Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-28, 14:23
  #1
Medlem
För mig jag har hört att det kan vara bra att ha, ifall man av någon anledning skulle tappa bort sitt pass.
Skulle det ens vara giltigt att visa upp sitt pass på mobilen om man ska resa?

Jag sitter och tittar på flighter nu t.ex, för mig och familjen. Man behöver ju alltid skriva in allas namn i rätt ordning samt ofta skriva ner passnummer och annat. Det hade varit så smidigt att bara ha ett "pass-album" på mobilen med allas uppgifter.

För-/nackdelar med detta?
Citera
2018-12-28, 14:27
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
För mig jag har hört att det kan vara bra att ha, ifall man av någon anledning skulle tappa bort sitt pass.
Skulle det ens vara giltigt att visa upp sitt pass på mobilen om man ska resa?

Jag sitter och tittar på flighter nu t.ex, för mig och familjen. Man behöver ju alltid skriva in allas namn i rätt ordning samt ofta skriva ner passnummer och annat. Det hade varit så smidigt att bara ha ett "pass-album" på mobilen med allas uppgifter.

För-/nackdelar med detta?

Haha. Nej, det är inte giltigt någonsin att ha ett foto på ett pass i mobilen du visar upp.
Glöm den tanken bara.

Men visst, om du bara vill ha uppgifterna sparade för snabbare åtkomst kan du lika gärna skriva ner allt i ett textdokument.
Citera
2018-12-28, 14:54
  #3
Medlem
Ronilles avatar
Nej, för jag utgår iskallt ifrån att det inte är validerat och använbart.

Då kan man ju fota x antal pass och spara, det finns inget rättssäkert över det.
Citera
2019-01-09, 10:42
  #4
Medlem
Laxons avatar
Nej, en mobilbild på ett pass är inte giltigt. Du måste ha fysisk identifikation.

Ska du vara ute och resa länge i tredje-världen-länder kan det vara en god idé att ha med sig en validerad papperskopia som back-up i tillfälle att ditt pass blir borttappat/stulet. Rent teoretiskt skall det fungera som provisoriskt pass, men jag har själv inte suttit i den situationen så kan inte svara på om gränstullar faktiskt accepterar det. Du kan fixa en validerad passkopia på skatteverket om jag inte minns helt fel.
Citera
2019-01-09, 11:21
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Har haft en kopia tillgänglig i ett moln någon gång som en sorts digital snuttefilt. Blir jag av med pass och andra medhavda ID-handlingar så bör en kopia underlätta lite när lokal polis eller svensk ambassad undrar vem fan jag är.
Citera
2019-01-09, 16:27
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Nej, en mobilbild på ett pass är inte giltigt. Du måste ha fysisk identifikation.

Ska du vara ute och resa länge i tredje-världen-länder kan det vara en god idé att ha med sig en validerad papperskopia som back-up i tillfälle att ditt pass blir borttappat/stulet. Rent teoretiskt skall det fungera som provisoriskt pass, men jag har själv inte suttit i den situationen så kan inte svara på om gränstullar faktiskt accepterar det. Du kan fixa en validerad passkopia på skatteverket om jag inte minns helt fel.

Du har nog missuppfattat det mesta i inlägget, en kopia är inte ett pass och accepteras inte som sådant i något civiliserat land.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...isoriskt-pass/

Skatteverket hanterar inte passärenden.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2019-01-09 kl. 16:30.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3005562

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback