Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-28, 07:01
  #1
Medlem
Hörde på Henrik Jönssons Youtube video, LÅGKONJUNKTUREN KOMMER , att vid en svensk ekonomisk krasch så kommer regeringen trycka upp "några tusen miljarder" och "gödsla kreditmarknaden med dem" som ett "förtäckt sätt att ta folks besparingar".

Frågan är ju om det finns ett enkelt sätt att skydda de slantar man har hemma i skokartongen?
Själv har jag 25 000 - 30 000 helsvenska riksdaler som kanske kommer ligga oanvända ett tag.

Jag funderade på att växla in hälften till norske sedler och mynter. Kanske är tryggare att ha grannvalutan i skokartongen om det smäller ekonomiskt?

Är det någon mer som tänkt i mina banor? Är det så enkelt att växla till norska slantar så är man skyddad från svensk inflation?

Har ingen lust att ge bort mina hårt bidragsförvärvade slantar till regeringen.
Citera
2018-12-28, 08:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Hörde på Henrik Jönssons Youtube video, LÅGKONJUNKTUREN KOMMER , att vid en svensk ekonomisk krasch så kommer regeringen trycka upp "några tusen miljarder" och "gödsla kreditmarknaden med dem" som ett "förtäckt sätt att ta folks besparingar".

Frågan är ju om det finns ett enkelt sätt att skydda de slantar man har hemma i skokartongen?
Själv har jag 25 000 - 30 000 helsvenska riksdaler som kanske kommer ligga oanvända ett tag.

Jag funderade på att växla in hälften till norske sedler och mynter. Kanske är tryggare att ha grannvalutan i skokartongen om det smäller ekonomiskt?

Är det någon mer som tänkt i mina banor? Är det så enkelt att växla till norska slantar så är man skyddad från svensk inflation?

Har ingen lust att ge bort mina hårt bidragsförvärvade slantar till regeringen.


Lågkonjunkturer har en tendens att inte hålla sig inom ett lands gränser...

Lågkonjunktur är dock inget dåligt. Det är då du ska investera alla pengar du sparat under högkonjunkturen.

Det finns även bolag som Går extra bra av lågkonjunkturer. Investera i dem nu. Sälj när konjunkturen är som lägst å investera i de aktier som blivit billiga.. I regel är det företag med billiga produkter som går bra i lågkonjunktur, medan de som står för lyxvaror som går ner.
__________________
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2018-12-28 kl. 08:48.
Citera
2018-12-28, 09:34
  #3
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Är det någon mer som tänkt i mina banor? Är det så enkelt att växla till norska slantar så är man skyddad från svensk inflation?
Om du skall växla pengarna hos Forex så förlorar du en del på avgiften och deras kurs också.

Jag har i lite olika valutor hos mindre onlinebanker där kursen är bra och man slipper avgifter ...gör utlandsöverföring i SEK till Revolut från Handelsbanken utan avgift och sedan växlar jag där eller gör överföring till ett av mina valutakonton hos Ferratum Bank där jag också har insättningsgaranti.

Forex ger dig 27 852,57 NOK för 30 000 SEK
Revolut ger dig 29 279 NOK för 30 000 SEK
__________________
Senast redigerad av frank_pe 2018-12-28 kl. 09:37.
Citera
2018-12-28, 10:27
  #4
Medlem
Det funkar utmärkt. Men du kommer behöva betala en spread båda gånger du växlar och du tar ju en valutarisk (kanske går SEK bättre än NOK)
Citera
2018-12-28, 10:40
  #5
Medlem
Ringhals3s avatar
Sätt in pengarna på sparkonto med den högsta räntan du kan hitta eller investera i korta räntefonder så är du skyddad mot inflation.

När inflationen stiger så stiger räntorna också!
Hade 9% ränta på mitt lönekonto på 80-talet och det ansågs vara en skitränta då!
Citera
2018-12-28, 12:36
  #6
Medlem
fittslems avatar
Ligger pengarna på ett sparkonto så borde det vara rätt lugnt, när det riktiga allvaret börjar så kommer räntorna att höjas, inkl på ditt sparkonto.
Citera
2018-12-29, 12:27
  #7
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Ligger pengarna på ett sparkonto så borde det vara rätt lugnt, när det riktiga allvaret börjar så kommer räntorna att höjas, inkl på ditt sparkonto.

Ungefär det jag skrev! Men många är inte smarta nog att förstå realvärde, ränta och inflation! Var maten verkligen billigare på 70-talet när ett paket blodpudding kostade två kronor?
Citera
2019-01-02, 16:23
  #8
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du skall växla pengarna hos Forex så förlorar du en del på avgiften och deras kurs också.

Jag har i lite olika valutor hos mindre onlinebanker där kursen är bra och man slipper avgifter ...gör utlandsöverföring i SEK till Revolut från Handelsbanken utan avgift och sedan växlar jag där eller gör överföring till ett av mina valutakonton hos Ferratum Bank där jag också har insättningsgaranti.

Forex ger dig 27 852,57 NOK för 30 000 SEK
Revolut ger dig 29 279 NOK för 30 000 SEK

Avanza tar 0.15%
Citera
2019-01-15, 20:04
  #9
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Hörde på Henrik Jönssons Youtube video, LÅGKONJUNKTUREN KOMMER , att vid en svensk ekonomisk krasch så kommer regeringen trycka upp "några tusen miljarder" och "gödsla kreditmarknaden med dem" som ett "förtäckt sätt att ta folks besparingar".

Frågan är ju om det finns ett enkelt sätt att skydda de slantar man har hemma i skokartongen?
Själv har jag 25 000 - 30 000 helsvenska riksdaler som kanske kommer ligga oanvända ett tag.

Jag funderade på att växla in hälften till norske sedler och mynter. Kanske är tryggare att ha grannvalutan i skokartongen om det smäller ekonomiskt?

Är det någon mer som tänkt i mina banor? Är det så enkelt att växla till norska slantar så är man skyddad från svensk inflation?

Har ingen lust att ge bort mina hårt bidragsförvärvade slantar till regeringen.

Norge har 3,5% inflation mot Sveriges 2% så idén du har är helt vätdeläs!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback