Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-27, 10:48
  #1
Medlem
Merwinnas avatar
Jag älskar hyacinther, och brukar ha många omkring mig i december och januari. Men i år upptäckte jag ett par skillnader mot tidigare år. Dels var det omöjligt att hitta några vita hyacinther - det fanns inte i hela min stad. Och dels så var det bara en blomstängel på varje. Tidigare år brukade det alltid växa fram en ny blomma på sidan, när den första, stora blommat ut. Någon som vet om detta är medvetna förändringar från blomsterodlarnas sida, och i så fall varför? Att det bara finns en blomstängel, skulle t.ex. kunna bero på att de får sälja fler hyacinther på det sättet? Och inga vita - kan det bero på ökat gnäll över doftallergi?
Citera
2018-12-27, 11:02
  #2
Medlem
Ronilles avatar
Dagens I-lands problem, nej 2018 års I-landsproblem.

Fråga blomsterhandlarna som köpt in blommorna?
Citera
2018-12-27, 11:13
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Dagens I-lands problem, nej 2018 års I-landsproblem.

Fråga blomsterhandlarna som köpt in blommorna?

Har jag gjort. Dom sa också att dom hade lagt märke till det, men inte visste varför. "Det kommer inga vita i år."
Citera
2018-12-27, 14:52
  #4
Medlem
Jag köpte tre vita hyacinther tidigare idag, fanns massvis med vita på min lokala ICA-butik.
Citera
2018-12-27, 16:31
  #5
Medlem
Hade alla möjliga färger. Flest vita.
Citera
2018-12-27, 16:33
  #6
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Jag köpte tre vita hyacinther tidigare idag, fanns massvis med vita på min lokala ICA-butik.

Tack. Det hjälper mig tyvärr inte så mycket, eftersom det inte är tillåtet att fråga var du bor! Eller så är det kanske ICA som är svaret, för där har jag faktiskt inte varit och letat! Jag vill absolut ha vita hyacinther till Nyår nämligen... Ett I-landsproblem såklart, men det är ju 90 procent av allt som vi befattar oss med här i Sverige.

Fick de en ny blomma också, när den första blommat ut?

Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Hade alla möjliga färger. Flest vita.

Handlade du också på ICA?
Citera
2018-12-27, 17:43
  #7
Medlem
Jag har bara vita hyacinter, köpte på tempo.
Citera
2018-12-29, 02:14
  #8
Medlem
Loeptiks avatar
Kan också instämma i kören att vita hyacinter har varit det som dominerat i affärerna.
Kan man sätta ut lökarna från julen sen till våren om man övervintrar dem i något förråd eller liknande?
Citera
2018-12-29, 02:21
  #9
Avstängd
BurtSugarmanShows avatar
Felpost
__________________
Senast redigerad av BurtSugarmanShow 2018-12-29 kl. 02:25.
Citera
2018-12-29, 08:06
  #10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Kan också instämma i kören att vita hyacinter har varit det som dominerat i affärerna.
Kan man sätta ut lökarna från julen sen till våren om man övervintrar dem i något förråd eller liknande?

Det kanske var någon local fail, då?

Ja, jag brukar sätta ut mina i trädgården i april. Ibland blommar de redan då, på våren.
Citera
2022-12-29, 14:14
  #11
Medlem
Merwinnas avatar
Årets hyacintobservation: i år fanns det skära, violetta och vita. På etiketten på de vitas krukor stod det "svag doft". Så jag köpte två av dem att ha framme när min vän som är överkänslig mot starka dofter kom hit, och en av vardera skär och violett att ha framme när min vän som fick luktsinnet skadat av covid, kom hit. Så han skulle känna någonting.

Det visade sig att den skära och violetta knappt doftade något alls... Men när min doftöverkänslige vän kom hit, hade de vita "med svag doft" precis slagit ut, och de luktade som en hel blomsteraffär. Värre - lukten var så överväldigande och kväljande, att den fick mig att tänka på de där asluktande köttätande blommorna, som drar till sig spyflugor... Det var bara att ställa ut dem i förrådet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback