Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-24, 14:08
  #1
Medlem
Hysteria90s avatar
God jul Flashback!

Önskar er god jul från Norge! Här är det kallt och snöigt - men tryggt och bra med pengar =) Valt att jobba nattskift under jul =)

Bor i en ganska stor stad, men ändå är det extremt sällsynt med tiggare här i stadsbilden. Idag när det är julafton, har jag dock sett dem vid alla öppna butiker. Sitter där med bildkollage på sina barn och aktivt söker kontakt med folk. Jag mådde faktiskt dåligt över att jag dömde ut honom som smutsig och bara gick förbi. Han fick mig att få skitdåligt samvete.

Sen såg jag faktiskt norrmänn som gav pengar till han och det gör dom aldrig här till vardags. Då undrar jag hur en jul ser ut i typ Stockholm eller Göteborg. En tiggare måste ju dra in tusentals tänker jag.

Men hur stort belopp drar en riktigt skicklig "tiggare" in under julafton? Ponera att han rör sig mellan olika butiker under en hel arbetsdag. Handlar det om 1.000, 10.000 eller 25.000?
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2018-12-24 kl. 14:17.
Citera
2018-12-24, 14:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
God jul Flashback!

Önskar er god jul från Norge! Här är det kallt och snöigt - men tryggt och bra med pengar =)

Bor i en ganska stor stad, men ändå är det extremt sällsynt med tiggare här i stadsbilden. Idag när det är julafton, har jag dock sett dem vid alla öppna butiker. Sitter där med bildkollage på sina barn och aktivt söker kontakt med folk. Jag mådde faktiskt dåligt över att jag dömde ut honom som smutsig och bara gick förbi. Han fick mig att få skitdåligt samvete.

Sen såg jag faktiskt norrmänn som gav pengar till han och det gör dom aldrig här till vardags. Då undrar jag hur en jul ser ut i typ Stockholm eller Göteborg. En tiggare måste ju dra in tusentals tänker jag.

Men hur stort belopp drar en riktigt skicklig "tiggare" in under julafton? Ponera att han rör sig mellan olika butiker under en hel arbetsdag. Handlar det om 1.000, 10.000 eller 25.000?


svar tigare får någ ej så mycket utan han som placerat ut de tjänar. I en storstad 5000-10000kr har jag hört jul är alla snälla
Citera
2018-12-24, 14:38
  #3
Medlem
Lian.Vendls avatar
Hoppas ingen ger en krona. Vill man tvunget ge nåt så köp en pölsa och ge till tiggaren. Aldrig pengar!
Det handlar om människohandel inget annat.
Citera
2018-12-24, 14:51
  #4
Avstängd
O-maj-gadds avatar
Att "normän" ger är väl knappast förvånande med tanke på att tiggarna i Norge är en bråkdel
av vad grannen Sverige pådyvlats tack vare politiker som famnat slöddret med öppna armar!
Själv är jag över hövan frikostig,
speciellt i jultider och lämnar för det mesta en väl utsugen portionsprilla Granit i pappmuggen,
när jag hör "Heeeeej Heeej" och ser kartongen med familjefotot och texten
någon landsförrädare fantiserat ihop om 14 sjuka ungar,
mormor som behövt ny höftled sedan 1979 och farfars halta häst som gillar
havre och en bira för smaken av kornmalt..

Egentligen skiter jag i vad detta slödder tjänar på julafton!
Borde vara en sak för de EU-länder rasket kommer från att sörja för!

Plats för överkänslig moderator för ytterligare en godtycklig VARNING
God jul!
__________________
Senast redigerad av O-maj-gadd 2018-12-24 kl. 14:55.
Citera
2018-12-24, 15:21
  #5
Medlem
paggans avatar
Vi har en tiggare utanför vår lokala ICA-affär (på landsbygden). En kvinna i 60-årsåldern från Rumänien. Hon har säkert suttit där i två år. Hon är otroligt snäll. Hämtar kundvagnarna åt de äldre och hjälper dem bära tunga saker. Har aldrig gett henne en spänn då jag tror att pengarna kommer tas omhand av hennes chef. Frugan råkade tappade plånboken framför henne utan att märka det. Hon sprang efter och gav den till henne. Ibland står något barn framför tuggummimaskinen och önskar att de hade pengar till att köpa nåt. Då tar hon pengar från sin mugg och ger till barnet.
Skulle vilja göra något för henne men har svårt att komma på vad. Hon skiljer sig från de andra tiggarna man ser i storstäderna.
Citera
2018-12-24, 15:23
  #6
Medlem
Tja hur ska man kunna veta det om man inte är tiggare själv. Har gett till någon som jag bedömer är här av fri vilja och inte en del av nåt organiserat men om man inte bemödar sig att ens säga tack för en hundralapp då kan det fan var detsamma. Jag är själv fattig så det betyder en del för mig men inte särskilt för henne tydligen.

Nu sitter kärringen här på julafton med sju ungar i Rumänien så det är väl värt det.
Förra året hade nån svensk skrivit ett stort plakat att hon ville så gärna köpa en julgran till sina barn.
Jo tjena det är ju första prioritet förstås.
Hon har suttit här i minst sex år och det enda hon kan säga på svenska är hej hej, tack och god jul.
Först behövde hon pengar till ryggoperation sen hade hon cancer i ryggen, men hon ser lika pigg ut fortfarande. Hoppas många kommuner inför tiggeriförbud nu i och med Vellingedomen så man slipper se dom.
Citera
2018-12-24, 17:03
  #7
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
God jul Flashback!

Önskar er god jul från Norge! Här är det kallt och snöigt - men tryggt och bra med pengar =) Valt att jobba nattskift under jul =)

Bor i en ganska stor stad, men ändå är det extremt sällsynt med tiggare här i stadsbilden. Idag när det är julafton, har jag dock sett dem vid alla öppna butiker. Sitter där med bildkollage på sina barn och aktivt söker kontakt med folk. Jag mådde faktiskt dåligt över att jag dömde ut honom som smutsig och bara gick förbi. Han fick mig att få skitdåligt samvete.

Sen såg jag faktiskt norrmänn som gav pengar till han och det gör dom aldrig här till vardags. Då undrar jag hur en jul ser ut i typ Stockholm eller Göteborg. En tiggare måste ju dra in tusentals tänker jag.

Men hur stort belopp drar en riktigt skicklig "tiggare" in under julafton? Ponera att han rör sig mellan olika butiker under en hel arbetsdag. Handlar det om 1.000, 10.000 eller 25.000?

En normal dag tjänar en tiggare tvåtusen skattefritt.
Citera
2018-12-24, 20:40
  #8
Medlem
Hur ska man veta det ? Ryck muggen ur handen på hen o kolla så får du väl svar ? =)
Citera
2018-12-28, 21:53
  #9
Medlem
Ringhals3s avatar
Svenska tiggare får väsentligt mer än "EU-medborgare" såhär runt jul, och förmodligen annars också!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback