Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 08:06
  #1
Medlem
Om polisen tar ens telefon när man har wickr med Touch ID autentisering. Kan teknikerna komma igenom detta?

Och ifall man dödar autentiseringen på telefonen hur många timmar bör de ta innan dessa djupa saker skannas av tekniker? Antar att de inte har hackers inne 05 på morgonen så då kanske de är lugnt ändå om man suspendar telefonen från att logga in?
Citera
2018-12-26, 08:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkrokodilen
Om polisen tar ens telefon när man har wickr med Touch ID autentisering. Kan teknikerna komma igenom detta?

Och ifall man dödar autentiseringen på telefonen hur många timmar bör de ta innan dessa djupa saker skannas av tekniker? Antar att de inte har hackers inne 05 på morgonen så då kanske de är lugnt ändå om man suspendar telefonen från att logga in?

Även om du så skulle vara misstänkt för terrorbrott så skulle det ta dem veckor att ta sig in om du inte har en skräp telefon.
Citera
2018-12-26, 15:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkrokodilen
Om polisen tar ens telefon när man har wickr med Touch ID autentisering. Kan teknikerna komma igenom detta?

Och ifall man dödar autentiseringen på telefonen hur många timmar bör de ta innan dessa djupa saker skannas av tekniker? Antar att de inte har hackers inne 05 på morgonen så då kanske de är lugnt ändå om man suspendar telefonen från att logga in?

Svarade på detta igår i Wickrtråden.
Fingeravtryck är underordnat lösenkod. Har du fler än ett alias på FB? Vad har du för telefon? Gör man en fysisk tömning av telefonen och wickr är igång är du nog körd.
__________________
Senast redigerad av irrator 2018-12-26 kl. 15:21.
Citera
2018-12-26, 15:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Även om du så skulle vara misstänkt för terrorbrott så skulle det ta dem veckor att ta sig in om du inte har en skräp telefon.

Detta stämmer inte.
Citera
2018-12-26, 23:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrator
Svarade på detta igår i Wickrtråden.
Fingeravtryck är underordnat lösenkod. Har du fler än ett alias på FB? Vad har du för telefon? Gör man en fysisk tömning av telefonen och wickr är igång är du nog körd.
Det var en iphone6s wickr var nog igång själva appen men vad för info ser dom däri då? Kan dom se vad jag själv heter på wickr t.ex (detta måste man gå in på inställningar knappar osv. Eller ser dom bara alla chattloggar?
Citera
2018-12-27, 07:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkrokodilen
Det var en iphone6s wickr var nog igång själva appen men vad för info ser dom däri då? Kan dom se vad jag själv heter på wickr t.ex (detta måste man gå in på inställningar knappar osv. Eller ser dom bara alla chattloggar?

Jag vet inte vad polisen kan se. Jag säger bara vad jag kan se. Gör man en fysisk tömning kommer man åt hela databasen. Det man kan se är kontakter, ditt alias, samt meddelanden som inte är helt överskrivna.
Citera
2018-12-30, 05:34
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkrokodilen
Om polisen tar ens telefon när man har wickr med Touch ID autentisering. Kan teknikerna komma igenom detta?

Och ifall man dödar autentiseringen på telefonen hur många timmar bör de ta innan dessa djupa saker skannas av tekniker? Antar att de inte har hackers inne 05 på morgonen så då kanske de är lugnt ändå om man suspendar telefonen från att logga in?

Ja, även en amatör kan faktiskt lyfta ett fingeravtryck med tejp, lägga det under ett glas med superlim, strö UV-reflektivt pulver på (finns att köpa på eBay), fotografera av det, för att därefter etsa en form som man gjuter en ny finger i, exempelvis i gelatin. Fingeravtrycksläsare som läser av puls eller kroppsvärme kan avslöja sådana hackingförsök, men är ovanliga och finns inte i smartphones tror jag.
Citera
2018-12-30, 12:48
  #8
Medlem
Sakrast ar val att gora som vanligt dvs. Plocka med egen utrusning, eller i fallet den beraknande utrustningen ej ar utbytbar istallet bara atminstonde plocka med ett eget tangentbord for att sedan knappa in ens laaaaaaaaaanga, avancerade losenord bestaende av olika formationer pa tanentbordet istallet for en serie bokstaver, siffror och tecken. Visst skapar det dock en serie med bokstaver, tecken och siffror - men det ar val underbart?

Eller i fallet med smartphones, vetefan faktiskt. Haha, men av ren logik har jag aldrig litat pa fingeravtryckslasare och mina farhagor bekraftas ju i alla fall av en del inlagg har i denna traden, bla. Skattebrotts inlagg. Sa haha, tur jag aldrig borjat anvanda nagot sadant forenklande bajs och inte har nagra planer pa det heller.

EDIT: Och vad galler att skrubba diskar pa data/information.... Jadu, jag sager som nagon ovan sade, jag sager inte vad polisen kan se (for det vet jag arligt talat inte till 100%...), men vad jag skulle kunna se om jag fick en harddisk i min hand. Oh god, hoppas du inte har historik, bokmarken eller nagot annat identifierbart tillsammans med te.x flashback-URL:er eller annan information, eller anvander firefox - da kan man lika garna packa ihop - men anda fortsatter jag anvanda bajset...
__________________
Senast redigerad av xiz 2018-12-30 kl. 12:52.
Citera
2018-12-30, 23:00
  #9
Medlem
Enstaka dyrare telefoner som Samsung S8 använder kapacitiva sensorer som mäter den elektriska ledningsförmågan i huden, vilket anses vara i det närmaste idiotsäkert eftersom det är en grannlaga utmaning att åstadkomma samma elektriska egenskaper i ett syntetiskt material.

Sedan har all kopiering det problemet att det är svårt att veta exakt vilket finger, vilken del av ytan och vilken vinkel som skall användas vid appliceringen. Normalt ges bara fem försök och sedan låser sig sensorn. Samma sak om strömmen bryts eller telefonen inte varit upplåst på något dygn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback