Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-05, 18:40
  #13
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Nänä!
Medelvärdet av vadå?
Så du menar att två platser med samma medelvärden har samma klimat??

Försök igen.

Har du läst rätt? Jag skrev medelVÄDRET. Inte medelVÄRDET.
Citera
2019-01-05, 19:34
  #14
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Har du läst rätt? Jag skrev medelVÄDRET. Inte medelVÄRDET.
Ok.
Medelvädret!
Vad är det?
Bara så att jag begriper?
Vad är medelvädret i Stockholm?
Citera
2019-01-05, 19:58
  #15
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Vore intresserad av förslag på hur man skall/bör räkna ut medelvädret på en viss plats.

Finns ett förslag i denna tråd att mätvärdet på klimatet på en viss plats är medelvädret på denna plats.
Därav denna fråga.
Citera
2019-01-05, 21:13
  #16
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
OK, då förstår jag lite mer vad du söker. Inte i första hand kvantifierbara enheter som "30-års medeltemperatur" eller "medelnederbörd" utan betydligt vidare begrepp.

Jag är nog lite mer "siffernörd" och vill i första hand ha sådant som kan mätas, registreras, lagras och jämföras.

Klimattråden innehåller ju allt från politik till konspirationsteorier till klimatvetenskap, så man får försöka anpassa förväntningarna därefter. FB...

Ja och nej.

Medeltemperatur över x år säger nåt. Förstås. Ett filtrerat medelvärde kanske säger nåt annat.
Jo,där har du fel, jag är mkt intresserad av siffror. Gillar mätvärden och att ifrågasätta mätvärden. Är de sanna? Är det fusk? Eller vad?

Jag skulle bli extremt besviken om det visade sig att Nasa fuskade med sina värden. Så jag föredrar att tro på deras basfakta. Däremot är jag mkt misstänksam mot ”korrigerade” data. Och mot obegripliga begrepp. ”Jordens medeltemperatur” är ett sådant. Visst kan man hitta på/definiera nåt sånt. Men jag känner inga bevis att en sådan siffra har ngn relevans, what so ever. Nån fysikalisk betydelse har det inte.

Jag råkar ha en bakrund som matematiker och tror att jag kan mer matematik än de flesta. Och har halva mitt yrkessamma liv arbetat med matematiska modeller av fysikaliska och kemiska processer. Vill inte mer gå in på detta. För svårt för FP.s läsare.

Det sägs att klimat är nån slags långsiktigt väder.

Väder är aktuella observationer av nåt. Data! Aktuella data av ...... Lätt.
Men klimat?? Vad är det i matematiska termer?

Allt detta snack hit och dit är Trump förförelse. Klimatförnekare - hur kan en seriös människa använda ett sånt begrepp? Klimatextremist - hur en seriös människa använda ett sånt begrepp.

Går det överhuvudtaget att tala om klimat utan idiotsnack.
Citera
2019-01-05, 21:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Jag skulle bli extremt besviken om det visade sig att Nasa fuskade med sina värden. Så jag föredrar att tro på deras basfakta. Däremot är jag mkt misstänksam mot ”korrigerade” data.
Så vad skall man göra då när man upptäcker systematiska skillnader mellan gamla och nya mätstationer?
Citat:
Och mot obegripliga begrepp. ”Jordens medeltemperatur” är ett sådant. Visst kan man hitta på/definiera nåt sånt. Men jag känner inga bevis att en sådan siffra har ngn relevans, what so ever. Nån fysikalisk betydelse har det inte.
I praktiken räknar man inte på jordens medeltemperatur utan på temperaturanomalier, dvs hur temperaturen ändras. Hur menar du att det inte skulle ha någon signifikans?
Citat:
Jag råkar ha en bakrund som matematiker och tror att jag kan mer matematik än de flesta. Och har halva mitt yrkessamma liv arbetat med matematiska modeller av fysikaliska och kemiska processer. Vill inte mer gå in på detta. För svårt för FP.s läsare.
I så fall kanske du borde använda all denna kompetens i att först sätta dig in i hur man räknar på temperatur för att ha någon saklig kritik.
Citera
2019-01-05, 21:46
  #18
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så vad skall man göra då när man upptäcker systematiska skillnader mellan gamla och nya mätstationer?

Vara jävligt försiktig och inte låta sig dra iväg.

I praktiken räknar man inte på jordens medeltemperatur utan på temperaturanomalier, dvs hur temperaturen ändras. Hur menar du att det inte skulle ha någon signifikans?

Snackas ju hela tiden om jordens medeltemp. Nån sån finns ju inte.

I så fall kanske du borde använda all denna kompetens i att först sätta dig in i hur man räknar på temperatur för att ha någon saklig kritik.

Jag har ingen kritik mot temperaturer, men mot idioter/populister som världen/massmedia tycks vara full med.
Citera
2019-01-05, 22:05
  #19
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Ok.
Medelvädret!
Vad är det?
Bara så att jag begriper?
Vad är medelvädret i Stockholm?
Kan inte ge närmare besked än så. Det var vad jag läste i min geografibok för en massa år sen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback