Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 08:57
  #1
Medlem
Voelsens avatar
Dell Optiplex 790.
Den fungerade fint med en i3-2120.
Jag köpte en begagnad i5-2500k och satte in. Inget funkade, skärmen startade inte, men fläktarna går som dom ska.
Bytte tillbaka till i3. Samma sak, inget fungerar.

Att i5 var sönder kan man anta, och att den pajjade moderkortet (hur kan det gå till?).
Kan man anta att i3 är okej fortfarande?
Citera
2018-12-29, 09:04
  #2
Medlem
Duerfs avatar
Om du är oförsiktig och inte använder ett anti-statiskt armband kan du skada datorkomponenter när du byter delar.

Sedan vad som gått sönder är svårt att säga. Det kan vara moderkort, minne eller processorer.
Citera
2018-12-29, 09:07
  #3
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om du är oförsiktig och inte använder ett anti-statiskt armband kan du skada datorkomponenter när du byter delar.

Sedan vad som gått sönder är svårt att säga. Det kan vara moderkort, minne eller processorer.

Japp, jag har varit oförsiktig på nått sätt. Datorn anser jag nog förlorad.
Men processorerna? Tänk om dom är hela båda två?
Citera
2018-12-29, 09:10
  #4
Medlem
Låter märkligt, man ska klanta sig mycket för att pajja en processor, moderkortet visst. Men ta och gör om allt en gång till, dubbellkolla alla kablar. Den piper inte under uppstart?
Citera
2018-12-29, 09:12
  #5
Medlem
Motorpegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Japp, jag har varit oförsiktig på nått sätt. Datorn anser jag nog förlorad.
Men processorerna? Tänk om dom är hela båda två?

0. Testa med en enskild RAM modul i A1, sedan den andra modulen om den första inte fungerar. Testa sedan i B1 också för att utesluta enskild trasig RAM modul eller död port.
1. Kontroller att ALLA kablar sitter i ordentligt, och att även CPU 4/8pin sladden sitter i.
2. Kolla så att Power-knappens kabel sitter ordentligt så datorn faktiskt får ON signal.
3. Pröva att koppla reset knappen till Power piggarna, ifall ON knappen/kabeln dummar sig.
4. Kortslut Power piggarna på moderkortet med en skruvmejsel (Ej strömförande)
5. Koppla ur ALLT utom CPU & kylare, RAM (Koppla skärmen till CPU om det finns integrerad grafik, använd annars det dedikerade kortet) och försök starta.
6. Återställ CMOS med att ta ut batteriet någon minut.
__________________
Senast redigerad av Motorpeg 2018-12-29 kl. 09:15.
Citera
2018-12-29, 09:13
  #6
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Låter märkligt, man ska klanta sig mycket för att pajja en processor, moderkortet visst. Men ta och gör om allt en gång till, dubbellkolla alla kablar. Den piper inte under uppstart?

Det låter ingenting, men fläktarna startar. Skärmen är helt svart, ingen kontakt alls.
Har grejat med datorer förr, och det brukar pipa som faaan när nåt är sönder.
Citera
2018-12-29, 09:15
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Japp, jag har varit oförsiktig på nått sätt. Datorn anser jag nog förlorad.
Men processorerna? Tänk om dom är hela båda två?

Anslut skärmen till det inbyggda uttaget på moderkortet

Testa att ta ut allt ur moderkortet, cpu, minne, grafikkort, satakablar och nollställ sedan bios (bygel på moderkoret) vänta 60 sekunder o ta sedan bort bygeln och starta datorn.
Du bör höra ett piiiiip, stäng av datorn och sätt i cpu starta datorn och se om det är någon skillnad, stäng av datorn sätt i en minneskrets o.s.v

Har du tur hoppar den igång igen...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-12-29 kl. 09:19.
Citera
2018-12-29, 09:21
  #8
Medlem
Voelsens avatar
Många bra svar här, tack Lösa fungerande Ram har jag och nollställa Bios kan jag göra.
Hör av mig här igen vid ett senare tillfälle.
Citera
2018-12-29, 13:02
  #9
Medlem
Voelsens avatar
Tog ur batteriet en stund. Trixade med RAM-moduler. Startar man utan RAM så piper datorn

Googlade fram lite info om Dell Optiplex.
Och se på tusan, det finns "Diagnostic Indicators " på framsidan. Inget man upptäcker om man inte vet att de finns.

Här: https://www.dell.com/support/article...n#2009_to_2012

Min dator visar följande fel "Memory modules are detected, but a memory configuration or compatibility error has occurred"
Citera
2018-12-29, 16:34
  #10
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Min dator visar följande fel "Memory modules are detected, but a memory configuration or compatibility error has occurred"

Förmodligen har du lyckats med att kröka/böja en eller flera pinnar i moderkortets cpu-sockel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback