Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-28, 19:59
  #1
Medlem
Denoms avatar
Finns det någon förklaring på varför min hund inte äter lamm eller renkött? Alltså jag menar inte att min hund är tveksam utan snarare att om jag håller fram en bit (rå eller stekt) renkött så springer hunden och gömmer sig och vägrar ens komma i närheten av mig så länge det finns framme, det är väl lite underligt?
Citera
2018-12-28, 20:02
  #2
Medlem
Olika lukter samt smak på olika kött.. Hunden gillar helt enkelt inte lukten eller smaken på renköttet.
Citera
2018-12-28, 20:05
  #3
Medlem
Om det inte är en speciellt kräsen voffe som endast äter oxfilé så hade jag börjat undra över köttet och vad det kan tänkas innehålla.
Citera
2018-12-28, 20:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Om det inte är en speciellt kräsen voffe som endast äter oxfilé så hade jag börjat undra över köttet och vad det kan tänkas innehålla.

Verkligen!
Citera
2018-12-28, 20:14
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Minns när jag skar upp en nyfångad (torsk) till min kisse. Han tog en sniff och sprang tillbaka tills sin kattmat (som också vart fisk av någon sort). Blev lite förvånad...

Hund och renkött borde ju vara kalas tycker man.
Citera
2018-12-28, 21:10
  #6
Medlem
Europes avatar
Min hund vägrar att äta kängurufilé. Först tänkte jag att det kanske var marinaden, men efter att jag har testat utan, så verkar det inte vara det som är problemet. Allt annat liknande kött slinker ned illa kvickt. Både hunden och katterna älskar renkött.
Citera
2018-12-29, 00:01
  #7
Medlem
Har en hund som är galen i alla sorters kött, renkött står högt upp på listan så är väl ingen generell grej mellan hundar och renkött.

Tror helt enkelt det här att göra med hundens smak, en del människor gillat tacos, andra hatar det. Dagens hundar är sjukt bortskämda och kan välja att neka mat tillskillnad från deras ursprung som var tvungna att jobba själva för det?
Citera
2018-12-29, 08:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns det någon förklaring på varför min hund inte äter lamm eller renkött? Alltså jag menar inte att min hund är tveksam utan snarare att om jag håller fram en bit (rå eller stekt) renkött så springer hunden och gömmer sig och vägrar ens komma i närheten av mig så länge det finns framme, det är väl lite underligt?
Lamm har en viss smak även för oss människor. Ren kan jag inte uttala mig om.
Däremot så vet jag många hundar som ratar vildsvin som även det är lite speciellt.

Våra hundar är bortskämda med att aldrig vara hungriga o då blir det självklart att de inte äter det som inte är gott.
Själv ratar jag plankstek just för att det inte är gott men om jag är utsvulten o det serveras så lär jag äta även det.
Citera
2018-12-29, 08:52
  #9
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns det någon förklaring på varför min hund inte äter lamm eller renkött? Alltså jag menar inte att min hund är tveksam utan snarare att om jag håller fram en bit (rå eller stekt) renkött så springer hunden och gömmer sig och vägrar ens komma i närheten av mig så länge det finns framme, det är väl lite underligt?
Har du provat att låta hunden gå utan mat någon dag?
Trots allt är hungern den bästa kryddan!
Citera
2018-12-29, 08:54
  #10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du provat att låta hunden gå utan mat någon dag?
Trots allt är hungern den bästa kryddan!
Ja, annat mat äter hunden då utan problem och mer eller mindre allting går att äta så det är därför jag tycker det är skumt när hunden bara springer iväg från ren eller lamm och så är det varje gång jag har sånt kött hemma. Allt annat kött äts upp direkt så därför jag tyckte det var lite konstigt.
Citera
2018-12-29, 09:14
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja, annat mat äter hunden då utan problem och mer eller mindre allting går att äta så det är därför jag tycker det är skumt när hunden bara springer iväg från ren eller lamm och så är det varje gång jag har sånt kött hemma. Allt annat kött äts upp direkt så därför jag tyckte det var lite konstigt.

Fårskött smakar som bekant kofta, men det torde inte vara några sådana problem med lamm.

Vad det gäller renkött, så får jag som skåning allt för få tillfällen att testa (nästan så att jag avundas hunden din ). Ren är iofs ett hjortdjur med mörkare kött dock utan den riktigt distinkta viltsmaken som finns i tex älg.

Hur fungerar de med kokt kött?
Då blir köttet mörare och en hel del av köttets smakämnen går ut i kokvattnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback