är inte ovanligt att diktaturer förbjuder avvikande åsikter och politisk opposition. Sverige som defacto-diktatur är givetvis inget undantag från regeln.
Jag klarade inte av att formulera frågeställningen neutralt, men tänker att teorier om elitgrupper passar bättre i annan tråd.
Jag är genuint intresserad av om det finns hopp för media att börja tillämpa "Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."

Det implicerar förstås också rätten att med kraft argumentera emot den.
Det implicerar i n t e rätten att bedra genom att manipulera.
Citera
2018-12-29, 16:08
  #6
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag klarade inte av att formulera frågeställningen neutralt, men tänker att teorier om elitgrupper passar bättre i annan tråd.
Jag är genuint intresserad av om det finns hopp för media att börja tillämpa "Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."

Det implicerar förstås också rätten att med kraft argumentera emot den.
Det implicerar i n t e rätten att bedra genom att manipulera.

Det fetade: Det där "ståtliga floskeln" fungerar inte i samhälle där det råder defacto monopol på nyhetsförmedling och TV samt radioverksamhet.

Innan sverige har upphört att skattefinansiera den mediala sektorn för att skapa överläge för en verklighetsbeskrivning, så lär det inte hända.

I princip rådde ett totalt statligt, och av staten närstående organisationer kontrollerat informationsmonopol i Sverige mellan 1955 och 1995.
Framväxten av internetbaserade medier utanför statlig kontroll har inneburit ett friare medialt klimat, men detta hotar den rådande maktparadigmen i Sverige och även andra sk. "demokratier" vars existens bygger på total informationsmedial dominans.
Svenska staten och dess lagstifatande församling har under de senaste 10 åren succesivt avvecklat yttrandefriheten och en mängd andra friheter som tidigare inte utgjorde ett hot mot den form av totalitär sk. "demokrati" som styrt i Sverige förkrossande länge.
Genom internet fanns plötsligt ett medium dit staten och dess organisationers kontroll över meningsbildning "nyheter" och "samhällsinformation" inte längre stod helt oemotsagd.

Sverige har idag, censur, fällda åsiktsbrottslingar och politiska fångar. Glöm inte det !
__________________
Senast redigerad av holmium 2018-12-29 kl. 16:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback