Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-27, 16:37
  #1
Medlem
Kan man sätt stosen direkt mot väggen?
Blir en 90 grader mot kanalen, vilket gör att det blir en "hylla" inne i imkanalen som det kan samlas skit på.
Är det okej?

Eller skall man trycka in stosen inne i kanelen så att den sitter i samma riktning som kanalen. Skiten som trillar ner hamnar då i röret som går till spisfläkten.

Det kommer inte att gå eller bli svårt att plocka isär då stosen kommer hamna inne i en murad spiskåpa.

Sotarna har julledigt så de får jag inte tag på.
__________________
Senast redigerad av mattoys 2018-12-27 kl. 16:45.
Citera
2018-12-27, 17:53
  #2
Medlem
joceks avatar
(slightly OT)
Tänk på att en imkanal som mynnar ut på en vägg måste brandsäkras rätt rejält, oftast så mycket att det är enklare att dra den igenom taket istället. Väggen (och takfoten) skall klara att öppen eld sprutar ur imkanalen ett tag.
Citera
2018-12-27, 18:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
(slightly OT)
Tänk på att en imkanal som mynnar ut på en vägg måste brandsäkras rätt rejält, oftast så mycket att det är enklare att dra den igenom taket istället. Väggen (och takfoten) skall klara att öppen eld sprutar ur imkanalen ett tag.

För att förtydliga min imkanal sitter i murstocken.

Det kommer bara vara stål, tegel,mineritskiva samt puts så brandsäkring skall inte vara några problem.
Citera
2018-12-27, 23:48
  #4
Medlem
Som jag fick förklarat så ska du kunna rengöra hela kanalen så kan du komma åt hyllan är det ok
Är det inte lämpligt att jämna av med lite bruk så du slipper hyllan innan du stoppar i stosen
Citera
2019-01-03, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Som jag fick förklarat så ska du kunna rengöra hela kanalen så kan du komma åt hyllan är det ok
Är det inte lämpligt att jämna av med lite bruk så du slipper hyllan innan du stoppar i stosen

Tack för tipset.

Murade upp och släntade av inne i kanalen så det blev fall utåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback