Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-26, 22:49
  #13
Medlem
newsfilters avatar
Hur länge man behöver sova är ju rätt individuellt, men alla (förutom de med någon extrem åkomma) behöver en viss mängd djupare sömn. Det är då hjärnan kan återhämta sig, sortera minnen och information samt förbereda sig för att prestera optimalt nästa dag.

Total avsaknad av sömn har väl dödlig utgång förr eller senare (återigen, förutom de med någon extrem åkomma)
Citera
2018-12-27, 00:45
  #14
Medlem
frdks avatar
Sömn består som du säkert vet av olika faser, djup, lätt och REM sömn. En normalt natt (läs:helg) så har du grovt uppskattat 50% lätt sömn, 25% rem, 25% djup. Den forskning jag sett pekar på att det är den djupa som kroppen är i störst behov av.
Klipper du ner sömntid så minskars den lätta och rem sömnen, men sällan den djupa sömnen.
och vid akut sömnbrist är det den djupa som kompenseras först.

Sen behöver kroppen den lätta och rem sömn också, rem för att hålla huvudet skarpt och den lätta för att återställa kroppen (grovt förenklat)

Delar du upp dygnet i fler sov-pass än 1, så får du mer effektiv ratio mellan vila och återhämtning och kan minska sovtiden per dygn. vet 3 sömnpass var det nån som hävdade var optimalt då kan du vara nere på 6h istället för 8h och vara totalt utvilad.
dock är det inte så lyckat socialt ska tilläggas (har faktiskt provat..)

Södra europa har rätt naturligt sätt att ta 2-pass.. siesta/powernap.
har man möjlighet så är det rätt effektivt att få mer kvalitetstid på eftermiddagen.

Jag personligen är en notorisk workaholic så sömn är en lyx jag sällan kan unna mig.
snittar på 6h / natt.. har en fiffig hälso-klocka som mäter puls och ekg löpande, även nattetid bevakar den sömn faser så jag kan se att det ovan stämmer rätt bra, sällan jag vaknar av drömmar, går snabbt in i djup sömn och stannar där länge.

De nätter man går under 5h så är det svårt kunna prestera dagen efter ska erkännas.
Men går rätt bra att tränar kroppen att hantera det, även lediga dagar snittar jag 2h lägre än min bättre hälft i sömn när det för 5-10 år sen var tvärtom.
__________________
Senast redigerad av frdk 2018-12-27 kl. 00:48.
Citera
2018-12-27, 08:00
  #15
Medlem
Silverhammers avatar
En gång för alla!!
-Skrota teorin med att manipulera med sömnen, se till att få 6-8h.

I perioder fixar man mindre, men absolut ingen klarar detta under en längre tid.
Om Hjärnans funktioner ska upprätthållas, måste CPU-N kopplas ner regelbundet för service.



Som någon nämnde så Södra Europa har rätt naturligt sätt att ta 2-pass.
- siesta e gott.
har man möjlighet så är det rätt effektivt att få mer kvalitetstid på eftermiddagen.
8h är vad personer i 20-års åldern behöver för att det ska vara en god och återhämtande sömn.
6h är vad personer i 50-års åldern behöver.

Unna er en GOOGLING i ämnet sömnbrist alt vad händer i hjärnan utan sömn.

Gott nytt alla eller nått..
Citera
2018-12-27, 09:58
  #16
Medlem
Vi behöver sömn! Sömn är ett livselixir. Människan är det enda djuret som håller sig vaken helt utan anledning.

Rekomenderar alla att lyssna på denna podcast, med en man som heter Matthew Walker. Han är en professor i neurologi och psykologi och verkar ha koll på sömn.

https://youtu.be/pwaWilO_Pig
Citera
2019-01-02, 00:42
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
En gång för alla!!
-Skrota teorin med att manipulera med sömnen, se till att få 6-8h.

I perioder fixar man mindre, men absolut ingen klarar detta under en längre tid.
Om Hjärnans funktioner ska upprätthållas, måste CPU-N kopplas ner regelbundet för service.



Som någon nämnde så Södra Europa har rätt naturligt sätt att ta 2-pass.
- siesta e gott.
har man möjlighet så är det rätt effektivt att få mer kvalitetstid på eftermiddagen.
8h är vad personer i 20-års åldern behöver för att det ska vara en god och återhämtande sömn.
6h är vad personer i 50-års åldern behöver.

Unna er en GOOGLING i ämnet sömnbrist alt vad händer i hjärnan utan sömn.

Gott nytt alla eller nått..

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Rastapopoulos
Vi behöver sömn! Sömn är ett livselixir. Människan är det enda djuret som håller sig vaken helt utan anledning.

Rekomenderar alla att lyssna på denna podcast, med en man som heter Matthew Walker. Han är en professor i neurologi och psykologi och verkar ha koll på sömn.

https://youtu.be/pwaWilO_Pig

Någon kanske tycker att man alltid ska lyssna på sin kropp - om man känner sig sömnig, då ska man lägga sig och sova.
Men bör vi då också äta allt vi känner för att äta?

Nej, förstås INTE, säger läkarna.

Men varför ska vi då alltid lyssna på våran kropp när det gäller sömnen?

Kanske är det skadligt att sova för mycket, ungefär som det är farligt att äta för mycket.
Jag säger INTE att det är så. Jag bara säger att argumentet att man alltid ska lyssna på sin kropp, det håller INTE riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback