Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-28, 19:19
  #1
Medlem
lighten-ups avatar
Jag funderar på att köpa Oculus Rift inkl. Touch-kontroller och har valt att vänta tills mellandagsrean nu i slutet av året.

Förra årets mellandagsrea hade priser på ca 4000 kronor, men årets mellandagsrea är ju ett rent skämt i jämförelse! Priserna för Oculus Rift är uppe i 4800-5000 kr, precis som det har varit under större delar av året.

Ska man slå till, eller ska man vänta på en prissänkning eller t.o.m. nästa VR-release? Hur tänker ni?
Citera
2018-12-28, 19:22
  #2
Medlem
Tacka den nya elektronikskatten för det!!
Citera
2018-12-28, 19:25
  #3
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Tacka den nya elektronikskatten för det!!

Elektronikskatten har troligen inte med saken att göra. Den skatten började nämligen gälla den 1 juli 2017, och priserna på Oculus efter det varit nere på 4000 kr-nivån (se förra årets mellandagsrea), så priserna borde kunna vara i den nivån under årets mellandagsrea med, tycker man.
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2018-12-28 kl. 19:38.
Citera
2018-12-28, 22:37
  #4
Medlem
xposures avatar
Är väldigt sugen själv, men frågan är om inte en ny modell kommer snart?
Sen hade jag nog hellre siktat in mig på Vive då den verkar ha coolare tillbehör.
Citera
2018-12-28, 22:58
  #5
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag funderar på att köpa Oculus Rift inkl. Touch-kontroller och har valt att vänta tills mellandagsrean nu i slutet av året.

Förra årets mellandagsrea hade priser på ca 4000 kronor, men årets mellandagsrea är ju ett rent skämt i jämförelse! Priserna för Oculus Rift är uppe i 4800-5000 kr, precis som det har varit under större delar av året.

Ska man slå till, eller ska man vänta på en prissänkning eller t.o.m. nästa VR-release? Hur tänker ni?

HTC Vive Pro kan du nog köpa utan att du ångrar dig men det är också bra dyrt. Nästa generation av VR bör sparkas igång rimligen nästa år?
Något att på sikt hålla koll på är PS5 som enligt rykten kommer satsa hårt på Sony VR men det är väl 18 månader kvar dit. Kort sagt, vänta.
Citera
2018-12-29, 18:31
  #6
Medlem
lighten-ups avatar
Hur ser ni på att köpa begagnade Oculus (om man såklart kontrollerar att den funka först, osv)?
Citera
2018-12-29, 19:21
  #7
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Vad jag förstår är Oculus på väg med ny trådlös och sensorfri headset, men där är allt inbyggt i head-setet så kommer vara begränsad kapasitet om vad du kan spela.

HTC är dyrare och har sämre handkontroller, även om de jobbar på nya. Så är ekonomin något så sikta på Oculus, inte HTC. Enda fördelen med HTC är att det är trådlösa sensorer.


Så ska du köpa kan du likaväl köpa nu. Tror inte de kommer droppa på ett bra tag. Men är bara vad jag tror. Det stora droppet har redan varit.
Citera
2019-01-04, 15:29
  #8
Medlem
Personligen skulle jag vänta och se vad 2019 ger oss!
Citera
2019-02-20, 14:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Hur ser ni på att köpa begagnade Oculus (om man såklart kontrollerar att den funka först, osv)?

Lite sent svar (kanske). Men du kan köpa Oculus från tex. Elgiganten och testa om det är något du känner att du vill ha.
Annars är det bara att lämna tillbaka. Har själv beställt Oculus Rift + Touch VR bundle för att testa om det är något jag kommer vara nöjd med.
Citera
2019-02-21, 22:53
  #10
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64Bit
Lite sent svar (kanske). Men du kan köpa Oculus från tex. Elgiganten och testa om det är något du känner att du vill ha.
Annars är det bara att lämna tillbaka. Har själv beställt Oculus Rift + Touch VR bundle för att testa om det är något jag kommer vara nöjd med.

Kan säga att jag faktiskt köpt ett par Oculus begagnat. De var knappt använda, i bra skick och funkar prima och det var såklart bra för plånboken
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback