Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 09:20
  #1
Medlem
Jag har ställt mig i lottningen för biljetter till dam-VM för svenskornas andra och tredje match plus åttondelen plus eventuell medaljmatch(hoppar kvart och semi då jag tror det är billigare att resa hem sen) och tänkte höra lite om följande orter:

Nice: Ligger flygplatsen nära stan och går det någon form av buss mellan city och flygplatsen? Får jag biljett så bokar jag flyg så jag bara är max två nätter där.

Le Havre: Vad göra i stan? Kommer behöva nästan fem nätter där. Antingen snabbtåg via Paris från Nice eller flyg

Kvartsfinalen spelas antingen i Reims eller Paris, vad finns av intresse i Reims?

Hur fungerar kredit-/betalkort i Frankrike?
Citera
2018-12-29, 09:46
  #2
Medlem
warfighters avatar
Är du kulturellt intresserad så är katedralen i Reims av historuskt intresse då det var kröningskatedral för de gamla kungarna. I övrigt finns det en del minnen efter skyttegravarna från 1a världskriget. Och så alla champagnehus förstås.

Det finns flygbussar från flygplatsen och in till stan i Nice. Det ligger ganska nära men är inte direkt billigt för det. Hinner du turista så finns det mycket att se men håll i handväskan i folkmassor, och särskilt om det dyker upp ett gäng ungar.

Det går utmärkt att betala med kort men är användbart med kontanter för alla caféer och dricks på restauranger. Är du inte gjord av pengar så undvik restaurangerna runt torget i gamla stan. Det är rena turistfällor. Snurra hellre in i någon gränd lite längre bort i så fall..
Citera
2018-12-29, 20:52
  #3
Medlem
Ronilles avatar
Nice är trevligt, precis som redan sagts så är flygplatsen hyfsat nära. Det är förvisso en del turistfällor, men staden är fin och värd ett besök.

Men både Nice och Paris har haft terror och det är värt att ta i beaktning. Likaså gällande flygplatserna, där finns en ökad säkerhet och den ska man icke ignorera.

Va vaksam, rör dig inte enbart bland alla turistfällor och hitta ett hotell något längre ut.
Citera
2019-01-04, 16:19
  #4
Medlem
Nice flygplats har numera spårvagn så du slipper den dåliga bussen.

Kredit/betalkort fungerar nästan överallt. Tobaksaffärer och barer kan ha minimiköp dock så lite pengar är alltid bra att ha. Glöm inte växeln till toaletter, annars kan du alltid ta en kaffe på en bar och använda deras toa.

Tåg från Nice till Paris tar nästan 6h för TGV kör långsamt utmed kusten. Jag tror att flyg till Paris CDG och TGV därifrån kan vara den snabbaste lösningen.
Citera
2019-01-30, 16:11
  #5
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag har ställt mig i lottningen för biljetter till dam-VM för svenskornas andra och tredje match plus åttondelen plus eventuell medaljmatch(hoppar kvart och semi då jag tror det är billigare att resa hem sen) och tänkte höra lite om följande orter:

Nice: Ligger flygplatsen nära stan och går det någon form av buss mellan city och flygplatsen? Får jag biljett så bokar jag flyg så jag bara är max två nätter där.

Le Havre: Vad göra i stan? Kommer behöva nästan fem nätter där. Antingen snabbtåg via Paris från Nice eller flyg

Kvartsfinalen spelas antingen i Reims eller Paris, vad finns av intresse i Reims?

Hur fungerar kredit-/betalkort i Frankrike?

Nice har som nämnts en spårvagn mellan flygplatsen och city.
Flygplatsen är ganska unik i det att den ligger precis utanför stan; där strandpromenaden slutar börjar flygplatsen.
Arenan ligger utanför stan, men ganska nära flygplatsen.

Nära flygplatsen ligger också järnvägsstationen St. Augustine; rekommenderar varmt att åka längs med kusten och besöka Cannes, Antibes, Villefranche-Sur-Mer och Monaco.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3005788

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback