Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-25, 18:44
  #1
Medlem
mabynexttimes avatar
Hej! Tänkte jag startar den här tråden för att diskutera och samla det bästa medicinska avgiftningarna.
Samt kanske varna för vilka ställen man inte ska vända sig till.

Jag pratar mest om de som har haft tungt långtidsgående missbruk.

Det är väl jag som är först i den här tråden så passar bra att få fråga på!

Det är så att jag måste lägga in mig på en sjukhus väldigt snart imorgon eller i övermorgon. Jag måste snabbt giftas av från från sub,, horse och bens, men återfallet varade bara en vecka eller så men tänkte en liten avtändning kommer man väl få ändå tänker jag. Eller vad tror ni? Hur som måste jag in till en psykavdelningar efter som jag ska in på LVM. Går jag till snuten så får jag ringa narkotikabrott och riskerar att sova i häkte tills jag blir transporterad gud vet var.

Hur som helst vad skulle ni rekommendera för medicinsk avgiftning? Har typ Stockholm, Örebro, Eskilstuna, Västerås, Uppsala och om det finns några andra i det området som är värt att åka till så skulle jag bli jätte glad om ni rekommenderade de.

Btw Eskilstuna avd20 är RÖDLISTAD!!! Det är det värsta stället man kan hamna på. Där spelar det ingen roll hur mycket heroin/sub/bens man tagit eller hur länge. Där kör dom cold turkey tills man får EP.



PS. Söker ni frivilligt kan jag rekommendera Self Help Nynäshamn, Blombacka Värmland

Lindalen har också bra avgiftning medicinskt vis dom kör med Morfin och stess sen kan man få lyrica schema också om man är noga med att man säger att man tagit mycket lyrica. Men omgivningen där är TOTAL SKIT! hårt 12steg även på avgiftningen. Och primärvården är hemsk! Möten hela tiden upp kl 7 på morgonen osv, dålig mat. listan kan göras lång. Men som sagt det är min åsikt. Kan vara ett guldställe om man gillar 12steg.

Men ett tips är att ringa/maila till ställena först själv och fråga vilka mediciner dom använder innan man pratar med sin Soc (för oftast kan dom ingenting om mediciner)

Tex ska man tända av långvarigt sub missbruk så rekommenderar jag ställen som använder morfin pga den korta halveringstiden. Men är det heroin så är det ju sub som gäller.

Fyll gärna på listan!

Och viken psykavdelning ska jag välja? Gärna nån man också får ha telefon/dator med sig på så man hinner jobba lite innan man kommer in på nått LVM-hem

Tack på förhand!

God Jul!
Citera
2018-12-25, 21:16
  #2
Medlem
Du måste oftast ha en plan till efter avgiftningen för att de ställen som har lite tyngre beläggning ska ta i dig med tång.

Moffe för att du tagit sub? Tror inte det va. Du ska va glad om du får en avgiftning i huvudtaget.

Maria Capio är helt okej, men du kommer inte få nåt mer än en snabb och väldigt stram nedtrappning oavsett hur mycket och vad du tagit.
Citera
2018-12-25, 23:01
  #3
Medlem
mabynexttimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Du måste oftast ha en plan till efter avgiftningen för att de ställen som har lite tyngre beläggning ska ta i dig med tång.

Moffe för att du tagit sub? Tror inte det va. Du ska va glad om du får en avgiftning i huvud taget.

Maria Capio är helt okej, men du kommer inte få nåt mer än en snabb och väldigt stram nedtrappning oavsett hur mycket och vad du tagit.

Jag fick 5 veckors nedtrappning med morfin för att jag gick på sub dagligen i 3år och innan dom tre åren var det heroin. Men som sagt, tänkte att tråden skulle kunna bli lite allsidig om just ställen som erbjuder Nedtrappning med riktiga mediciner, inge terallen ställen som Eskilstuna Västerås verkar vara. Där kan man ha dokumenterat heroinmissbruk hur länge som helst men där får man fan ingen 5-6 dagars subnedtrappning som i Uppsala Stockholm.

Sen finns ju behandlingshemmen med nedtrappning med diverse preparat moffe, sub, stess, xanor, lyrica, osv, dom har ju oftast imovane till kvällen också. Men det är ju såna avgiftningar som man måste söka sig till via soc.

Men för min del mår jag dåligt så ringer jag Uppsala eller Maria Capio och frågar om dom har plats. Säger att jag är i Stockholm och vill lägga in mig. Mår jag bra och det funkar då känns det som att det kvittar.

Men tanken var att jag tycker det är viktigt att få en bra avgiftning med nedtrappning så man slipper ONÖDIGT lidande. Som många psyk-avdelnigar verkar fullkomligt skita i. Det tycker jag är absurt. En läkare ska ju behandla och lindra på bästa möjliga vis. Att kliva av heroin i Eskilstuna eller Västerås där låter dom en ligga i sängen i 5-6 dagar ger en en hink att spy i istället för att lägga upp ett kort subschema.
Citera
2018-12-25, 23:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mabynexttime
Jag fick 5 veckors nedtrappning med morfin för att jag gick på sub dagligen i 3år och innan dom tre åren var det heroin. Men som sagt, tänkte att tråden skulle kunna bli lite allsidig om just ställen som erbjuder Nedtrappning med riktiga mediciner, inge terallen ställen som Eskilstuna Västerås verkar vara. Där kan man ha dokumenterat heroinmissbruk hur länge som helst men där får man fan ingen 5-6 dagars subnedtrappning som i Uppsala Stockholm.

Sen finns ju behandlingshemmen med nedtrappning med diverse preparat moffe, sub, stess, xanor, lyrica, osv, dom har ju oftast imovane till kvällen också. Men det är ju såna avgiftningar som man måste söka sig till via soc.

Men för min del mår jag dåligt så ringer jag Uppsala eller Maria Capio och frågar om dom har plats. Säger att jag är i Stockholm och vill lägga in mig. Mår jag bra och det funkar då känns det som att det kvittar.

Men tanken var att jag tycker det är viktigt att få en bra avgiftning med nedtrappning så man slipper ONÖDIGT lidande. Som många psyk-avdelnigar verkar fullkomligt skita i. Det tycker jag är absurt. En läkare ska ju behandla och lindra på bästa möjliga vis. Att kliva av heroin i Eskilstuna eller Västerås där låter dom en ligga i sängen i 5-6 dagar ger en en hink att spy i istället för att lägga upp ett kort subschema.
Men asså seröst, morfin för subavtändning, verkar ju helt sinnessjukt? Hur fan skulle det hjälpa? Det drar ju ut på plågan som redan är jävligt lång.

Jag var iaf riktigt glad efter 10-20 dagar ren från sub att jag INTE hade tagit nåt som förlängt pinan.
Citera
2019-01-13, 19:52
  #5
Medlem
Kan börja med att dela av mig då jag nyss är hemkommen från psyk i Kristianstad där jag legat för Sub avgiftning. Fick 10 MG Stes vid behov (3) gånger dagligen. Till natten fick jag Zopiklon och som nedtrappning fick jag temgesic ist för en nedtrappning med Sub. Medans grabben som var inskriven för Tramadol avgiftning fick Sub så jag skrev ut mig idag.
Citera
2019-01-13, 22:25
  #6
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy92
Kan börja med att dela av mig då jag nyss är hemkommen från psyk i Kristianstad där jag legat för Sub avgiftning. Fick 10 MG Stes vid behov (3) gånger dagligen. Till natten fick jag Zopiklon och som nedtrappning fick jag temgesic ist för en nedtrappning med Sub. Medans grabben som var inskriven för Tramadol avgiftning fick Sub så jag skrev ut mig idag.
Jaha, och det tycker du var en bra grej för dig då?
Citera
2019-01-15, 22:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Jaha, och det tycker du var en bra grej för dig då?

Nej det skulle jag väl inte kalla det men jag tycker det är sjukt svårt att få personal att lyssna på vad man har att säga eller mer att bli förstådd. Med tanke på att stämpel som missbrukare medför ju mer eller mindre att man inte blir speciellt tagen på något större allvar.
Citera
2019-01-27, 14:51
  #8
Medlem
Alltså avgiftning gör ont, när jag sluta med mitt 3åriga sub missbruk fick vi 200mg tramadol uppdelat på en dag, sluta försöka kontrollera varje sak och bestämm dig för att sluta ist. avgiftnig gör ont, stick till USA å får nedsövning om du vill slippa allt,

Inget illa menat men du kan inte styra över hur du kommer må i abstinens på det viset. Visst ska man ha en viss mer medicin om man brukar stora mängder benzo under längre perioder men opiater at dör man inte av...

Prata med soc.
Citera
2019-01-28, 15:01
  #9
Medlem
FortuneTellers avatar
Som du själv nämner så är Eskilstuna verkligen inte ett alternativ.
Jag har hört talas om ett ställe som heter Blombacka avgiftning som tydligen ska vara bra. Alternativt om du kanske får göra din avgiftning på Vårnäs behandlingshem innan du far iväg på ditt LVM. På vårnäs får du tramadol mot opiater, och även stilnoct. Som alkis får du också benz mot abstinensen.

Men ja, Eskilstuna är sämst. Har varit där 8 gånger. Mår man dåligt när man kommer dit mår man snabbt sämre.
Citera
2019-02-02, 13:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flurpp
Alltså avgiftning gör ont, när jag sluta med mitt 3åriga sub missbruk fick vi 200mg tramadol uppdelat på en dag, sluta försöka kontrollera varje sak och bestämm dig för att sluta ist. avgiftnig gör ont, stick till USA å får nedsövning om du vill slippa allt,

Inget illa menat men du kan inte styra över hur du kommer må i abstinens på det viset. Visst ska man ha en viss mer medicin om man brukar stora mängder benzo under längre perioder men opiater at dör man inte av...

Prata med soc.

Jag är nu 10 dagar ren och min läkare har äntligen förstått att jag behöver någon form av ångestdämpande som faktiskt fungerar. Ist för 10 olika antihistaminer. Och det tog väldigt många år för dem att inse det.
Citera
2019-02-13, 14:52
  #11
Medlem
Var på Capio Maria i höstas (innan de bytt till Prima Maria)
Jag var där fem dagar för heroin och efter 3 dagar fick jag äntligen sub mot absistensen och 2 stycken imovane för sömnen varje natt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback