Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 16:58
  #1
Medlem
fantomas318s avatar
Frid Flashback’ers!
Har en fråga ang var man kan köpa ”plastgrenar” av gran. Likt en vanlig julgran som också kan vara i plast.

Skulle sedan vilja binda ihop grenarna så man gör en fin ”Kors Gran.”

Någon som vet ett bra tips på var man skall köpa grenarna och hur man skall bygga kors grunden på bästa sätt för att lätt och smidigt kunna plocka upp och packa ner delarna varje år.

Tackar så väldigt mycket för informationen!
Citera
2018-12-26, 17:04
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Frid Flashback’ers!
Har en fråga ang var man kan köpa ”plastgrenar” av gran. Likt en vanlig julgran som också kan vara i plast.

Skulle sedan vilja binda ihop grenarna så man gör en fin ”Kors Gran.”

Någon som vet ett bra tips på var man skall köpa grenarna och hur man skall bygga kors grunden på bästa sätt för att lätt och smidigt kunna plocka upp och packa ner delarna varje år.

Tackar så väldigt mycket för informationen!

Det är väl bara att köpa två plastgranar och montera i kors med hjälp av ståltråd?
(Antar att du syftar på nästa jul, för de flesta börjar fundera så smått på att plocka ner granen nu..)
Citera
2018-12-26, 17:17
  #3
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är väl bara att köpa två plastgranar och montera i kors med hjälp av ståltråd?
(Antar att du syftar på nästa jul) ...

Hehe precis, nästa jul menar jag.

Finns det inga grenar att köpa?
Det kanske blir billigare att köpa två plastgranar och montera?

Samtidigt så tar det längre tid att binda upp och ta ner grenarna på ett sådant vis varje år.

Alternativt kan man kanske binda den vertikala och horisontella delen med grenar.
Så kan man på något vis bara plocka ner dessa och packa i en lång låda, som en vanlig plastgran ligger i.

Min fråga är då hur man skall bygga på ett smart sätt så man bara kan lossa delarna lätt och att de samtidigt sitter stabilt när korsgranen är framme.
Samt vilket material man skall bygga korsgrunden av, smala/tjocka plankor, eller tunna/breda?

Thanks a lot!
Citera
2018-12-26, 17:24
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Hehe precis, nästa jul menar jag.

Finns det inga grenar att köpa?
Det kanske blir billigare att köpa två plastgranar och montera?

Samtidigt så tar det längre tid att binda upp och ta ner grenarna på ett sådant vis varje år.

Alternativt kan man kanske binda den vertikala och horisontella delen med grenar.
Så kan man på något vis bara plocka ner dessa och packa i en lång låda, som en vanlig plastgran ligger i.

Min fråga är då hur man skall bygga på ett smart sätt så man bara kan lossa delarna lätt och att de samtidigt sitter stabilt när korsgranen är framme.
Samt vilket material man skall bygga korsgrunden av, smala/tjocka plankor, eller tunna/breda?

Thanks a lot!

Gran nummer ett, ska stå på golvet. Den monterar du "normalt" men viker inte ut grenarna.
Gran nummer två, monterar du "del ett och del två" i varandra, sågar av foten, viker inte ut grenarna. Sätt fast horisontellt en bit upp på granen som står vertikalt. Använd ståltråd. Någon "stomme" borde inte behövas.

När jag säger "vik inte ut grenarna" menar jag "normalt". Viker du inte alls, kommer den se platt ut. Nermontering är väl bara att knipsa av ståltråden och stoppa tillbaka granarna i respektive kartong. Ett tips är att köpa nästa års julpynt redan nu, julpynt brukar reas ut efter jul..
(Precis som att man ska köpa trädgårdsmöblerna i augusti till halva priset..)
Citera
2018-12-30, 08:38
  #5
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gran nummer ett, ska stå på golvet. Den monterar du "normalt" men viker inte ut grenarna.
Gran nummer två, monterar du "del ett och del två" i varandra, sågar av foten, viker inte ut grenarna. Sätt fast horisontellt en bit upp på granen som står vertikalt. Använd ståltråd. Någon "stomme" borde inte behövas. ...

Ahh, smart.
Detta borde bli alldeles utmärkt!
(Så länge man inte köper ”för tjocka” granar. Alltså granar med för mycket barr/grenar.)
Citera
2018-12-30, 09:22
  #6
Medlem
jipeesss avatar
vad innebär det att den grenar?
innebär det problem med att den gör det i plast?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback