Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 02:55
  #1
Medlem
colabulles avatar
Hej

Har en dator med dessa spec CPU - Intel Core i5-6400 - 4 trådar / 2,7GHz / 6MB / Socket 1151
GPU - ASUS GTX 1060 3GB DUAL (OC)
RAM - Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 2666MHz CL16 (CMK8GX4M2A2666C16)
(2x4GB)
HDD - Samsung SSD 850 EVO SSD 120GB (MZ-75E120B/EU)
Motherboard - MSI Z170A PC MATE
PSU - Corsair PowerSupply (PSU) CS450M 450W
Case - Corsair Carbide 100R Silent Edition
OS - Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Tänkte lira ett gamalt spel ifrån 2010 JAG gissar och antar jag borde kunna ha på högsta grafiken med tanke på vad min dator är/har i sig eller har jag fel?

Men in game singeplayer får jag bara ut 60 fps och när något händer droppar det till 40 fps?
Jag använder Fraps för att mäta fps
Har Jag missat något? Varför droppas Fpsen på ett sådant gammalt spel?

Tack för svar!
Citera
2018-12-26, 03:28
  #2
Medlem
Neverdancessobers avatar
vilket spel? Testa högerclicka .exe filen, ändra kompatibilitet till windows 7 eller som var innan det enklast lösning att börja med
Citera
2018-12-26, 06:31
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Tänkte lira ett gamalt spel ifrån 2010 JAG gissar och antar jag borde kunna ha på högsta grafiken med tanke på vad min dator är/har i sig eller har jag fel?
Du tänker fel, chansen är god att du kommer ha bra fps men det finns inga garantier, spel kan vara låsta på en lägre fps, dåligt skrivna, kanske uppdaterad med högresolutionsgrafik etcetera.

Citat:
Men in game singeplayer får jag bara ut 60 fps och när något händer droppar det till 40 fps?
Jag använder Fraps för att mäta fps
Är du helt 100 på att fraps ENBART mäter fps så det inte gör nånting annat i bakgrunden?

Citat:
Har Jag missat något? Varför droppas Fpsen på ett sådant gammalt spel?
Tusen och åter tusen orsaker, först och främst, vad heter spelet?
Citera
2018-12-26, 15:57
  #4
Medlem
colabulles avatar
Ska tillägg att jag sänkte alla options/settings till low och det gjorde ingen skillnad.


Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
vilket spel? Testa högerclicka .exe filen, ändra kompatibilitet till windows 7 eller som var innan det enklast lösning att börja med

Spel "James Bond: Blod stone"

exe filen på/vid installation eller original filen som fått en ikonen på skrivbordet som är "genväg" som startar spelet?

För stoppar jag i skivan (vilken som) så måste jag dubbelklicka på dvd-rw ikonen på "den här datorn" för att skivorna ska hoppa igång som jag stoppat i annars börjar de inte köra då jag stoppar i skivan.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du tänker fel, chansen är god att du kommer ha bra fps men det finns inga garantier, spel kan vara låsta på en lägre fps, dåligt skrivna, kanske uppdaterad med högresolutionsgrafik etcetera.

Är du helt 100 på att fraps ENBART mäter fps så det inte gör nånting annat i bakgrunden?

Tusen och åter tusen orsaker, först och främst, vad heter spelet?

Men om spelet nu är låst hur kan det då droppa ned till 30 fps? och börja lagga lite smått?
Uppdatera med "högresolutionsgrafik" what?

Vad jag ställt in så ska den bara mäta FPS och frametimes.

James Bond: Blod Stone

Finns det några 5 vanligaste alternativ som gör att denna sak uppstår?
Citera
2018-12-26, 20:23
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Men om spelet nu är låst hur kan det då droppa ned till 30 fps? och börja lagga lite smått?
Fps kan vara låst så det aldrig kan vara högre än uppdateringsfrekvensen, däremot kan det sjunka när grafikkortet inte hänger med.
Citat:
Uppdatera med "högresolutionsgrafik" what?
En del spel till exempel morrowind(släppt 2002) och fallout 2(släppt 1998) kan uppdateras med snyggare mer modern högupplöst grafik, bättre grafik kräver mer av datorn.


Citat:
James Bond: Blod Stone
https://www.google.com/search?client...19.88KQG-AvDOQ

Citat:
Finns det några 5 vanligaste alternativ som gör att denna sak uppstår?
Program som orsakar hög hårddiskaktivitet och hög belastning på processorn till exempel, äldre program kan kuka ur när processorn har 2 eller fler kärnor då kan man använda aktivitetshanteraren för att begränsa så programmet bara kommer åt en kärna, minne räcker inte till så swappen används, dåligt skrivet spel etcetera.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-12-26 kl. 20:26.
Citera
2018-12-27, 02:18
  #6
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fps kan vara låst så det aldrig kan vara högre än uppdateringsfrekvensen, däremot kan det sjunka när grafikkortet inte hänger med.

En del spel till exempel morrowind(släppt 2002) och fallout 2(släppt 1998) kan uppdateras med snyggare mer modern högupplöst grafik, bättre grafik kräver mer av datorn.



https://www.google.com/search?client...19.88KQG-AvDOQ

Såg du någon om du googlade? Vist Ska jag klara utav spelet utan problem? Jag lirade det på mitt gamla Geforce gt 8800gt utan några problem vad jag minns.

Program som orsakar hög hårddiskaktivitet och hög belastning på processorn till exempel, äldre program kan kuka ur när processorn har 2 eller fler kärnor då kan man använda aktivitetshanteraren för att begränsa så programmet bara kommer åt en kärna, minne räcker inte till så swappen används, dåligt skrivet spel etcetera.

Hur gör jag för att starta spelt i äldre Windows? Som den andra personen skrev i tråden?
Citera
2018-12-27, 02:44
  #7
Medlem
Neverdancessobers avatar
https://www.youtube.com/watch?v=1KNLP3T5cic
Citera
2018-12-27, 06:23
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
när något händer droppar det till 40 fps?
Kan det möjligen vara klassikern att monitorn anslutits till fel grafikutgång på datorn?
Det förekommer lite då&då att monitorn kopplats till processorgrafiken (uttaget på samma panel där usb, ljud, nätverk mm finns) istället för till grafikkortets uttag som finns en bit därifrån på en egen liten panel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback