• 1
  • 2
2018-12-29, 00:42
Medlem
Jag, man ~25+ år, jobbar och sköter min ekonomi bra, behöver inga lån eller dylikt.
Gillar tech en hel del. Stort fan av Revolut som jag använder då jag gillar appen framförallt.
Nuvarande Swedbank här i Sverige, men då de ej går att ansluta kortet till Google Pay så har det blivit tanke på byta bank, trots allt valde jag ju inte Swedbank utan haft det sedan jag var ungdom.

Målet är att jag vill ha en 'smart' bank med bl.a tillgänglig att betala med telefon (Google pay tänker jag mest på att använda) och gärna en bra app likt revolut där jag direkt kan spärra kortet om så behövs och gärna om det går få notifikation vid köp.

Just nu har jag ögonen mest på Nordea och Länsförsäkringar banken, då de verkar erbjuda Google Pay möjlighet.
Länsförsäkringar verkar ha bättre omdöme generellt.

Dock även har jag appen "Wallet" (ekonomi koll app) som jag kanske funderat på skaffa premium på så det kan synkas. Enda missnöjet är att Länsförsäkringar ej finns där, men Nordea finns..

Har dock inte haft tillgänglighet att testa varken Nordea eller Länsförsäkringarnas appar m.m
Jag funderar generellt vad för förslag ni har?
Citera
2018-12-29, 00:46
Medlem
ezengineerings avatar
Swedbank? Usch, välj Handelsbanken.
Bra tekniskt system jämfört med samtliga andra banker jag har testat. (nöjd)

Om jag behöver välja mellan alternativen så Nordea. Du kommer få pengarna på banken snabbast i de flesta fallen.
Citera
2018-12-29, 00:53
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Jag, man ~25+ år, jobbar och sköter min ekonomi bra, behöver inga lån eller dylikt.
Gillar tech en hel del. Stort fan av Revolut som jag använder då jag gillar appen framförallt.
Nuvarande Swedbank här i Sverige, men då de ej går att ansluta kortet till Google Pay så har det blivit tanke på byta bank, trots allt valde jag ju inte Swedbank utan haft det sedan jag var ungdom.

Målet är att jag vill ha en 'smart' bank med bl.a tillgänglig att betala med telefon (Google pay tänker jag mest på att använda) och gärna en bra app likt revolut där jag direkt kan spärra kortet om så behövs och gärna om det går få notifikation vid köp.

Just nu har jag ögonen mest på Nordea och Länsförsäkringar banken, då de verkar erbjuda Google Pay möjlighet.

Dock även har jag appen "Wallet" (ekonomi koll app) som jag kanske funderat på skaffa premium på så det kan synkas. Enda missnöjet är att Länsförsäkringar ej finns där, men Nordea finns..

Har dock inte haft tillgänglighet att testa varken Nordea eller Länsförsäkringarnas appar m.m
Vad som helst men definitivt inte Handelsbanken skall du välja.
Nordea funkar men vet ej om Lönsförsäkringar. Ett annat tips är Forex bank. Kolla om de funkar. Bra bank i övrigt. Har haft dem i många år och är mer än nöjd.
Citera
2018-12-29, 01:42
Medlem
klart du ska ha Swedbank - något annat vore bara dumt.
Citera
2018-12-29, 03:07
Medlem
fjiskens avatar
Swedbank är för migranter och Handelsbanken är för pensionärer.

Nordea får du ditt kontonummer samma som personnummer (lätt med lönekontot osv), du kan spärra kortet direkt i appen. Smidig app för den vanliga användaren, ska man däremot köp aktier osv så rekommenderar jag inte Nordea.
Citera
2018-12-29, 03:17
Medlem
RobotSantas avatar
Lägger min röst på Nordea, är själv nöjd kund hos dem. Har testat de flesta bankerna i Sverige men har av en eller annan anledning oftast bytt efter ett tag men har på fem år inte hittat nåt att bråka om hos Nordea.
Citera
2018-12-29, 07:04
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vad som helst men definitivt inte Handelsbanken skall du välja.
Vad är problemet med Handelsbanken? Gick till dom från Swedbank för 15 år sedan och är riktigt nöjd.
Citera
2018-12-29, 07:10
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Vad är problemet med Handelsbanken? Gick till dom från Swedbank för 15 år sedan och är riktigt nöjd.
Gick ifrån dem för 10 år sedan då de har urusel service och är nonchalanta, arroganta och osmidiga. Nekar lån (fick i annan bank), nekade bankfack (fick i annan bank), högre avgifter, svårare att få kontakt med - ja jag kan rabbla negativiterer i timmar.
Dock så tror jag faktiskt att företag/-are gillar Handelsbanken och att de då är riktigt bra som bank.
Citera
2018-12-29, 07:11
Medlem
s-täljes avatar
Kan klart rek danske banken. Har en bra app som gör det lätt betala räkningar. hade tidigare SEB
Citera
2018-12-29, 09:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Gick ifrån dem för 10 år sedan då de har urusel service och är nonchalanta, arroganta och osmidiga. Nekar lån (fick i annan bank), nekade bankfack (fick i annan bank), högre avgifter, svårare att få kontakt med - ja jag kan rabbla negativiterer i timmar.
Dock så tror jag faktiskt att företag/-are gillar Handelsbanken och att de då är riktigt bra som bank.

Lustigt, jag har precis motsatt upplevelse - handelsbanken är riktigt seriösa enligt min uppfattning, däremot tror jag de riktar sig mot företag och privatkunder "med ordnad ekonomi" i första hand, dvs de som bara vill ha ett lönekonto och betala räkningar är förmodligen inte riktigt deras idealkund?

SEB som jag lämnade efter mer än 15 år upplever jag som extremt trötta och ointresserade, deras tekniska system kan jag dock inte klaga på så vill man ha en stabil bank bara är de ett bra val.

Egentligen är alla bankbyten bra, svenskar är förbaskat tröga när det gäller just det så oavsett vilken bank man byter till rekommenderar jag byte för att få igång konkurrensen!
Citera
2018-12-29, 09:37
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy

Jag har Länsförsäkringar och tycker väl att banken är ok, har den mest för att jag har mängder med försäkringar hos dom.

LF appen är väl ok, dock saknas mycket information om transaktioner som finns på hemsidan.
En sak jag gillar med appen är att du kan spärra kort i olika länder eller regioner och även låsa upp kortet själv. Detta är väl kanske mest aktuellt om man reser mycket.

Varför vill du använda Google Pay? Räcker det inte med att det hemska skitföretaget redan vet allt annat om dig?
Citera
2018-12-29, 11:03
Medlem
Varför börja alla snacka om handelsbanken? är det likadan som länsförsäkring banken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in