Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-01-02, 19:13
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du är välkommen att hänvisa till en enda muslim som blivit lika upprörd över att man drivit med Jesus och kristendomen som de blir av Muhammed och islam.
Jag blir lika upprörd över vilken profet det än drivs med. Så där har du en.

För att specificera, har du någon speciell definition av upprörd som du menar är allena gällande för att att vara acceptabel?
Citera
2019-01-02, 19:29
  #74
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Jag blir lika upprörd över vilken profet det än drivs med. Så där har du en.

För att specificera, har du någon speciell definition av upprörd som du menar är allena gällande för att att vara acceptabel?

Sorry, men att hänvisa till sig själv som anonym användare på Flashback räknas inte.

Ja. Jag syftar givetvis på det rabalder som uppstod från muslimer pga rondellhunden, jyllandspostens karikatyrer, Charlie Hebdo etc.
Citera
2019-01-02, 19:38
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Sorry, men att hänvisa till sig själv som anonym användare på Flashback räknas inte.

Ja. Jag syftar givetvis på det rabalder som uppstod från muslimer pga rondellhunden, jyllandspostens karikatyrer, Charlie Hebdo etc.
Helt ok om du tycker det. Men du frågade efter en och du fick det.

Ja det blev en hel del reaktioner då. Samtidigt så var det få som uppmärksammade att de flesta av världens muslimer inte sa något då heller. Bara en tanke. Däremot så var det säkert många som tyckte det ena och det andra, precis som när andra profeter hånas i olika sammanhang. Men de flesta tycker nog att det är ok att tycka ändå än så länge i alla fall. Får man inte ens reagera längre i tanken så är det rätt illa tycker jag.
Citera
2019-01-02, 19:40
  #76
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Helt ok om du tycker det. Men du frågade efter en och du fick det.

Ja det blev en hel del reaktioner då. Samtidigt så var det få som uppmärksammade att de flesta av världens muslimer inte sa något då heller. Bara en tanke. Däremot så var det säkert många som tyckte det ena och det andra, precis som när andra profeter hånas i olika sammanhang. Men de flesta tycker nog att det är ok att tycka ändå än så länge i alla fall. Får man inte ens reagera längre i tanken så är det rätt illa tycker jag.

Det var dock inga muslimer som reagerade på samma sätt när Jesus gestaltades som bög. Det är bevis för att muslimer inte bryr sig om Jesus lika mycket som Muhammed.
Citera
2019-01-02, 20:15
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var dock inga muslimer som reagerade på samma sätt när Jesus gestaltades som bög. Det är bevis för att muslimer inte bryr sig om Jesus lika mycket som Muhammed.
Nej det stämmer väl inte? Det är svårt idag att kanske hitta något om det för det är rätt många år sen det hände. Men I världen idag, som är en kristen tidning så har Anders Gerdmar, docent vid Uppsala universitet bl.a. skrivit;
Citat:
För det fjärde är naturligtvis själva namnet på utställningen medvetet provocerande. Ecce homo, se människan, är det Pilatus säger när Jesus döms till det straff som sonar all synd. Det är stötande att gå in på detta för alla kristtrogna heliga område. Även muslimer reagerar då de håller Jesus för en viktig profet
Citera
2019-01-02, 20:18
  #78
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Nej det stämmer väl inte? Det är svårt idag att kanske hitta något om det för det är rätt många år sen det hände. Men I världen idag, som är en kristen tidning så har Anders Gerdmar, docent vid Uppsala universitet bl.a. skrivit;

Observera att jag skrev regerade på samma sätt.
Citera
2019-01-02, 20:38
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Observera att jag skrev regerade på samma sätt.
Oj det missade jag. Men oavsett så hur man reagerar är ju ändå lite olika. Människor är inte stöpta i samma form. En del, som de flesta muslimer, gör inget väsen av sig alls medan några andra hörs och syns. Sen är vi svenskar överlag lite timida och säger inte så mycket, så det kan bli dramatiskt om andra visar känslor på andra sätt. Med det inte sagt att våld är ok, för det är det inte. Men allt är inte alltid så enkelt.

Men det väsentliga i det hela är det är fel att förminska andra människors upplevelser och känslor. Vilket sker om man säger att muslimer tycker den ena profeten är värd mindre än den andre.

Varför just profeten Muhammad är mycket uppmärksammad är för att det var just han som fick ta emot den slutgiltiga uppenbarelsen och det är därför han är just Islams profet. Så inte så konstigt egentligen om vi fokuserar lite extra på just honom.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback