Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-27, 12:33
  #1
Medlem
K.R.Kroenens avatar
Med de nya hårdare tullreglerna så vågade man inte köpa på sig några roliga smällare från utlandet i år.

Letar nu istället efter något som man kan köpa "lagligt" här i Sverige men som ändå smäller rätt hyfsat. De flesta större pjäserna har ju oftast rejäl knall fortfarande, men de är ju jäkligt dyrt om man bara är ute efter lite ljudeffekt!
Det finns ju småbomber som liknar de gamla Thunder king i utseendet, men det verkar knappt vara någon knall i dem längre, sprakar bara till lite. Så jag antar att man får gå upp mot lite större pjäser, någon som kan rekommendera något som är OK i pris?
Citera
2018-12-27, 12:56
  #2
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.R.Kroenen
Med de nya hårdare tullreglerna så vågade man inte köpa på sig några roliga smällare från utlandet i år.

Letar nu istället efter något som man kan köpa "lagligt" här i Sverige men som ändå smäller rätt hyfsat. De flesta större pjäserna har ju oftast rejäl knall fortfarande, men de är ju jäkligt dyrt om man bara är ute efter lite ljudeffekt!
Det finns ju småbomber som liknar de gamla Thunder king i utseendet, men det verkar knappt vara någon knall i dem längre, sprakar bara till lite. Så jag antar att man får gå upp mot lite större pjäser, någon som kan rekommendera något som är OK i pris?


Det fanns ju det "värsta" förut som kallades för "bomb" - är de förbjudna, nu?
Citera
2018-12-27, 15:33
  #3
Medlem
Legionariis avatar
Shockwave ifrån Linders/Vulcan? Bara salutsmällar i den, som t.ex. Dum Bum tårtorna.
Citera
2018-12-27, 17:23
  #4
Medlem
Monster 50 från Svea, du får st 6 för 400 kr tror jag det var. 50mm är väl den högst tillåtna kalibern i Sverige om jag inte är helt ute och cyklar.
Citera
2018-12-27, 18:40
  #5
Medlem
Yerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmME1993
Monster 50 från Svea, du får st 6 för 400 kr tror jag det var. 50mm är väl den högst tillåtna kalibern i Sverige om jag inte är helt ute och cyklar.
Det är sjukt dyrt att köpa 50mm från Svea, hos bonnen får du ett 5pack med 50mm för 125kr
Citera
2018-12-28, 12:31
  #6
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Det fanns ju det "värsta" förut som kallades för "bomb" - är de förbjudna, nu?

Ja, tyvärr. "4 tumsbomb" tror jag de kallades. Gick att köpa för typ 300 spänn på den gamla goda tiden. De gav viss effekt, men är tyvärr förbjuden sedan flera år tillbaka. Större raketer har ju också varit begränsade sedan år tillbaka. Nu är det helt slut med raketer. Snart finns ingenting kvar i fyrverkeriväg längre. I princip skulle man kunna göra 1 jan som en vanlig arbetsdag igen. Finns ingen anledning att fira nyår när det inte längre går att skjuta fyrverkerier. I alla fall inte lagligt.
Citera
2018-12-29, 01:01
  #7
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yerro
Det är sjukt dyrt att köpa 50mm från Svea, hos bonnen får du ett 5pack med 50mm för 125kr

Blev inte bonnen nedstängd?
Citera
2019-01-01, 23:00
  #8
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Blev inte bonnen nedstängd?
Nej. Tror heller den inte kommer stängas så lätt så länge dom följer reglerna.
dessutom så går det ganska bra för bonnen.
Citera
2019-01-03, 22:40
  #9
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Nej. Tror heller den inte kommer stängas så lätt så länge dom följer reglerna.
dessutom så går det ganska bra för bonnen.

Tror du? Sist jag var där gjorde polisen en razzia.
Citera
2019-01-04, 00:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Tror du? Sist jag var där gjorde polisen en razzia.


Hur kommer de sig polisen gjorde razzia hos honom? 😮
Citera
2019-01-04, 12:35
  #11
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Tror du? Sist jag var där gjorde polisen en razzia.
Ja jag vet men det är för att myndigheter har ögonen öppna på bonnen eftersom att bonnen är ju nordens bästa fyrverkeributik där dom säljer som billigast och bra produkter.
Citera
2019-01-04, 13:26
  #12
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Tror du? Sist jag var där gjorde polisen en razzia.

Polisen har aldrig gjort "razzia" hos Jönsson. Däremot har brandkåren (som ansvarar för tillståndet) varit där och inspekterat. Polisen har inget intresse av Jönsson.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback