Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-27, 20:51
  #1
Medlem
Handlar om den ryska finansbranschen omkring millennieskiftet och bygger på Dirigenten från Sankt Petersburg av Camilla Grebe och Paul Leander, som är del ett i en "Moskva Noir"-trilogi. Vilket väl kanske då kan innebära att vi kan förvänta oss fler säsonger.

Mikael Håfström har regisserat och Adam Pålsson syns i huvudrollen.

Jag har inte sett McMaffia som väl är lite på samma tema och som jag har förstått streamas på Amazon. Jag har dock läst boken McMaffia som var mycket intressant.

Av Dirigenten har jag i alla fall nyss avverkat de två första avsnitten och vet inte riktigt vad jag tycker ännu. Kul med någonting som utspelas i Ryssland. Man får liksom lite nog av panoreringar över Stockholm central och Essingeleden i svenska deckare. Dock är det tyvärr lite cheesy stundtals. Men hur skildrar man ryssar på film? Jag har ju själv träffat folk som påminner om de där stolpskotten...
Citera
2018-12-27, 23:06
  #2
Medlem
Cosmo08s avatar
Också sett de två första avsnitten. Tycker den är bra men tycker det är något oklart va det är han försöker få till egentligen. Bluffar han med den här dealen eller vad?
Citera
2018-12-28, 07:09
  #3
Medlem
Ronilles avatar
Jag har sett alla tillgängliga avsnitt och jag är tudelad.

Ena sekunden är den lysande. Ena sekunden en rejäl kalkon.

Ska dock se klart den, men det är något som skaver och jag kan inte riktigt sätta fingret på det.

Är det de taffliga ryska polisscenerna/fängelsescenerna eller det att det ska utspelad på 90-talet och man försöker alldeles för hårt.
Citera
2018-12-29, 04:49
  #4
Medlem
SanningensProfets avatar
Verkar intressant. Kan nog bli bra, och även om den inte alltid är perfekt så är den jävligt underhållande måste jag säga. Mycket pang-pang, om man ska säga så.
Citera
2019-01-03, 19:30
  #5
Medlem
Jag har nu sett första säsongen, för jag utgår från att det kommer fler säsonger. Dels går serien under namnet "Moscow noir" på IMDB, som också är namnet på den trilogi som seriens litterära förlaga "Dirigenten från Sankt Petersburg" är hämtad från.
Och dels är det så mycket märkliga öppningar i alla möjliga riktningar i denna serie som aldrig riktigt binds ihop och avslutas.

Som helhet tycker jag att denna serie är okej, inte mer. Den blir snarare sämre i avsnitt 5-8 jämfört med de fyra första, vilket ju ger ett rätt trött och mediokert intryck. Berättartekniskt och dramaturgiskt är det inte särskilt tight. Inte heller dialogen är på det stora hela något att hänga i julgranen.

Av skådespelarna tycker jag att Adam Pålsson tolkning av Tom Blixen(som delvis talar ryska i serien) och Georg Nikoloff som Dimitri Skurov förtjänar beröm.

Dock tycker jag att karaktären Rebecka Ekholms ageranden överlag känns märkliga och omotiverade. Jag gillar Linda Zilliacus som skådespelare(och genbank) men i denna karaktär med denna dialog känns hon omotiverad, vilket känns motiverat. Kanske blir det bättre i säsong två?
Citera
2019-01-05, 22:58
  #6
Medlem
von_Ss avatar
Just sett klart alla avsnitt och tycker serien var väldigt spännande trots en del brister. Överlag intressanta karaktärer men vissa (Freddie, Rebecka) kändes ganska platta och dryga. Som nån skrev innan så gillade även jag Pålsson och Nikoloff. Men störst plus för att den faktiskt var spännande rakt igenom även om nog 98 av 100 kunde lista ut ungefär efter ett halvt avsnitt hur slutscenerna skulle se ut.

Konstigt också att se en serie i 90-talsmiljö. Som 2018 fast med äldre mobiltelefoner.
Citera
2019-01-07, 15:05
  #7
Medlem
RobertoSavianos avatar
Nån som vet vad det är för stycke som alltid spelas och som de visslas på. Den med de mäktiga stråkarna. Riktigt fina!

Gillar verkligen produktionen. Riktigt fina miljöer och snyggt filmat liksom.

Tycker inte alls Adam Pålsson passar för rollen. Att se en lågenergi människa med monotont röstläge som går ner i slutet av varje mening passar inte alls i de många scenerna när han ska t.ex. sälja in något.

Manuset och storylinen, håller jag med om att den är oerhört dåligt ihopvävd och den hade nog kunnat göras i 4 delar istället för 8. 90% av allt som händer, händer typ i avsnitt 1-2-3.

Man hade ju hoppats på att man hade fått reda på hans riktiga motivation till att gå från en vanlig corporate snubbe till att bli superagent och fortsätta rota i saker trots att folk blir brutalt dödade framför honom.

Fruktansvärt dålig storyline faktiskt
Citera
2019-01-08, 09:44
  #8
Medlem
Cosmo08s avatar
Jag kanske missat nåt men enligt mig så framgick
Citera
2019-01-08, 11:47
  #9
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Jag kanske missat nåt men enligt mig så framgick

Citera
2019-01-08, 12:15
  #10
Medlem
Vi kan nog vara på det klara med att man redan har gjort klart med fler säsonger. Både Tom Blixen och "Neftnik" har ju lämnats mer eller mindre obegripliga. Det finns dessutom två böcker till som tillsammans med Dirigenten utgör en trilogi som heter "Moscow noir"(nej, jag har inte läst den).
Citera
2019-01-09, 17:48
  #11
Medlem
NaZdravis avatar
I tablån står det "Litauen"...
Antar att det bara ska föreställa Ryssland då?
Citera
2019-01-09, 23:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Nån som vet vad det är för stycke som alltid spelas och som de visslas på. Den med de mäktiga stråkarna. Riktigt fina!

Gillar verkligen produktionen. Riktigt fina miljöer och snyggt filmat liksom.

Tycker inte alls Adam Pålsson passar för rollen. Att se en lågenergi människa med monotont röstläge som går ner i slutet av varje mening passar inte alls i de många scenerna när han ska t.ex. sälja in något.

Manuset och storylinen, håller jag med om att den är oerhört dåligt ihopvävd och den hade nog kunnat göras i 4 delar istället för 8. 90% av allt som händer, händer typ i avsnitt 1-2-3.

Man hade ju hoppats på att man hade fått reda på hans riktiga motivation till att gå från en vanlig corporate snubbe till att bli superagent och fortsätta rota i saker trots att folk blir brutalt dödade framför honom.

Fruktansvärt dålig storyline faktiskt
Jag undrar det samma. Otroligt bra musik...men har letat och hittar inte vad det kan va
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback