Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-28, 18:33
  #1
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här debatten vem/vilken sida tycker ni vinner?



Mest briljant i debatten är nog Stephen Fry som bl.a. tar upp inkvisitionen, att folk brändes på bål för att de läste Bibeln på engelska och att katolska kyrkan går emot Bibeln med sin helgona och Mariadyrkan. Han nämnde också att Thomas More som lät bränna ihjäl protestanter på 1500-talet blev helgon så sent som år 2000. Dessutom skyddshelgon för politiker.


Men givetvis gör katolska kyrkan gott också som välgörenhet och spridandet av kristendomen även om den katolska versionen inte är lika sann som protestantismen. Som protestant är jag kritisk till mycket av den katolska kyrkans icke kristna traditioner.

När det gäller Fry och Hitchens så vinner de debatten retoriskt i alla fall. Även om jag givetvis inte gillar Hitchens liberala ateism. (Eller antitheism som han själv kallade det)



John Onaiyekan och Ann Widdecombe som företräder den katolska kyrkan i debatten får också igenom en del viktiga poänger som vikten av de 10 budorden för vår moral och att många ateistiska kritiker av kyrkan är fixerade kring just sex. Frys bögeri gillar jag inte heller men han är en briljant retoriker med humor.

Korstågen är jag heller inte lika kritisk till som Fry och Hitchens. De tog tillbaka mark som muslimerna erövrat och visade lite västlig kraft för en gångs skull. Även om plundringen av det ortodoxt kristna Konstantinopel inte var bra.

Man kan dela in debatten i två delar vem som retoriskt debatterar bäst för sin sak och vem som har mer rätt. Men vad tycker ni?

Hade varit intressant också om motsidan bestod av kristna protestanter och inte ateistiska liberaler.
Citera
2018-12-28, 18:43
  #2
Medlem
Katolska kyrkan är ingen god organisation, deras präster spänner på småpojkar hela tiden och påven skyddar dem, de är emot kondomer och allmänt galna för att de tror på fullt allvar att om du läser en latinsk ramsa över en oblat blir det förvandlat till jebus kött.
Citera
2018-12-28, 18:56
  #3
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Katolska kyrkan är ingen god organisation, deras präster spänner på småpojkar hela tiden och påven skyddar dem, de är emot kondomer och allmänt galna för att de tror på fullt allvar att om du läser en latinsk ramsa över en oblat blir det förvandlat till jesus kött


Förresten har du sett något av debatten?


Den är väl värd att se.
Citera
2018-12-28, 18:57
  #4
Medlem
Jaifies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Katolska kyrkan är ingen god organisation, deras präster spänner på småpojkar hela tiden och påven skyddar dem, de är emot kondomer och allmänt galna för att de tror på fullt allvar att om du läser en latinsk ramsa över en oblat blir det förvandlat till jebus kött.

Bara försök av vita svennar som du som hatar latinsk kultur att svartmåla en religion som vita människor som du LÅNADE och kallade det för "evangeliskt". Och nej protestanter är inte bättre än katoliker eller vice versa. Det skulle vara dubbel moral att kalla sig kristen då.
Det finns inga egentliga bevis på att präster har sex med barn än losers som du med för livlig fantasi som ser på några altar-pojkar och tror dom vet nåt.
Citera
2018-12-28, 19:36
  #5
Medlem
Krossa den skändliga, yttrade redan Voltaire. Han avsåg då rättsövergreppen före, under och antagligen efter sin samtid. Rättsövergreppen kommer att fortgå så länge RKK består. Som institution behöver världen en krossad sådan. Papisterna utövar totalitär terror. Fromma katoliker som tar vara på sin nästa är det förstås inget väsentligt fel på, annat än irrlärorna via ”Traditionen”. Sedan behöver man sannerligen inte se en viss debatt som tar två timmar för att ha en åsikt i frågan. Man kan vara bildad på annat sätt.
Citera
2018-12-28, 21:15
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Kan nog mycket väl tänka mig att se på en 2 timmar lång debatt om ett ämne som intresserar, men misstänker att jag inte får tid.

Vänder mig också lite mot formatet med en sida vars roll bara är att försvara sin sak och en sida vars roll bara är att attackera samma sak (om det nu är så den här debatten fungerade). T ex i politiska debatter vill iaf jag hellre att alla sidor har någon egen idé som de vill försvara. Att bara vara negativ kan ju vilken finnig tonåring som helst.
Citera
2018-12-28, 21:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Förresten har du sett något av debatten?


Den är väl värd att se.
Ja det har jag. även om jag inte är liberal gillar jag Fry och Hitchens.
Citera
2018-12-28, 21:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaifie
Bara försök av vita svennar som du som hatar latinsk kultur att svartmåla en religion som vita människor som du LÅNADE och kallade det för "evangeliskt". Och nej protestanter är inte bättre än katoliker eller vice versa. Det skulle vara dubbel moral att kalla sig kristen då.
Det finns inga egentliga bevis på att präster har sex med barn än losers som du med för livlig fantasi som ser på några altar-pojkar och tror dom vet nåt.
För det första hatar jag inte latinsk kultur, för det andra har jag inte lånat något eftersom jag är en ateist och för det tredje föraktar jag protestanter också. Inga bevis snälle nån så alla ljög i Boston även om prästjävlarna blev åtalade? Påvekräket ser som sin uppgift att skydda pedofilerna. De har gjort detta
i århundranden och ändå kommer apologeter som du och förnekar det. Om en prästjävel hade gjort detta mot mitt barn hade han fått gömma sig på Mars eftersom planeten inte hade varit stor nog för
honom att gömma sig i. så du stöder deras sjuka aktiviter då?
Citera
2018-12-29, 01:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Katolska kyrkan är ingen god organisation, deras präster spänner på småpojkar hela tiden och påven skyddar dem, de är emot kondomer och allmänt galna för att de tror på fullt allvar att om du läser en latinsk ramsa över en oblat blir det förvandlat till jebus kött.

Vilket bra svar. Jag hatar påven och allt han står för.
Citera
2018-12-29, 01:24
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.C.
Vilket bra svar. Jag hatar påven och allt han står för.

Även det Johannes Paulus II gjorde? (Fick östblocket och kommunismen på fall).

Bara en sådan sak uppväger/gottgör en massa dum- och elakheter den katolska kyrkan har sysslat med under seklerna..

Personligen anser jag att religion (oavsett inriktning) är bara trams, tramseri, tramse-lallanlej. Men det är ju jag det..
Citera
2018-12-29, 11:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Även det Johannes Paulus II gjorde? (Fick östblocket och kommunismen på fall).

Bara en sådan sak uppväger/gottgör en massa dum- och elakheter den katolska kyrkan har sysslat med under seklerna..

Personligen anser jag att religion (oavsett inriktning) är bara trams, tramseri, tramse-lallanlej. Men det är ju jag det..
Det var faktiskt Ronald Reagan som åstadkom det.
Citera
2018-12-29, 11:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.C.
Vilket bra svar. Jag hatar påven och allt han står för.
tack för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback