Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-23, 07:37
  #1
Medlem
Wigilantes avatar
Använder detta konto då jag inte har något eget konto och inte har tid att vänta tre dagar på att verifieras.
Köpte för 1,5 år sen en dyr telefon på NetonNet, nu när jag använt den flitigt i snart två år har den hamnat i en android-reboot loop (relativt känt problem med den telefon jag köpte, som jag dessvärre fick reda på för sent). När jag gick till NetonNet affären jag köpte den på sa dom att eftersom telefonen har en repa på baksidan och ett litet jack i sidan så är garantin ogiltig. Även fast telefonen är en Caterpillar S60, som hela idéen bakom är att den ska tåla lite stryk, samt att den är vattentät osv..
Nu undrar jag helt enkelt, borde jag bara kasta telefonen i sjön och hitta på någon rövarhistoria om att den blev snodd så jag kan få ut något på hemförsäkringen istället? Får ju självklart inte hela telefonens värde tillbaka, utan jag får betala 1500:- i självrisk och allt sånt.

Tråkigt som fan då jag har lådan, kvittot och allting sparat just ifall att den skulle gå sönder på något sätt innan 2 årsgarantin tar slut. Brukar normalt sett inte vara så noga med att behålla kvitton men den här gången då jag för en gångs skull varit noggrann med att behålla allt så verkar det som att jag lika gärna kunnat skita i det som vanligt.

Några förslag på hur ni skulle gå tillväga? NetonNets förslag var att jag skulle skicka den till deras reparations-center (såklart på egen bekostnad, han sa att det skulle gå på minst 1000kr och då är det inte ens säkert att dom gör något åt det, utan antagligen bara skickar tillbaka telefonen och säger tyvärr, den här telefonen går ej att laga).

Frustrerande situation, skulle aldrig rekommendera någon att handla på NetonNet efter detta. Ännu mera frustrerande är det då jag blev utsatt för ett rånförsök av två ghetto-ungar som slog mig i huvudet med en batong när jag stod med ryggen vänd mot dom, lyckades slå ner ena killen och andra killen sprang iväg och dom fick alltså inte med sig något, råkade dock tappa min klocka under tumultet men hittade den dagen efter på samma ställe. Skulle bara ha gett dom telefonen och sagt i polisanmälan att dom fick med sig min telefon så skulle jag fått en ny på försäkringen utan att behöva ljuga. Det var typ två-tre dagar efter det som den slutade fungera.

Så, hur hade ni kloka flashbackare gått tillväga i mina skor? Alla förslag uppskattas.

God Jul på er osv.
Citera
2018-12-23, 09:05
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Hur lång tid tar det att köpa ny telefon, och varför en ny tråd?

Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Bara så ni vet är den paj igen.
Så mycket för det lilla hoppet jag fick igår. Aja sticker och köper en ny telefon nu.

(FB) Caterpiller (Cat S60) Android Reboot loop

(FB) Android Reboot loop
Citera
2018-12-23, 09:13
  #3
Medlem
Tycker inte du ska ge dig så lätt. Prata med en annan Netonet-butik eller ring supporten etc.
Jag hade en LG 4 som även den hade det kända problem med reboot-loop. Köpt på Netonet och den fick jag lagad utan diskussion och snabbt gick det.
Citera
2018-12-23, 14:10
  #4
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hur lång tid tar det att köpa ny telefon, och varför en ny tråd?



(FB) Caterpiller (Cat S60) Android Reboot loop

(FB) Android Reboot loop
Har köpt en ny Samsung (som jag skriver från nu) men den saknar vissa funktioner som S60n hade. Dessutom blir jag påmind varje dag nu för jag brukade använda FLIR kameran till att kunna se vart kyla läcker in från fönster/dörrar som inte tätats ordentligt. Nu får jag klara mig utan och frysa istället
Citera
2018-12-23, 14:12
  #5
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laboratorium
Tycker inte du ska ge dig så lätt. Prata med en annan Netonet-butik eller ring supporten etc.
Jag hade en LG 4 som även den hade det kända problem med reboot-loop. Köpt på Netonet och den fick jag lagad utan diskussion och snabbt gick det.
Tack för tipset. Ska åka till en annan butik efter jobbet och kolla vad dom säger. Skickade dom in din på lagning eller fick du en ny? Mvh
Citera
2018-12-23, 14:17
  #6
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hur lång tid tar det att köpa ny telefon, och varför en ny tråd?

(FB) Caterpiller (Cat S60) Android Reboot loop

(FB) Android Reboot loop
Tar ungefär fem minuter att köpa ny. Inte det tråden handlar om, tror dessvärre du missade poängen med hela tråden. Om du har tid att gå igenom kontohistoriken på kontot, hur har du då inte tid att komma på något som är relevant för tråden?
Citera
2018-12-23, 18:58
  #7
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Att försöka blåsa försäkringsbolaget i det här fallet är direkt korkat. Sannolikt kommer din försäkring ha avskrivning inskrivet bland villkoren. Det innebär med tanke på telefonens ålder, att du i bästa fall kommer att få ut ett par hundringar efter avskrivning och självrisk. I sin tur kommer du att få högre försäkringspremie nästa försäkringsperiod. Så du tjänar inget på det oavsätt vad du gör.
Citera
2018-12-31, 14:43
  #8
Medlem
Farbror Fazers avatar
Inga garantier gäller vid yttre skador och det är oavsett om det är en "tålig" telefon eller inte så tyvärr hjälper det inte att det är ett känt problem eller att dina skador inte orsakat just det problemet. Tillverkaren tar sig inte tid att fastställa om skadan har med problemet att göra eller inte så yttre skada = försäkringsärende.

Sedan så är det sällan värt med försäkringsbedrägeri (du kommer behöva göra en falsk polisanmälan också) då du som sagt kan få ganska lite tillbaka beroende på dina villkor.
Citera
2019-01-01, 15:56
  #9
Medlem
X_surfers avatar
En repa och ett litet jack i ena hörnet lär knappast vara tillräckligt för att hävda yttre åverkan.

Ta kontakt med tillverkaren och hör vad dom har att säga.
Hjälper inte det så kontakta en konsumentvägledare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback