Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-28, 19:16
  #1
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Är det vanligt att man överlever ett fall på säg, 100-600 meter om man landar på gräs/sand?

Läste någonstans att det är i princip omöjligt att överleva ett fall på 50 meter, men självklart borde ju underlaget spela roll. Om man tänker sig ett fall från 500 meter, spelar det då någon roll vilken yta man landar på?
Citera
2018-12-28, 19:23
  #2
Medlem
Vart och hur man landar har nog väldigt stor betydelse.
Citat:
Vesna Vulović, She holds the Guinness world record for surviving the highest fall without a parachute: 10,160 metres (33,330 ft).
https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Citat:
Flight Sergeant Nicholas Alkemade jumped at 5,500 metres (18,000 ft) without a parachute and survived as he hit pine trees and soft snow.

Staff Sergeant Alan Magee exited his aircraft at 6,700 metres (22,000 ft) without a parachute and survived as he landed on the glass roof of a train station.

Lieutenant Ivan Chisov bailed out at 7,000 metres (23,000 ft). While he had a parachute his plan was to delay opening it as he had been in the midst of an air-battle and was concerned about getting shot while hanging below the parachute. He lost consciousness due to lack of oxygen and hit a snow-covered slope while still unconscious.
https://en.wikipedia.org/wiki/Free_fall#Surviving_falls
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det skulle gå att hoppa från hög höjd och landa i ett stort lagom hårt uppspänt nät.
Citat:
Parachute jumper and stuntman Luke Aikins successfully jumped without a parachute from about 7,600 metres (25,000 ft) into a 930-square-metre (10,000 sq ft) net in California, US, on 30 July 2016.[18]
__________________
Senast redigerad av nilltre 2018-12-28 kl. 19:43.
Citera
2018-12-28, 19:26
  #3
Medlem
Från vad jag hittar så är det en person som är med i Guinness world record som föll från över 10 000 meters höjd som klarade livhanken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

Låter lite otroligt och hade varit intressant att veta vad hon landade i, lössnö, vatten?


Edit. 2a på bollen
Citera
2018-12-28, 19:30
  #4
Medlem
Denoms avatar
Det skulle gå att hoppa från hög höjd och landa i ett stort lagom hårt uppspänt nät.
Citera
2018-12-28, 19:34
  #5
Medlem
Ja, underlaget spelar roll så du får vara lite mer specifik. Har man en tio meter tjock madrass kan man överleva rätt höga fall med stor sannolikhet. Eller menar du enbart "normala" underlag såsom gräsmattor eller kanske till och med täta buskar och träd?
Citera
2018-12-28, 19:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det skulle gå att hoppa från hög höjd och landa i ett stort lagom hårt uppspänt nät.
Googla Luke Aikins. 25 000 fots frifall ner i ett nät. Finns på Youtube. Nätet ser löjligt litet ut från den höjden. Luke är en extremt erfaren hoppare så han hade koll nog för att kunna korrigera för sidvinden. Vi andra hade nog slutat som våta fläckar en bra bit vid sidan om nätet. Han föll med 193 km/h när han träffade nätet.

Edit: och ingen nödskärm hade han heller. Jag gissar att det ändå vore för sent att dra den om han insåg att han var på väg att missa nätet.
__________________
Senast redigerad av osmiumkaka 2018-12-28 kl. 19:40. Anledning: Tillägg
Citera
2018-12-28, 19:42
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Googla Luke Aikins. 25 000 fots frifall ner i ett nät. Finns på Youtube. Nätet ser löjligt litet ut från den höjden. Luke är en extremt erfaren hoppare så han hade koll nog för att kunna korrigera för sidvinden. Vi andra hade nog slutat som våta fläckar en bra bit vid sidan om nätet. Han föll med 193 km/h när han träffade nätet.

Edit: och ingen nödskärm hade han heller. Jag gissar att det ändå vore för sent att dra den om han insåg att han var på väg att missa nätet.
Ja jag hade honom i åtanke när jag skrev inlägget. Får se hur länge det dröjer innan han eller någon annan slår världsrekordet.
Citera
2018-12-28, 19:49
  #8
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Jag tänker om man skulle landa på en vanlig gräsmatta i stockholmsområdet typ. Falla från ett plan.
Citera
2018-12-28, 19:51
  #9
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Jag tänker om man skulle landa på en vanlig gräsmatta i stockholmsområdet typ. Falla från ett plan.

Vi kan avrunda överlevnadschanserna till 0%.
Citera
2018-12-28, 19:59
  #10
Medlem
Nattiskatts avatar
Man kan överleva med lite otur, men sannolikheten är ändå större att man dör. Skulle dock aldrig gjort det själv.
Citera
2018-12-28, 20:10
  #11
Medlem
Den fysik vi läste i skolan stämmer inte alltid. Den är förenklad. Du kan ju räkna ut vilken hastighet du får efter ett fall på 10000 m. mgh = mv^2/2 blir en ganska hög fart. ca 450 m/s
Men i praktiken kommer man upp i maxfart på ca 50 m/s efter ca 100 m (eller så) och sedan spelar det ingen roll hur högt du faller. Ok, Detta var också förenklat...

Någon kanske bättre beräkningar...
Citera
2018-12-28, 21:51
  #12
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peffe2
Från vad jag hittar så är det en person som är med i Guinness world record som föll från över 10 000 meters höjd som klarade livhanken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

Låter lite otroligt och hade varit intressant att veta vad hon landade i, lössnö, vatten?


Edit. 2a på bollen

Det kanske blåste mycket, hehe
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback