Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-28, 21:25
  #1
Medlem
Kollar runt lite och tycker det mesta är skit.

Det jag hittat hittills som var till nytta är väl vattenpass, ficklampa, och mäta på kartan.
Fågelguiden också med hela Europas fåglar i mobilen. Kul att ha när man reser och ser nåt udda.

Jo en app där man kan koppla ihop kamerorna på 2 mobiler och ha ena som övervakningskamera.
Mycket användbart.

Det är väl i princip det jag hittat. Resten verkar va skit som inte gör nån nytta. Eller är jag bortskämd?
Citera
2018-12-28, 21:40
  #2
Medlem
Roland Janssons avatar
Vad heter appen du kopplar ihop två mobiler med? Som svar på frågan, jag har blivit lätt blasé, använder inte så många alls längre och det tror jag beror på att det, som du säger, inte händer så mkt längre.
Citera
2018-12-28, 23:05
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson
Vad heter appen du kopplar ihop två mobiler med? Som svar på frågan, jag har blivit lätt blasé, använder inte så många alls längre och det tror jag beror på att det, som du säger, inte händer så mkt längre.

Gissar att han menar IP Webcam (för Android). Kul och har otroligt mycket bra egenskaper för att vara gratis (men finns givetvis en betalversion).
Citera
2018-12-29, 02:03
  #4
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Är såna här trådar på skämt, eller? Förväntar du dig på fullt allvar ett lika stort antal revolutionerande och livsförändrande appar 2018/19 som, exempelvis, 2008/09?
Citera
2018-12-29, 03:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Är såna här trådar på skämt, eller? Förväntar du dig på fullt allvar ett lika stort antal revolutionerande och livsförändrande appar 2018/19 som, exempelvis, 2008/09?

Utveckling går framåt, så borde även appar göra.

Ana bare mobiler, bättre kameror osv borde göra att man kan skapa bättre appar.
Citera
2018-12-29, 07:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Kollar runt lite och tycker det mesta är skit.

Det jag hittat hittills som var till nytta är väl vattenpass, ficklampa, och mäta på kartan.
Fågelguiden också med hela Europas fåglar i mobilen. Kul att ha när man reser och ser nåt udda.

Jo en app där man kan koppla ihop kamerorna på 2 mobiler och ha ena som övervakningskamera.
Mycket användbart.

Det är väl i princip det jag hittat. Resten verkar va skit som inte gör nån nytta. Eller är jag bortskämd?

Det hela kan väl handla om att det kan vara skillnad på vad du tycker är spännande, och gör nån nytta, och vad andra tycker.


Själv tycker jag det kryllar av appar som kan vara trevliga på många sätt.

Referensappar, typ den du nämner om fåglar, finns ju om växter, träd, svamp etc etc.

”Turist-appar” om slott kors o tvärs i Europa.

Appars om visar och förklarar stjärnbilder, planeter och annat.

Appar som visar flygplan eller båtar i realtid på världshaven.

Navigationsappar för vägar eller vatten.

Topografiska kartor för en massa länder, bra för folk som t ex rör sig i naturen.

Ja exemplen är många, och det finns appar för nästan alla intressen och behov.
Citera
2018-12-29, 07:16
  #7
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det hela kan väl handla om att det kan vara skillnad på vad du tycker är spännande, och gör nån nytta, och vad andra tycker.


Själv tycker jag det kryllar av appar som kan vara trevliga på många sätt.

Referensappar, typ den du nämner om fåglar, finns ju om växter, träd, svamp etc etc.

”Turist-appar” om slott kors o tvärs i Europa.

Appars om visar och förklarar stjärnbilder, planeter och annat.

Appar som visar flygplan eller båtar i realtid på världshaven.

Navigationsappar för vägar eller vatten.

Topografiska kartor för en massa länder, bra för folk som t ex rör sig i naturen.

Ja exemplen är många, och det finns appar för nästan alla intressen och behov.

Men läser folk inte böcker alls längre? Allt detta finns ju redan i böcker.
Citera
2018-12-29, 07:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Men läser folk inte böcker alls längre? Allt detta finns ju redan i böcker.

Och du tycker det är praktiskt och smidigt att släpa runt på böcker för allt man ska göra eller kan råka stöta på....?

Man kan ju självklart ha böcker hemma som kan vara mycket informativa. Men om man är ute och rör på sig så kan man ju råka stöta på nåt, eller nån situation, då man skulle behöva ta reda på något. Och då är det väl oändligt mycket mer praktiskt att ha möjligheter till det i sin mobil eller surfplatta, som ju kan rymma tusen böcker lätt, men inte väga ett gram mer att släpa på för det...

Sen kan appar i en mobil göra oändligt många fler saker än en statisk bok.
T ex kan en referensapp för växter, svamp eller annat, tillåta att man knäpper bilder på det man hittat och dessa läggs in och lagras till det ”spår” man gått så man senare kan se exakt plats där man upplevde detta.

Finns massor med saker som appar klarar på smidiga sätt som inte böcker klarar.
Citera
2018-12-29, 07:42
  #9
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och du tycker det är praktiskt och smidigt att släpa runt på böcker för allt man ska göra eller kan råka stöta på....?

Man kan ju självklart ha böcker hemma som kan vara mycket informativa. Men om man är ute och rör på sig så kan man ju råka stöta på nåt, eller nån situation, då man skulle behöva ta reda på något. Och då är det väl oändligt mycket mer praktiskt att ha möjligheter till det i sin mobil eller surfplatta, som ju kan rymma tusen böcker lätt, men inte väga ett gram mer att släpa på för det...

Sen kan appar i en mobil göra oändligt många fler saker än en statisk bok.
T ex kan en referensapp för växter, svamp eller annat, tillåta att man knäpper bilder på det man hittat och dessa läggs in och lagras till det ”spår” man gått så man senare kan se exakt plats där man upplevde detta.

Finns massor med saker som appar klarar på smidiga sätt som inte böcker klarar.

Det låter rätt tragiskt att våra (era?) hjärnor blivit så beroende av mobiltelefoner och appar att ni inte ens minns vilket väg ni gått eller var ni hittat svamp eller sett en ovanlig fågel. Sånt lagrades i hjärnan på folk förr.

Men visst. Jag förstår.
Citera
2018-12-29, 10:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det låter rätt tragiskt att våra (era?) hjärnor blivit så beroende av mobiltelefoner och appar att ni inte ens minns vilket väg ni gått eller var ni hittat svamp eller sett en ovanlig fågel. Sånt lagrades i hjärnan på folk förr.

Men visst. Jag förstår.

Tycker du att du är seriös nu...?

Minns du alltid alla vägar du åkt på, minns du alla platser du varit på och när?

Ta du en koll på vad vetenskapen vet om våra minnen, vilket t ex visar hur vittnesmål vid rättsfall kan ha stora brister fast vittnet är så säker på vad man settm när och var....

Sen när det gäller appar böcker och vad som helst, så är det väl bra att vi har möjligheter att välja vad vi vil använda, när och varför...

Men du kanske tycker att alla moderna saker är onödiga för vi kunde klara oss utan dessa förr...? Datorn t ex
Citera
2018-12-29, 16:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tycker du att du är seriös nu...?

Minns du alltid alla vägar du åkt på, minns du alla platser du varit på och när?

Ta du en koll på vad vetenskapen vet om våra minnen, vilket t ex visar hur vittnesmål vid rättsfall kan ha stora brister fast vittnet är så säker på vad man settm när och var....

Sen när det gäller appar böcker och vad som helst, så är det väl bra att vi har möjligheter att välja vad vi vil använda, när och varför...

Men du kanske tycker att alla moderna saker är onödiga för vi kunde klara oss utan dessa förr...? Datorn t ex

Navigationsappar är ju inte till för att hitta där man redan varit även fast vissa fungerar bra att dra igång på väg till jobbet för 25053:e gången då t.ex. hinder på vägen eller olycka så räknar den om en rutt istället för att bli sittandes i kö.
Kul dock att se att det finns folk likt Hamsterboll som föredrar att någon förklarar en väg som är helt främmande istället för att bara ge en adress.

Åter till topic: Det är ju ganska individuellt vad som inte är skit och är nytta.
Finns ju oändligt med appar som inte är skit och är till nytta.
Citera
2018-12-30, 19:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Är såna här trådar på skämt, eller? Förväntar du dig på fullt allvar ett lika stort antal revolutionerande och livsförändrande appar 2018/19 som, exempelvis, 2008/09?

Jag sade samma sak som du säger nu, fast före 2008/2009.

jag undrade hur folk 2008 kunde vara så in i H-E inponerade av ”appar” då allt de egentligen bara är ett avancerat ”bokmärke” för att ansluta till en internetadress..

Då man i nästan tio år hade haft symbian och uiq smartphones med riktiga program installerade.

Jag beukar än i dag klassa smartphones efter vad de kan uträtta utan uppkoppling, om mobilen utan internetanslutning är lika användbar som en goldene möwe plastbricka är den inte smart.

Finns det riktiga program installerade som kan uträtta saker utan att man är uppkopplad, så är det en smartphone..

Så well.. jag föeväntar mig fortfarande det ”underverket” att de nya telefonerna ska nå den nivå som vi hade rubt 2005..

Men så smarta blir de nog aldrig mer, nu handlar ju utvecklingen mest om hur mycket användaruppgifter man kan skicka upp till google och apple..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback