Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-23, 18:07
  #25
Medlem
Isnatts avatar
Köpte ett par nya skor till våren idag. Funderade lite och det fick bli ett par ecco Ian för 700:- på rean. https://se.ecco.com/sv-SE/product/5638473449/ECCO-IAN
Blir perfekt att ha i sommar/vår.
Har för övrigt använt mina ecco vinterkängor för kanske 9 året i rad. I år började det låta nåt pysljud från sulan när jag varit ute och sen går in i typ ett galleria. Dom kommer hålla nästa vinter också, sulan är bra, skinnet och sömmarna likaså.
Det är ju struntsumma men jag känner inte riktigt igen mig i skriverierna om sjunkande kvalité.
Jag har flera par ecco och har haft i många år som jag redan skrivit i tråden. För priset, som verkligen är strax över ett par 'no name-skor' är det bra kvalité per krona.
Mina äldsta som jag köpte 2008 höll till 2016. Sen är ju skor skor och dom slits och nöts. Vill man ha skodon som håller för evigt får man väl sy sig ett par av traktordäck..
Citera
2019-05-23, 04:22
  #26
Medlem
HobbyHitlers avatar
Har märkt en försämring i kvalitet kring 2015-16 någon gång. Köpte ett par ecco 2014, osäker på modell men dom var väldigt lika Terracruise LT. Gick mycket i terräng och skorna höll bra i ganska exakt två år innan det var dags att ersätta dom med ett par av samma modell, dessa var däremot med samma användning färdiga för soptippen på mindre än ett år.
Tror inte jag fått tag på något måndagsexemplar då en kompis upplevde exakt samma sak samma år.
Bortsett från ett par sandaler så har jag helt övergett Ecco till förmån för Haglöfs som i mitt tycke lirar ett par divisioner över Ecco.
Citera
2020-01-24, 15:50
  #27
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag köpte ett par Ecco i höstas och har väl vandrat en mil med dom varje dag och tycker de är otroligt sköna. Köpte ett par riktiga ull inläggssulor till dom och då blev de extra sköna.

BILD PÅ SKORNA
Citera
2022-08-10, 09:24
  #28
Medlem
duderinomannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Har märkt en försämring i kvalitet kring 2015-16 någon gång. Köpte ett par ecco 2014, osäker på modell men dom var väldigt lika Terracruise LT. Gick mycket i terräng och skorna höll bra i ganska exakt två år innan det var dags att ersätta dom med ett par av samma modell, dessa var däremot med samma användning färdiga för soptippen på mindre än ett år.
Tror inte jag fått tag på något måndagsexemplar då en kompis upplevde exakt samma sak samma år.
Bortsett från ett par sandaler så har jag helt övergett Ecco till förmån för Haglöfs som i mitt tycke lirar ett par divisioner över Ecco.

Jag har precis samma erfarenhet som du. Förr var Ecco ett mycket bra märke. Jag har lågskor som har hållt väldigt länge och mina gamla sandaler var mycket bra. Förra sommaren köpte jag ett par Ecco-sandaler. Nu har jag kanske använt dem några månader och redan börjar sulan smulas sönder. Gummit i sulan är helt ihåligt, kanske för att ge komfort, men det är verkligen uselt. Jag kommer också att sluta köpa Ecco. Riktigt uselt och usel vård av ett varumärke.
Citera
2022-08-10, 09:33
  #29
Medlem
Jag har upptäckt ett Norskt märke vid namn Alfa(pjäxfabrik egentligen) - DE har samma kvalitet som Ecco hade innan de flyttade från DK till Balticum. Ni får detta rådet gratis.
Citera
2022-08-10, 09:42
  #30
Medlem
Som flera redan påpekat så är Ecco skor väldigt komfortabla. Nu är det så här att skor slits. Hur mycket beror på hur ofta man använder skorna och hur mycket.

Jag tycker att Ecco skorna håller bra kvalitet, men det är som andra påpekat i tråden inte skor som man byter ut sulan på och förlänger livslängden. De slits ut, slängs och byts ut mot nya par.

Jag brukar slita ut mina Ecco skor på ungefär 4 år. Nu på senare årtiondet så har jag haft råd att köpa ganska många olika skor och det har också ökat livslängden när jag inte använder skorna dagligen.

Prismässigt så ligger de lägre än de finare skorna av högre kvalitet. De flesta av de finare skorna är jättebra, men ofta behöver man gå in dem innan de blir riktigt sköna.

Ecco skorna har fördelen att de är sköna redan från början och även när de är så slitna att de nästan faller isär.

Jag tycker att att man ska kunna unna sig ett par riktigt fina skor av ett fint märke som håller hög kvalite, men kanske inte för att gå i de skorna dagligen. För dagligt bruk, välj Ecco och spara dina fina skor till tillfällen då någon bryr sig vad du har på fötterna.
Citera
2022-08-10, 09:48
  #31
Avstängd
Min erfarenhet av ecco vinterskor är att sulorna ruttnar ganska fort, 5-6 år. För övrigt är kvaliteten god. Med andra ord, ska du använda dem intensivt och slita ut dem på ett par år är det en bra affär. Ska du ha dem "någon gång ibland" under 10+ år kommer de att gå sönder utan att vara slitna.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback