Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-27, 22:57
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Jag är på jakt efter en tryckkokare. Jag skannar av marknaden och ser att vissa premium 6 liters tryckkokare är mycket billigare än sämre 4 liters kokare. Det beror på rea.

Kan man göra små portioner i en stor tryckkokare som 6 liter eller blir det bäst resultat med en mindre tryckkokare eller göra större portioner?
Citera
2018-12-27, 23:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag är på jakt efter en tryckkokare. Jag skannar av marknaden och ser att vissa premium 6 liters tryckkokare är mycket billigare än sämre 4 liters kokare. Det beror på rea.

Kan man göra små portioner i en stor tryckkokare som 6 liter eller blir det bäst resultat med en mindre tryckkokare eller göra större portioner?

Borde väl gå då inget dunstar av.
Citera
2018-12-27, 23:33
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Borde väl gå då inget dunstar av.

Okej. I så fall låter det bra.

Funderar på att köpa en portabel induktionsplatta också så att jag inte förstör botten på tryckkokaren av min vanliga spis med gjutjärnsplattor. Men det kanske är lite onödigt eller?
Citera
2018-12-27, 23:58
  #4
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej. I så fall låter det bra.

Funderar på att köpa en portabel induktionsplatta också så att jag inte förstör botten på tryckkokaren av min vanliga spis med gjutjärnsplattor. Men det kanske är lite onödigt eller?

Du kan köra på vanliga plattan. Tryckkokaren ska aldrig stormkoka utan det ska bara släppa lite ånga på sin höjd. Helst ska den inte släppa någon ånga alls då man vill behålla trycket efter uppkok.

Dvs man kör relativt låga temperaturer när man väl kokat upp och därefter försluter tryckkokaren. Du har ju också vätska tillsatt så man måste verkligen jobba på bra om man ska riskera att bränna något.

Ett annat tips. Låt alltid tryckkokaren komma ned i temperatur när du är klar. Dvs låt den vila 20-30 minuter och bryt trycket därefter.
Citera
2018-12-28, 00:00
  #5
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Du kan köra på vanliga plattan. Tryckkokaren ska aldrig stormkoka utan det ska bara släppa lite ånga på sin höjd. Helst ska den inte släppa någon ånga alls då man vill behålla trycket efter uppkok.

Dvs man kör relativt låga temperaturer när man väl kokat upp och därefter försluter tryckkokaren. Du har ju också vätska tillsatt så man måste verkligen jobba på bra om man ska riskera att bränna något.

Ett annat tips. Låt alltid tryckkokaren komma ned i temperatur när du är klar. Dvs låt den vila 20-30 minuter och bryt trycket därefter.

Tänker mer på att botten blir skitig av gjutjärnsplattor.

Men då funkar små portioner i en stor 6 liters kokare alltså?
Citera
2018-12-28, 00:04
  #6
Avstängd
är det totalvolym på 6l , så är den inte så stor
sedan så kör man ju storkok och fryser ner
billig och god mat så
Citera
2018-12-28, 00:06
  #7
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänker mer på att botten blir skitig av gjutjärnsplattor.

Men då funkar små portioner i en stor 6 liters kokare alltså?

Absolut, men det känns bortkastat om du bara tänker använda den till portionsstorlekar. Jag använder främst tryckkokaren för större köttbitar/mellanstora bitar och flera samtidigt i det senare fallet. Också vid vissa fonder funkar tryckkokaren bra och då kör man ju gärna en större mängd.

Vad har du tänkt att använda tryckkokaren till?
Citera
2018-12-28, 00:07
  #8
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Absolut, men det känns bortkastat om du bara tänker använda den till portionsstorlekar. Jag använder främst tryckkokaren för större köttbitar/mellanstora bitar och flera samtidigt i det senare fallet. Också vid vissa fonder funkar tryckkokaren bra och då kör man ju gärna en större mängd.

Vad har du tänkt att använda tryckkokaren till?

Främst till att koka bönor.
Citera
2018-12-28, 00:10
  #9
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Främst till att koka bönor.

Ok, ja det funkar den bra till. Tänk som sagt på att inte stormkoka, den ska knappt släppa någon ånga. Annars får man lätt en ärt- eller bönpure istället.
__________________
Senast redigerad av SadEyes 2018-12-28 kl. 00:13.
Citera
2019-03-22, 21:22
  #10
Medlem
JustZlatans avatar
Hur fungerar den? Jag har haft den i några månader men inte vågat använda den än. Jag vill ånga potatis.
Citera
2019-03-25, 23:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur fungerar den? Jag har haft den i några månader men inte vågat använda den än. Jag vill ånga potatis.
Potatis tillagas ganska snabbt i en vanlig kastrull med ånginsats. Tryckkokaren kan du inte öppna när den är under tryck och det tar ganska många minuter att få ner trycket och värmen.
Du får prova dig fram.
Tryckkokaren ger fantastiska grytor av fransyska och högrev på ca 25 minuter + avsvalning.
Jag har kokat bönor i min tryckkokare, men det är lite känsligt med tiden. Bönorna skall gärna ha lite tuggmotstånd och sönderkokta. Olika bönor har olika tillagningstid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback