Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-24, 18:10
  #1
Medlem
Hittar ingenstans online att de kan vara något värde så tänkte att någon här kanske har någon vinkunskap.

Märke: vinimpex halbtrocken iskra

Aldrig gjort inlägg här förut ska försöka lägg in något foto.
Ser inget datum men skulle vilja säga att den är från 1980 eller ännu längre tillbaka.
Citera
2018-12-24, 18:23
  #2
Medlem
Jellohs avatar
40 årigt öststatsvin kan jag tänka mig är gott blandat med kryddor och olivolja på sallad.
Citera
2018-12-24, 18:35
  #3
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabhulken
Hittar ingenstans online att de kan vara något värde så tänkte att någon här kanske har någon vinkunskap.

Märke: vinimpex halbtrocken iskra

Aldrig gjort inlägg här förut ska försöka lägg in något foto.
Ser inget datum men skulle vilja säga att den är från 1980 eller ännu längre tillbaka.

Kan du kolla igen, TS? Vinimpex låter som ett företag, en distributör, snarare än själva vinproducenten.
Citera
2018-12-24, 18:39
  #4
Medlem
Itons avatar
Hittade något på ett polskt forum men förstår ej vad som står och kan inte översätta nu (sitter vid mobilen)

http://wino.org.pl/forum/Thread-WINO-Z-PIWNICY
Citera
2018-12-24, 18:57
  #5
Medlem
För att ett vin från 1980 skall gå att dricka måste det ha varit ett väldigt exclusivt vin från första början ett helt vanligt vin skall i princip drickas inom 2 år rätt lagrat (svalt och mörkt) kan det lagras i upp till 5 år. Ett normalvin som har lagrats i 40 år har förmodligen övergått till vinäger. På din fråga beträffande värde svarar jag noll.
Citera
2018-12-24, 19:21
  #6
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabhulken
Hittar ingenstans online att de kan vara något värde så tänkte att någon här kanske har någon vinkunskap.

Märke: vinimpex halbtrocken iskra

Aldrig gjort inlägg här förut ska försöka lägg in något foto.
Ser inget datum men skulle vilja säga att den är från 1980 eller ännu längre tillbaka.

Verkar vara ett halvtorrt mousserande vin(om du ser på flaskan)? Sannolikheten att det skulle vara drickbart efter ca 40 år är nog i princip noll. Värdet ligger snarare i själva flaskan som sig, lite öststats-kuriosa.
Citera
2018-12-24, 20:00
  #7
Medlem
https://colnect.com/en/drink_labels/...impex-Bulgaria

Detta är de närmaste jag hitta men det är inte exakt samma etikett
Citera
2018-12-24, 21:13
  #8
Avstängd
En gammal öststatspåk.
Kan vara kul att spara som kuriosa, men det finns inget värde i pavan.
Förmodligen är det inte drickbart, den typen av viner var/är av dålig kvalitet redan vid buteljeringen och åldras inte direkt med värdighet.
Misstänker att ”Istra” var ett sätt att flirta med ryssarna, då ryssarna alltid har importerat mycket vin från Bulgarien.
Citera
2018-12-25, 03:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabhulken
Hittar ingenstans online att de kan vara något värde så tänkte att någon här kanske har någon vinkunskap.

Märke: vinimpex halbtrocken iskra

Aldrig gjort inlägg här förut ska försöka lägg in något foto.
Ser inget datum men skulle vilja säga att den är från 1980 eller ännu längre tillbaka.

Går 99,99 % inte att dricka tyvärr.
Citera
2018-12-25, 10:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Går 99,99 % inte att dricka tyvärr.

Så synd, tack alla för era svar nu vet jag med säkerhet att jag nog bara ska ha vinet som dekoration.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback