Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 00:43
  #1
Medlem
Tjena!

Jag har under de senaste timmarna försökt få ett grepp om att lyckas overclocka min processor och har inte lyckats så värst bra. Det är frågan om en Intel Core i3 3220 @ 3.30GHz.

Jag har gått in i bios och lyckas inte få upp min CPU ratio över 3.3 GHz. Jag har läst runt lite och en del påstår att man inte kan overclocka ''non-k cpu's''. Andra skriver rena motsatsen.

Om det hjälper så bär jag dessutom på följande moderkort MSI B75MA-P45 (MS-7798) (SOCKET 0).

Min fråga är ifall det finns någon som kan hjälpa mig lite på traven med att lyckas få upp ration.
Citera
2018-12-29, 00:57
  #2
Medlem
mossyvictorys avatar
Du kan inte överklocka den.
Citera
2018-12-29, 02:12
  #3
Medlem
BasseLerghagens avatar
Om du drar ett PVC-rör in i chassit och ut genom närmsta fönster. Eller en böjbar plastslang, kolla vad du kan hitta. Jag monterade en dator med både insug och utblås på min husbåt. När kylan drar på vrider jag upp frekvensen till max och jävlar vilken kraft jag får ut. Brukar surfa skitsnabbt på nätterna men när morgonen smyger sig på är jag tvungen att sänka pga temperatur tyvärr. Var vaksam och håll ett öga. Jag använde 2 rör på min, men börja med ett och se hur det känns.
Citera
2018-12-29, 11:41
  #4
Medlem
hasenfrasens avatar
Det är inte mycket du kan göra om du har interna grafiken påslagen.

https://www.google.com/search?q=i3%2...2BB75MA%2Bbclk
Citera
2018-12-29, 12:09
  #5
Medlem
swebarbs avatar
Frågan du ska ställa dig, varför måste du ens göra det? är det till spel eller? det blir inte speciellt mycket skillnad, ofta gör man ju det när man kör dom där programmen 3dmark för att pressa datorn att få så mycket poäng som möjligt. För vanligt användande är det helt meningslöst och du riskerar bara sabba komponenter.
Citera
2018-12-29, 15:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Frågan du ska ställa dig, varför måste du ens göra det? är det till spel eller? det blir inte speciellt mycket skillnad, ofta gör man ju det när man kör dom där programmen 3dmark för att pressa datorn att få så mycket poäng som möjligt. För vanligt användande är det helt meningslöst och du riskerar bara sabba komponenter.

Det är en komponent som bottleneckar utöver mina övriga hårdvaror i datorn, därmed vill jag kunna få lite mer kräm ut ur processorn i hopp om att få ut lite mer prestanda på datorn. Egentligen är inte din fråga relevant till varför. Jag har bestämt mig för att göra det och undrar om det finns något sätt runt att komma förbi den maximala ration.
Citera
2018-12-29, 15:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det är inte mycket du kan göra om du har interna grafiken påslagen.

https://www.google.com/search?q=i3%2...2BB75MA%2Bbclk


Det är min CPU och inte GPU. Dessutom är inte den interna grafiken påslagen.
Citera
2018-12-29, 16:56
  #8
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback