Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-23, 13:48
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Tänkte överföra lite filmer i från min gamla "digital" kamera (men filmade i PAL/Interlace på DV band). Har inte orkat ta tag i detta förrän nu (typ 15 år senare :-).

När jag köpte kameran var den utrustad med både USB och Firewire (prövade vad jag minns Firewire då och det var ju givetvis bäst). Men nu har jag inget Firewire längre och tänkte använda mig av USB istället. Men kabeln jag använde då för 15 år sedan är ju givetvis borta och ingen kabel jag har nu är av denna typ. Det är en USB 2.0 som jag minns det men är mindre än den normala 1.0-1.2/2.0 anslutningen till själva apparaten.

Vart hittar jag en sådan kabel? Kjell hade ju varit det mest ultimata men kan inte hitta den.

Vet att dom var något ovanliga även då men fanns för diverse kameror bland annat.

Och vad heter dem? hade för mig de kallades mini usb men det ger inte riktigt korrekt resultat.
Citera
2018-12-23, 13:52
  #2
Medlem
hakro807s avatar
Först och främst, vad är det för modell på kameran?

Oavsett vad är det mycket möjligt att du inte kan överföra filmer via USB utan endast via Firewire. USB användes till att skicka över foton.

Så vad göra - jo, leta upp en polare med en dator med Firewire och plocka hem filmerna den vägen. Finns även många bärbara datorer från perioden 2005-2010 som har Firewire, men den mindre kontakten som inte kan skicka ström.
Citera
2018-12-23, 14:05
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Först och främst, vad är det för modell på kameran?

Oavsett vad är det mycket möjligt att du inte kan överföra filmer via USB utan endast via Firewire. USB användes till att skicka över foton.

Så vad göra - jo, leta upp en polare med en dator med Firewire och plocka hem filmerna den vägen. Finns även många bärbara datorer från perioden 2005-2010 som har Firewire, men den mindre kontakten som inte kan skicka ström.

Det är en Samsung VP-D73. Jag har överfört filmer ifrån den (dock ett fåtal och för många år sedan). På något sätt vill jag minnas att jag faktiskt gjorde detta via USB (men samtidigt har jag för mig att det var som du sade enbart foton med USB). Skumt... Jag slänger sällan något så troligen har jag ett moderkort någonstans med Firewire eller köpte jag det som extra kort.
Jag får rota upp firewire kortet helt enkelt (måste ju varit ett PCI kort) och köra på det.

Denna kabel borde fungera (är ganska säker på ena enden i alla fall passar till kameran) och andra änden får jag helt enkelt leta upp kortet jag använde (hoppas nu det inte var ett moderkort med inbyggd firewire)...

Tack!!!

---edit

Satan i helvete... Rotade igenom en del gammalt och hittade en bakplåt med 2 Firewire kontakter med kablar till något moderkort jag haft (och kanske har kvar iofs). Så troligen har jag aldrig ägt något PCI kort utan ett moderkort med Firewire... hmm... blir för mycket jobb.

Får tror något av mina äldre kort kan digitalisera S-video istället och prövar den varianten...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-12-23 kl. 14:26.
Citera
2018-12-23, 14:37
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Skall du överföra video måste du använda firewire, usb funkar ej.

Köp ett kostar under 100 kr...
https://www.tradera.com/search?q=pci%20firewire
Citera
2018-12-23, 14:45
  #5
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det är en Samsung VP-D73. Jag har överfört filmer ifrån den (dock ett fåtal och för många år sedan). På något sätt vill jag minnas att jag faktiskt gjorde detta via USB (men samtidigt har jag för mig att det var som du sade enbart foton med USB).
Det står så här i manualen till VP-D73:

"Transferring Digital Image by USB Connection You can easily transfer the still image from the camera, tape, memoryor Smart Media Card to PC without other optional add-on cards via USB connection."

I.e. det handlar endast om bilder. Sedan är ju frågan om kimdahs råd inte är det bästa - lägg ut några tior upp till en hundralapp men i gengäld så kan du ordna med filmerna i hemmets lugna vrå. Speciellt så eftersom allt fångas i realtid, i.e. en timme film tar en timme att föra över till datorn.
Citera
2018-12-23, 15:07
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Tack Kimdah och Hakro.

Hittar jag inget i gömmorna så blir det ett begagnat firewire kort troligen. Har en dator med S-video ingång så det blir enkelt att pröva först dock. De jag har överfört via Firewire innan (2-3 små klipp för som sagt 15 år sedan minst) har ju bekymret med interlace och har fortfarande inte ett riktigt bra sätt göra det bättre digitalt. Kanske s-video->datorn (via ett äldre Nvidia kort) magiskt blir lite bättre (troligen inte men testa kan man ju alltid)... Analogt brus borde ju göra det sämre, men får väl testas.
Citera
2018-12-23, 15:13
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Först och främst, vad är det för modell på kameran?

Oavsett vad är det mycket möjligt att du inte kan överföra filmer via USB utan endast via Firewire. USB användes till att skicka över foton.

Så vad göra - jo, leta upp en polare med en dator med Firewire och plocka hem filmerna den vägen. Finns även många bärbara datorer från perioden 2005-2010 som har Firewire, men den mindre kontakten som inte kan skicka ström.
Inte illa att första svaret blev helt rätt!

TS ska fånga DV-strömmen också, till något redigeringsprogram, och exportera vidare till något lämplig, beroende på TS önskar göra med materialet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback