Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-30, 23:34
  #85
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Höga frekvenser har extremt dålig räckvidd , redan 2.6GHz mobilband har räckvidd som wlannät......

Dom höga bandena kommer användas i tätortskapacitetsförstärkning,inomhus med mera

Absolut är det så, men det är på sådana ställen 5G-näten kommer byggas först.
Citera
2018-12-31, 00:17
  #86
Medlem
448s avatar
Bra så

Tänkte så det var klart att dom högsta frekvenserna inte ens går igenom en pyttelitenbuske.
Dom högsta frekvenserna är ungefär ljus så det skulle va mycket jobb med täckning...

700-1000 MHz för yttäckning
1800 förstärkningsband med viss räckvidd
2600 förstärkningsband med ganska dålig räckvidd

Sen dom kommande....
Citera
2019-01-03, 14:53
  #87
Medlem
neuron-drones avatar
Har googlat mig blå men hittar verkligen ingenting som handlar om vad man ska ringa och SMS:a på för system, allt handlar bara om datatrafik. Är det så att man kommer ringa som idag, så kommer det iallafall att gå att ringa från äldre telefoner. Sedan läste jag någonstans att Telia inte ska släcka 3G-nätet alls, det skulle ju ge dem rätt bra försprång i konkurrensen. Eftersom 5G kommer långt innan telefonerna är utbredda i befolkningen.
Citera
2019-01-05, 00:54
  #88
Medlem
448s avatar
Telia kommer behålla 2G längst ,3G ryker först hos alla medan 4G kommer vara side by side med 5G medans det det fasas till 5G
Citera
2019-01-05, 06:25
  #89
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
NMT försvann tillslut också (iofs var det sjukt långdraget). Frekvensbandet är inte oändligt utan något absolut tyvärr.

Någongång någonstans får man ge upp ett band för att låta en nyare teknik ta över.

Jo men först tog man det nyare 800 bandet för att få tillgång till frekvensbandet, det var brutalt, min NMT funkade bättre än GSM gjorde. Men det som fick mig att byta var en utlandsresa.

450 Mhz blev kvar för att det hade en teoretiskt bättre räckvidd och ingen operatör vill ersätta dessa stationer med GSM med samma täckning i Norrlands inland och den nära fjällvärlden. På kalfjället var det bara fjällradion som fungerade hjälpligt.
Citera
2019-01-05, 10:19
  #90
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Malin Ekman skriver i SvD idag om hur många inom tech själva använder "burner phones"

Citat:
Nyligen rapporterade Buzzfeed News om hur Facebook-anställda kommunicerar med varandra i så kallade "burner phones", osmarta telefoner som annars mest verkar användas av pensionärer och knarklangare.

https://www.svd.se/i-framtiden-prata...oner/i/senaste

Det gör jag också. Inte bara är jag personligen inkompatibel med affärsmodellen ("jag är varan" som genererar data), utan också för att man inte äger sin apparat (tillverkare och andra kan pusha uppgraderingar när de vill, vilket de missbrukar till att göra kass programvara och fixa efterhand). Samt för att gränssnitten saknar fysiska tangentbord och apparaterna inte kan vikas/skjutas in, utan skärmen alltid ligger öppen och bygger på touch och sweep/swosh.

Slutligen för att den fysiska kvalitén på apparaterna är undermålig, eftersom de ändå är ämnade att bytas ut efter några år.

Tre (eller fyra) avgörande brister som min våtvara saknar stöd för. Mobilt bank-id är en bondfångarapp för att locka/tvinga människor till underkastelse. Staten och (bank-)kapitalet i samma båt. Men det är inte dom som ror...
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-01-05 kl. 10:29.
Citera
2019-01-20, 19:08
  #91
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Malin Ekman skriver i SvD idag om hur många inom tech själva använder "burner phones"



https://www.svd.se/i-framtiden-prata...oner/i/senaste

Det gör jag också. Inte bara är jag personligen inkompatibel med affärsmodellen ("jag är varan" som genererar data), utan också för att man inte äger sin apparat (tillverkare och andra kan pusha uppgraderingar när de vill, vilket de missbrukar till att göra kass programvara och fixa efterhand). Samt för att gränssnitten saknar fysiska tangentbord och apparaterna inte kan vikas/skjutas in, utan skärmen alltid ligger öppen och bygger på touch och sweep/swosh.

Slutligen för att den fysiska kvalitén på apparaterna är undermålig, eftersom de ändå är ämnade att bytas ut efter några år.

Tre (eller fyra) avgörande brister som min våtvara saknar stöd för. Mobilt bank-id är en bondfångarapp för att locka/tvinga människor till underkastelse. Staten och (bank-)kapitalet i samma båt. Men det är inte dom som ror...

Intressant!

Själv har jag nyligen gått över till en Nokia 1611 av rena nostalgiskäl.
Citera
2019-01-21, 00:40
  #92
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Samsung Galaxy A5 (2017). Ultraströmsparläge ger nio dygns standbytid. Givetvis funkar inte vanliga Google Maps bra ute i terrängen som GPS-karta, finns terrängkartor att ladda ner till lurar.

Vid ultraströmsparläge släcker telefonen ner allt "lull-lull", kör på en CPU-kärna istället för åtta, och kör på GSM-nätet för samtal. Edit: Telefonen kostade 2.700:- för ett år sedan.

Du kan köra Google Maps med GPS-funktionen även utan SIM-kort i mobilen. Har dock inte testat det själv, ännu.
Citera
2019-01-21, 16:30
  #93
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du kan köra Google Maps med GPS-funktionen även utan SIM-kort i mobilen. Har dock inte testat det själv, ännu.

Detta kräver dock att man har laddat ner kartorna i "förväg". (Eller krävde, testade väl funktionen cirka 2015, ett tag sedan alltså). Google maps är inte klockren lösning ute i terräng, kartorna funkar bäst i bebyggda trakter.

Nåja, med 2G så (och GPRS) funkar google maps, men jäkligt slött jämför med 3G+ eller 4G/4G+.

Inte hela världen om 2G/3G släcks ner, men givetvis kräver detta att man (operatörerna bygger ut och PTS kräver med tvingande regler) att 4G byggs ut så man även har täckning "på landet".

Men för att svara (igen) på trådens fråga, kommer givetvis inte obsoleta gamla telefoner fungera om 2G/3G-näten skrotas.
Citera
2019-01-21, 22:58
  #94
Medlem
Ni knastar som envisas med att använda telefoner från stenåldern vet väl att det finns nya stendumma knapptelefoner att köpa som har precis lika bra batteritid och är typ en tredjedel så stora som en 20 år gammal mobiltelefon, dessutom kostar de ca 200 kronor.
Citera
2019-01-22, 01:48
  #95
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Ni knastar som envisas med att använda telefoner från stenåldern vet väl att det finns nya stendumma knapptelefoner att köpa som har precis lika bra batteritid och är typ en tredjedel så stora som en 20 år gammal mobiltelefon, dessutom kostar de ca 200 kronor.

Absolut!

En fråga, dock: varför dessa är att föredra framför de gamla?

Nokia 3310 och 3410 är garanterat inte större än dessa nya telefoner.

Dessutom: är du hundra på att batteritiden är lika bra? Mina Nokia 3310 och 3410 håller i en månad om jag inte använder dem. Dessutom är de betydligt snyggare än dagens telefoner. Mina är praktiskt taget i nyskick, eftersom jag har skött om dem.

Varför skulle jag uppgradera mig?
Citera
2019-01-22, 22:51
  #96
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Ni knastar som envisas med att använda telefoner från stenåldern vet väl att det finns nya stendumma knapptelefoner att köpa som har precis lika bra batteritid och är typ en tredjedel så stora som en 20 år gammal mobiltelefon, dessutom kostar de ca 200 kronor.

Problemet är antagligen att dessa nya telefoner för 200kr är 2G, möjligen 3G i bästa fall, och släcks 2/3G-näten, så är även dessa lurar stendöda i telefonisammanhang.

(Akvarieägare kanske kan ha lurarna istället för "skattkistan" i bottnen på akvariet, som kul grej, tja, ni vet..)
Men ärligt talat, fattar jag inte heller varför folk vill ha kvar obsolet teknologi. -Till och med min stenkonservative farfar skaffade (motvilligt) FM-radio när svensk mellanvågsradio försvann på 1960-talet.. https://www.youtube.com/watch?v=lXTop9G9uWU..

Tror helt enkelt att vissa av oss vill leva kvar i gammal nostalgi..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback