Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-25, 22:37
  #1
Medlem
Beställde precis fiber och köpte en NETGEAR Nighthawk X6 R8000 AC3200 Tri-Band WiFi Router men dem täcker tyvärr inte hela huset. Vad är bästa komplement till den ?
Citera
2018-12-25, 23:08
  #2
Medlem
Amuliniums avatar
Du behöver flera routrar som sammarbetar, kallas för mesh-system.
Citera
2018-12-26, 18:05
  #3
Medlem
Så långt är jag med. Men om man tar tex netgears orbi, måste jag köpa både routern och satelit orbin eller räcker det med satelliten och koppla till befintlig router ?
Citera
2018-12-26, 19:09
  #4
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnoco
Så långt är jag med. Men om man tar tex netgears orbi, måste jag köpa både routern och satelit orbin eller räcker det med satelliten och koppla till befintlig router ?

Hållit på en del med routrar men ingen jätte expert....
men vad jag kan se

Högst troligen kan du INTE använda din befintliga router tillsammans med Orbi systemet, jag har läst på deras specification samt på den du har.
Orbi systemet bygger på en huvudrouter och sedan en eller flera "satelliter" av Orbi modell

Jag har själv tidigare försökt utöka befintlig router hemma med en extra men det funkade aldrig riktigt pga dom var ej anpassade för detta, ändå var det samma märke Netgear.

köpte en ny starkare modernare router istället.

Innan du springer iväg och köper en massa nytt....
Har du provat följande..

Flytta routern till annat ställe i huset?
Står den vid en vägg? prova flytta, väggen kanske har armeringar eller liknande metallnät som hindrar signalen.

Prova vinkla antennerna!
Signalen runt en rakt uppstående antenn är vad jag förstått starkast i ett band horisontellt runt om.
behöver man en signal i övervåningen skall man vinkla den vertikalt antennen....

ja man får liksom prova sig fram
Citera
2018-12-26, 21:33
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Hur är täckningen fördelad?

Är det bra på våningen där routern står men dålig på andra plan?
Citera
2018-12-28, 12:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur är täckningen fördelad?

Är det bra på våningen där routern står men dålig på andra plan?

Den står i ena änden av huset och i den delen är det bra täckning, har ett långt hus så är många innerväggar i vägen. I andra änden är det ingen täckning alls.
Citera
2019-03-26, 14:21
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
fnoco eventuellt kan du montera en repeater men det kommer påverka din prestanda på WiFi. Om det inte är ett problem kan den lösningen fungera utmärkt.

Bäst är det att utöka med en accesspunkt och sedan dra en TP-kabel till den då slipper man prestandaförluster. Eller så kan man köra med ett mesh-system för att få bättre täckning, då slipper man kablar men man måste tänka lite på vart man monterar dom osv.

Allt beror på vilken lösning som passar dig och vad du prioriterar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback