Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-24, 21:35
  #1
Medlem
Central Phuket. Shopping center med 2 olika gallerior. Det går en inomhusbro mellan galleriorna. Vid ingångarna finns det oftast kartor över vad som finns på olika våningar. I en gallerian finns det även en väldigt bra it avdelning med äkta och oäkta it grejer där du kan byta skärmar batterier och såvidare. Men annars inga fake märken.

Phuket downtown shopping center. Vid McDonalds och kfc. Tror det heter Robinsons. Mycket fake grejer.

Jungceylon. Shopping center i patong. Typ som central men mer variation tycker jag. Väldigt förvirrande att gå runt i.

Night market Phuket town. Är varje lördag söndag. Var där vid 6 tiden. Öppet tills 11 men många öppnar lite senare än 6 och många stänger tidigare än 11. Mat och det bästa stället för fake grejer pruta 40 eller 30 procent runt 300-400 baht per plagg.

Nai yang market. Tror det öppnar 15:00 eller 16:00 och var på tisdag och torsdag när jag var där. Mat och saker.

Taxi från en stad till annan kan ligga på 800-1200 baht men går oftast att pruta 100 baht. Om du får taxin att stanna där du ska shoppa då den kör tillbaka dig kan det bli billigare typ max 1800 för hela resan.

Taxi för korta avstånd kan vara dyrt men hittar du en tuk tuk (en ombyggd moped taxi) kan du åka för 100 baht. 150 om du har otur men det går oftast att resonera med chauffören. Det blir dyrare om du åker bil eller van. Var redo på att chauffören kan köra som en idiot och att trafiken är kaos men det är oftast lugnt då lokalborna är vana.

När du ska till en livsmedels butik för Mat, Vatten och liknande så välj helst 7/11 då det är den bästa och billigaste livsmedelsbutiken jag besökte. Hört att tesco ska vara bra med.

Vattenmärket Nestle rekommenderar jag. Kostar 7 baht (ca 2kr) för 500 eller 600 ml flaska.

För väg shopping (alltså stånd vid gatan) så rekommenderar jag patong. Finns nästan överallt men akta dig för höga turist priser. Besök helst night market först så du vet vad priserna ligger på.
__________________
Senast redigerad av MahicSubst. 2018-12-24 kl. 21:57. Anledning: Ändring
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3004606

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback